ŽILINA. „Takouto slávnou vernisážou sme sa chceli prihovoriť Žilinčanom, lebo fotograf
a v mojich očiach aj výtvarník Igor Grossmann je starý Žilinčan," hovorí kurátor výstavy Milan Mazúr. Igor Grossmann, ktorý len nedávno oslávil svoje 85. narodeniny, spoločne s kurátorom pripravili pre verejnosť vianočnú výstavu fotografií o Žiline, Žilinčanoch a so Žilinčanmi. Zároveň predstavili publikáciu s dielami Okamihy návraty, podľa ktorej Považská galéria umenia v Žiline orientovala celú výstavu.
Najskôr lekárnik, neskôr fotograf
Fotograf Igor Grossmann vyštudoval farmáciu, robil lekárnika v Žiline a v Rajci. Narodil sa v roku 1924 a do roku 1966 pôsobil ako lekárnik. Fotiť začal v 50. rokoch, no profesionálnym fotografom sa stal až v roku 1966.
Jeho prvé fotografie znázorňujú predovšetkým slovenskú dedinu, okolie Rajca, Rajeckej doliny, Oravu, Kysuce a najmä Žilinu. V polovici 60. rokov začína robiť v oblasti reklamnej, priemyselnej a módnej fotografie. „V 64.-65. roku spravil zaujímavý cyklus fotografií, čím vznikol silný a pôsobivý dokumentárny cyklus - Prváci, ktorý si môžu návštevníci pozrieť aj na výstave. Fotografoval syna v triede, mimo školy, na nádvorí, pred panelákom - fotil ho v celej Žiline. Bol odrazovým mostíkom v jeho tvorbe," zanietene vysvetľuje Milan Mazúr.
Autorov pohľad na krajinu sa opieral o staré fotografie Martinčeka. Ako prezradil kurátor výstavy, Igor Grossmann mal veľmi rád jeho pohľady do krajiny a snažil sa v takomto duchu pokračovať. „V súčasnosti sa venuje ostatnej fotke - najmä z reklamnej a priemyselnej oblasti."
Na výstave možno vidieť zaujímavé fotografie ako výtvarno-esteticko až konštruktivistické správanie sa vo fabrike. „Nafotil napríklad tkáčsky stroj v Slovene, ktorý je tak výtvarne a dizajnovo zaujímavý, že z toho urobil nádhernú výtvarnú fotografiu."
Koncom 70. rokov fotograf robil profily kultúrnych osobností Slovenska, vďaka čomu vznikol cyklus fotografií Osobnosti slovenskej kultúry od hercov, cez hudobníkov, literatúru až po výtvarné umenie. „Neskôr sa opäť vracia k fotografovaniu dediny a sústreďuje ich na rozsiahlych výstavách a publikáciách," prezrádza Milan Mazúr.
Cykly zahraničné, cykly domáce
Igor Grossmann veľa cestoval a fotografickým okom zachytával bežný život Talianov, Francúzov, Arméncov i Rumunov. Veľa cyklov však vzniklo aj na domácej pôde: Slovenské dediny, Prváci, Hudba, Opera, Balet, Moderná hudba, Vysoká škola dopravy, Žilinské majálesy či cykly O dreve, O architektúre, Sklo, Príroda. Aj toto všetko obsahuje výstava.
„Igor Grossmann bol dvorný fotograf vtedajšieho konzervatória, ľudovej školy, žilinského miešaného zboru a podobne," vraví Mazúr a pokračuje: „Na fotografiách zachytáva kultúrny život v Žiline z Domu odborov, spoločenských tancov žilinských majálesov. Len málokto má takto reportážne zachytené tieto udalosti. Dokonca predstavuje aj dokumentárny pohľad na výstavbu Hlín a vysokoškolských internátov."
Okrem iného výstava obsahuje aj fotografie študentov, čulý ruch v meste, kultúrne udalosti, inštitúcie, osobnosti. Celá výstava bude sprístupnená verejnosti až do konca januára budúceho roku.