Zavedenie mýta na Slovensku pravdepodobne pocítia na svojich peňaženkách aj obyvatelia žilinského regiónu. Podľa zistení MY Žilinských novín viaceré firmy avizujú zvyšovanie cien. Týka sa to autobusovej medzimestskej dopravy, pekárenských výrobkov, ale aj hydinových mäsových výrobkov.
ŽILINA. Zavedenie mýta na Slovensku pocítia najviac samotní obyvatelia. Žilina a okolie nie je výnimkou. Podľa zistení MY Žilinských novín premietnu náklady na mýto do cien tovarov a služieb viacerí výrobcovia a poskytovatelia.
Mýtny systém sa dotkne aj Dopravného podniku mesta Žilina. Podľa riaditeľa Igora Gubalu spoplatňujú tri smery - do Brodna, Mojšovej Lúčky a Žilinskej Lehoty. Preto palubnými jednotkami vybavili všetky autobusy. Inštalácia stála dopravný podnik 3,5-tisíc eur. Na mýtnych poplatkoch zaplatia podľa prvých odhadov 15-tisíc eur ročne.
„Zaplatí to mesto. Pretože neplánujeme zvýšiť cestovné a bude to oprávnený náklad dopravného podniku," povedal Gubala. V rozpočte mesta by sa to však malo objaviť až na budúci rok, keď bude dopravný podnik vyúčtovávať oprávnené náklady. „Sú mestá, ktoré sú na tom oveľa horšie. Žiliny sa to až tak výrazne nedotkne. Pokiaľ dôjde k avizovanému zníženiu spotrebnej dane tak sa to vyrovná a dopravný podnik bude prakticky na nule," dodal Gubala.
SAD zdražie medzimestské linky
Horovkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová povedala, že cena lístkov v autobusoch prímestskej dopravy sa meniť nebude. Zvýši sa však cena medzimestskej doprav. Niektoré linky pravdepodobne zrušia. Náklady na mýto podniku uhradí ŽSK. „V SAD Žilina je nosnou časťou poskytovania služieb doprava vykonávaná v rámci zmlúv vo verejnom záujme uzavretých s vyšším územným celkom. V rámci nich ubehneme ročne 15 miliónov kilometrov. Náklady na zakúpenie a montáž mýtnych jednotiek sú nárokovateľnou položkou v rámci poskytovaných služieb, takže ich zaplatí ŽSK a rovnako aj mýtne poplatky," povedala Strelcová.
Pri diaľkových linkách je však situácia iná. Autobusová doprava nad sto kilometrov totiž nie je dotovaná štátom a všetky náklady na jej poskytovanie preto SAD premietne do ceny cestovného. „Ceny cestovného na diaľkových linkách budeme musieť pre mýto upraviť o 5 - 20 percent. K úprave cien bude dochádzať individuálne, posúdením každej linky zvlášť a to podľa množstva najazdených kilometrov cez spoplatnené úseky," povedala Strelcová. Zvažujú však aj alternatívu zrušenia diaľkových liniek. Zrejme totiž nedokážu konkurovať silne dotovanej železničnej doprave.
Drahšie bude aj pečivo a mäso
Veľmi pravdepodobné je aj zdražovanie chleba a pekárenských výrobkov. „Odhadovaný nárast nákladov v roku 2010 len v dôsledku zavedenia mýta pre spoločnosť PEZA je viac ako 100-tisíc eur," povedal obchodný riaditeľ Tomáš Husár. Podľa jeho slov pekáreň v Žiline svojimi výrobkami až štyrikrát denne zásobuje odberateľov v okruhu 150 kilometrov. Niektoré autá tak pri ceste tam a späť prejdú spoplatnenými úsekmi denne až osemkrát.
Avizované zníženie spotrebnej dane zavedenie mýta podľa Husára kompenzuje len čiastočne. Nie je totiž jasné, či sa v plnej miere premietne do ceny pohonných hmôt. „V prvý mesiacoch roka budeme situáciu podrobne analyzovať. Je však reálny predpoklad, že zvýšené náklady na logistiku budeme musieť premietnuť do cien pekárskych produktov," dodal Husár.
Zvyšovanie cien hydinárskych výrobkov predpokladá aj personálna riaditeľka spoločnosti HYZA Anna Svoradová. „Zavedenie mýtneho systému ovplyvní ceny našich výrobkov. Náklady na mýtny systém niekoľkonásobne vzrástli oproti nákladom na diaľničné známky, čo sa zákonite odzrkadlí aj na cenách našich výrobkov," povedala Svoradová. V súčasnosti ešte nevedia, o koľko to presne bude.