BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) by mal zhruba do polovice februára uzavrieť kontrakt na stavbu tretieho balíka ciest za súkromné peniaze.
Podmienky koncesnej zmluvy s víťazným uchádzačom dnes posúdi vláda na mimoriadnom rokovaní. Jediným záujemcom o stavbu a prevádzku približne troch desiatok kilometrov diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou zostalo zoskupenie okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.
Investičné náklady na stavbu cesty v okolí Žiliny, ktorej súčasťou sú aj technicky náročné úseky s tunelmi, by mali dosiahnuť zhruba dve miliardy eur. Štát má na splátkach koncesionárovi počas 30 rokov zaplatiť okolo 8,55 miliardy eur. Prvé dva úseky diaľnice koncesionár podľa harmonogramu odovzdá do predčasného užívania na jar 2013. Zvyšnú dvojicu, vrátane asi osemkilometrového tunelu Višňové - Dubná Skala, na jeseň 2014.
Z celkových štyroch záujemcov o tretí tender na takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) zostali v hre dvaja uchádzači. S nemeckou spoločnosťou Hochtief sa do súťaže zapojili ešte firmy Alpine Bau, FCC Construcción a Western Carpathians Motorway Investors Company. Okrem nich sa o zákazku uchádzala v konzorciu s firmou Skanska Infrastructure Development aj francúzska Vinci Concessions, ktorá uspela v tendri na stavbu časti rýchlostnej cesty R1. Tie však ponuku nakoniec nepredložili.
Okrem samotného návrhu koncesnej zmluvy má kabinet posúdiť aj uzatvorenie dodatku, ktorý by mal podporiť začatie prípravných prác a získanie peňazí na PPP projekt. Zháňanie financií na výstavbu ciest za súkromné peniaze sa v čase svetovej hospodárskej a finančnej krízy sťažilo, pre chýbajúce finančné krytie sa zatiaľ nezačali stavať ďalšie úseky diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji.
Vláda chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu ciest v krajine. Zatiaľ sa jej podarilo týmto spôsobom rozbehnúť stavbu časti rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Pri PPP projektoch súkromník najskôr cestu postaví a stará sa o jej prevádzku, štát mu dielo neskôr dlhodobo spláca. Peniaze za vybudovanie diaľnic bude štát hradiť desaťročia. Diela tak po navýšení o úroky výrazne preplatí.