Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Podivné praktiky: Museli zaplatiť za nechcený tovar

Minimálne divné sa zdajú mladému páru zo Žiliny praktiky firmy, ktorá robí zásielkový predaj. Zaplatiť museli totiž za tovar, ktorý si neobjednali.

Zmluvu uzatvárajú cez telefón. Ak tovar nechcete, údaje nediktujte.Zmluvu uzatvárajú cez telefón. Ak tovar nechcete, údaje nediktujte. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ: STRATEGIE.CZ)

ŽILINA. Balíček s výživovými doplnkami našla Lenka ešte v marci tohto roku vo svojej poštovej schránke. Prišiel jej na adresu aj s listom a šekom, že má za ne zaplatiť 2,62 €. Vraj na základe telefonickej objednávky. Všetko by bolo v poriadku, keby si ich aj objednala.

„Nič som si neobjednala, neuzavrela žiadnu zmluvu, ani som nikomu neposkytla moje osobné údaje," hovorí Lenka. Šek teda putoval do koša a doplnky si nechala doma. Po čase prišla domov prvá upomienka so sumou na asi 4 €.

Rozčúlený priateľ Lenky zavolal na uvedené číslo zákazníckeho servisu. „Žiadal som, aby ju vyradili z evidencie, nakoľko si nič neobjednala. Chcel som im balíček vrátiť osobne, ale to sa vraj nedá, chceli, aby som im ho poslal poštou," hovorí Pavol. Keďže trval na tom, že si nič neobjednali, balík neposlal.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vzhľadom k tomu, že sme doteraz nedostali platbu ani vrátený balíček a, bohužiaľ, ani žiadnu odpoveď na naše predchádzajúce upozornenie, vás žiadame, o uhradenie uvedenej čiastky zvýšenej o poplatky za rozoslanie vyššie uvedeného upozornenia a tejto upomienky," napísala firma Courlux International SA. Celkom už firma chcela 5.60 €.

V liste nechýbalo upozornenie, že ak platbu firme neuhradí, pohľadávku podstúpi inkasnej kancelárii s cieľom vymáhania dlžoby. Aby mali doma pokoj, Pavol išiel na poštu a 5,60 € za nechcené doplnky radšej uhradil. Na jeho veľké prekvapenie prišiel o pár dní list od vymáhačskej firmy, ktorá už žiadala asi 12 €.

Nahrajú si telefonát

Spoločnosť Courlux International SA robí na Slovensku zákaznícky servis pre značku Natuvitec. Ide o zahraničnú firmu, v Žiline má zriadený iba poštový priečinok. Na čísle zákazníckeho servisu sme sa dozvedeli, že firma získava klientov aktívne - jej zamestnanci ľuďom telefonujú a ponúkajú tovar. „Všetky hovory sú nahrávané a zákazník musí dať súhlas, aby sme mu to poslali. Pokiaľ s tým nesúhlasí, nič mu neposielame," uviedla pani v zákazníckom centre.

Skryť Vypnúť reklamu

Vraj sa nemôže stať, aby poslali tovar niekomu bez jeho súhlasu, a teda telefonickej objednávky. Pani vo firme pripustila iba prípad, že by namiesto osloveného zákazníka hovoril a dal súhlas niekto iný. Nespokojný klient, ak si nič neobjednal, mal podľa nej firmu kontaktovať a mohol by balík poslať späť, pričom by mu preplatili aj poštovné, ak by o to požiadal. „Klienti, pokiaľ si zavolajú, všetko sa dá vyriešiť," povedala pani.

Zákazníčka Lenka firmu neskôr kontaktovala. Tvrdili jej, že objednávku uzavrela, k čomu majú zaznamenaný aj telefonický hovor. Opakuje, že s nikým o zmluve netelefonovala. Šéf Združenia spotrebiteľov Slovenska Miroslav Tulák hovorí, že ide o „agresívny, neseriózny marketing. Postup firmy je neetický, ale právne možno ťažko napadnuteľný," hovorí Tulák. „Ak čitateľ poskytol telefonicky svoje identifikačné údaje, je možné aj takúto formu považovať za ústne uzavretú zmluvu," uviedol Tulák.

Skryť Vypnúť reklamu

Neplaťte, ale kontaktujte

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľov predávajúci nesmie spotrebiteľovi dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktoré si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou takého tovaru alebo poskytnutím takejto služby žiada ich zaplatenie.

„V takom prípade môže ísť o nekalú obchodnú praktiku," hovorí riaditeľka inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) v Žiline Miriam Šipulová. Ide napríklad o prípady, kedy firmy žiadajú spotrebiteľa, aby zaplatil za výrobky dodané predávajúcim, alebo aby ich vrátil, alebo uschoval, pričom si ich spotrebiteľ neobjednal.

Spoločnosť Courlux International SA je podľa SOI zahraničný subjekt, ktorý nemá na Slovensku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň a na poštovú komunikáciu so zákazníkmi má zriadený len poštový priečinok P. O. BOX 7, Žilina. Žilinský inšpektorát má preto obmedzené možnosti pri jeho kontrole.

Podľa skúseností inšpektorátu firma väčšinou kontaktuje spotrebiteľov telefonicky a počas telefonátu, ktorý je nahrávaný, väčšina spotrebiteľov aj súhlasí s úvodnou zásielkou len za cenu poštovného a balného. Obsahom telefonátov sú aj ďalšie obchodné podmienky, ako aj možnosti zrušenia.

Spoločnosť na základe telefonátu posiela najprv list - potvrdenie objednávky, v ktorom sú všetky informácie uvedené aj písomne. „Ak spotrebiteľ nechce, aby firma ďalej čokoľvek posielala, odporúčame písomne zrušiť súhlas. Ak si spotrebiteľ rozmyslel aj úvodnú zásielku, môže do 7 pracovných dní písomne odstúpiť od zmluvy a vrátiť tovar. Ak aj po týchto zrušeniach firma niečo zašle, môže sa spotrebiteľ s podnetom na vykonanie kontroly obrátiť na náš Inšpektorát SOI so sídlom v Žiline," uviedla riaditeľka inšpektorátu v Žiline Miriam Šipulová.

K podaniu je potrebné priložiť fotokópie všetkých dokladov týkajúcich sa celej záležitosti. Združenie spotrebiteľov odporúča nedebatovať telefonicky o žiadnych takýchto ponukách - striktne odmietnuť hneď na začiatku a v žiadnom prípade neposkytovať svoje identifikačné údaje.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 980
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 785
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 763
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 605
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 223
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 957
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 438
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 279
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 170
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 153
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan
Tomáš Gerát

Finančné prostriedky, ktoré sa mladému snowboardistovi podarí vyzbierať, využije na nákup štyroch prekážok.

14 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Kapitán Strečna Jakub Beháň v zápase proti Višňovému (2:3). Trio bratov Beháňovcov nastrieľalo z dvadsiatich gólov FK Strečno v jesennej časti viac ako polovicu. Spomínaný Jakub ich dal päť, rovnako aj Marek. Tretí Patrik strelil jeden.

Futbalistom z obce na Váhu patrí až jedenáste miesto.

25. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

15 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

22 h

Už ste čítali?