ŽILINA. Balíček s výživovými doplnkami našla Lenka ešte v marci tohto roku vo svojej poštovej schránke. Prišiel jej na adresu aj s listom a šekom, že má za ne zaplatiť 2,62 €. Vraj na základe telefonickej objednávky. Všetko by bolo v poriadku, keby si ich aj objednala.
„Nič som si neobjednala, neuzavrela žiadnu zmluvu, ani som nikomu neposkytla moje osobné údaje," hovorí Lenka. Šek teda putoval do koša a doplnky si nechala doma. Po čase prišla domov prvá upomienka so sumou na asi 4 €.
Rozčúlený priateľ Lenky zavolal na uvedené číslo zákazníckeho servisu. „Žiadal som, aby ju vyradili z evidencie, nakoľko si nič neobjednala. Chcel som im balíček vrátiť osobne, ale to sa vraj nedá, chceli, aby som im ho poslal poštou," hovorí Pavol. Keďže trval na tom, že si nič neobjednali, balík neposlal.
„Vzhľadom k tomu, že sme doteraz nedostali platbu ani vrátený balíček a, bohužiaľ, ani žiadnu odpoveď na naše predchádzajúce upozornenie, vás žiadame, o uhradenie uvedenej čiastky zvýšenej o poplatky za rozoslanie vyššie uvedeného upozornenia a tejto upomienky," napísala firma Courlux International SA. Celkom už firma chcela 5.60 €.
V liste nechýbalo upozornenie, že ak platbu firme neuhradí, pohľadávku podstúpi inkasnej kancelárii s cieľom vymáhania dlžoby. Aby mali doma pokoj, Pavol išiel na poštu a 5,60 € za nechcené doplnky radšej uhradil. Na jeho veľké prekvapenie prišiel o pár dní list od vymáhačskej firmy, ktorá už žiadala asi 12 €.
Nahrajú si telefonát
Spoločnosť Courlux International SA robí na Slovensku zákaznícky servis pre značku Natuvitec. Ide o zahraničnú firmu, v Žiline má zriadený iba poštový priečinok. Na čísle zákazníckeho servisu sme sa dozvedeli, že firma získava klientov aktívne - jej zamestnanci ľuďom telefonujú a ponúkajú tovar. „Všetky hovory sú nahrávané a zákazník musí dať súhlas, aby sme mu to poslali. Pokiaľ s tým nesúhlasí, nič mu neposielame," uviedla pani v zákazníckom centre.
Vraj sa nemôže stať, aby poslali tovar niekomu bez jeho súhlasu, a teda telefonickej objednávky. Pani vo firme pripustila iba prípad, že by namiesto osloveného zákazníka hovoril a dal súhlas niekto iný. Nespokojný klient, ak si nič neobjednal, mal podľa nej firmu kontaktovať a mohol by balík poslať späť, pričom by mu preplatili aj poštovné, ak by o to požiadal. „Klienti, pokiaľ si zavolajú, všetko sa dá vyriešiť," povedala pani.
Zákazníčka Lenka firmu neskôr kontaktovala. Tvrdili jej, že objednávku uzavrela, k čomu majú zaznamenaný aj telefonický hovor. Opakuje, že s nikým o zmluve netelefonovala. Šéf Združenia spotrebiteľov Slovenska Miroslav Tulák hovorí, že ide o „agresívny, neseriózny marketing. Postup firmy je neetický, ale právne možno ťažko napadnuteľný," hovorí Tulák. „Ak čitateľ poskytol telefonicky svoje identifikačné údaje, je možné aj takúto formu považovať za ústne uzavretú zmluvu," uviedol Tulák.
Neplaťte, ale kontaktujte
Podľa zákona o ochrane spotrebiteľov predávajúci nesmie spotrebiteľovi dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktoré si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou takého tovaru alebo poskytnutím takejto služby žiada ich zaplatenie.
„V takom prípade môže ísť o nekalú obchodnú praktiku," hovorí riaditeľka inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) v Žiline Miriam Šipulová. Ide napríklad o prípady, kedy firmy žiadajú spotrebiteľa, aby zaplatil za výrobky dodané predávajúcim, alebo aby ich vrátil, alebo uschoval, pričom si ich spotrebiteľ neobjednal.
Spoločnosť Courlux International SA je podľa SOI zahraničný subjekt, ktorý nemá na Slovensku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň a na poštovú komunikáciu so zákazníkmi má zriadený len poštový priečinok P. O. BOX 7, Žilina. Žilinský inšpektorát má preto obmedzené možnosti pri jeho kontrole.
Podľa skúseností inšpektorátu firma väčšinou kontaktuje spotrebiteľov telefonicky a počas telefonátu, ktorý je nahrávaný, väčšina spotrebiteľov aj súhlasí s úvodnou zásielkou len za cenu poštovného a balného. Obsahom telefonátov sú aj ďalšie obchodné podmienky, ako aj možnosti zrušenia.
Spoločnosť na základe telefonátu posiela najprv list - potvrdenie objednávky, v ktorom sú všetky informácie uvedené aj písomne. „Ak spotrebiteľ nechce, aby firma ďalej čokoľvek posielala, odporúčame písomne zrušiť súhlas. Ak si spotrebiteľ rozmyslel aj úvodnú zásielku, môže do 7 pracovných dní písomne odstúpiť od zmluvy a vrátiť tovar. Ak aj po týchto zrušeniach firma niečo zašle, môže sa spotrebiteľ s podnetom na vykonanie kontroly obrátiť na náš Inšpektorát SOI so sídlom v Žiline," uviedla riaditeľka inšpektorátu v Žiline Miriam Šipulová.
K podaniu je potrebné priložiť fotokópie všetkých dokladov týkajúcich sa celej záležitosti. Združenie spotrebiteľov odporúča nedebatovať telefonicky o žiadnych takýchto ponukách - striktne odmietnuť hneď na začiatku a v žiadnom prípade neposkytovať svoje identifikačné údaje.