Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Podivné praktiky: Museli zaplatiť za nechcený tovar

Minimálne divné sa zdajú mladému páru zo Žiliny praktiky firmy, ktorá robí zásielkový predaj. Zaplatiť museli totiž za tovar, ktorý si neobjednali.

Zmluvu uzatvárajú cez telefón. Ak tovar nechcete, údaje nediktujte.Zmluvu uzatvárajú cez telefón. Ak tovar nechcete, údaje nediktujte. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ: STRATEGIE.CZ)

ŽILINA. Balíček s výživovými doplnkami našla Lenka ešte v marci tohto roku vo svojej poštovej schránke. Prišiel jej na adresu aj s listom a šekom, že má za ne zaplatiť 2,62 €. Vraj na základe telefonickej objednávky. Všetko by bolo v poriadku, keby si ich aj objednala.

„Nič som si neobjednala, neuzavrela žiadnu zmluvu, ani som nikomu neposkytla moje osobné údaje," hovorí Lenka. Šek teda putoval do koša a doplnky si nechala doma. Po čase prišla domov prvá upomienka so sumou na asi 4 €.

Rozčúlený priateľ Lenky zavolal na uvedené číslo zákazníckeho servisu. „Žiadal som, aby ju vyradili z evidencie, nakoľko si nič neobjednala. Chcel som im balíček vrátiť osobne, ale to sa vraj nedá, chceli, aby som im ho poslal poštou," hovorí Pavol. Keďže trval na tom, že si nič neobjednali, balík neposlal.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vzhľadom k tomu, že sme doteraz nedostali platbu ani vrátený balíček a, bohužiaľ, ani žiadnu odpoveď na naše predchádzajúce upozornenie, vás žiadame, o uhradenie uvedenej čiastky zvýšenej o poplatky za rozoslanie vyššie uvedeného upozornenia a tejto upomienky," napísala firma Courlux International SA. Celkom už firma chcela 5.60 €.

V liste nechýbalo upozornenie, že ak platbu firme neuhradí, pohľadávku podstúpi inkasnej kancelárii s cieľom vymáhania dlžoby. Aby mali doma pokoj, Pavol išiel na poštu a 5,60 € za nechcené doplnky radšej uhradil. Na jeho veľké prekvapenie prišiel o pár dní list od vymáhačskej firmy, ktorá už žiadala asi 12 €.

Nahrajú si telefonát

Spoločnosť Courlux International SA robí na Slovensku zákaznícky servis pre značku Natuvitec. Ide o zahraničnú firmu, v Žiline má zriadený iba poštový priečinok. Na čísle zákazníckeho servisu sme sa dozvedeli, že firma získava klientov aktívne - jej zamestnanci ľuďom telefonujú a ponúkajú tovar. „Všetky hovory sú nahrávané a zákazník musí dať súhlas, aby sme mu to poslali. Pokiaľ s tým nesúhlasí, nič mu neposielame," uviedla pani v zákazníckom centre.

Skryť Vypnúť reklamu

Vraj sa nemôže stať, aby poslali tovar niekomu bez jeho súhlasu, a teda telefonickej objednávky. Pani vo firme pripustila iba prípad, že by namiesto osloveného zákazníka hovoril a dal súhlas niekto iný. Nespokojný klient, ak si nič neobjednal, mal podľa nej firmu kontaktovať a mohol by balík poslať späť, pričom by mu preplatili aj poštovné, ak by o to požiadal. „Klienti, pokiaľ si zavolajú, všetko sa dá vyriešiť," povedala pani.

Zákazníčka Lenka firmu neskôr kontaktovala. Tvrdili jej, že objednávku uzavrela, k čomu majú zaznamenaný aj telefonický hovor. Opakuje, že s nikým o zmluve netelefonovala. Šéf Združenia spotrebiteľov Slovenska Miroslav Tulák hovorí, že ide o „agresívny, neseriózny marketing. Postup firmy je neetický, ale právne možno ťažko napadnuteľný," hovorí Tulák. „Ak čitateľ poskytol telefonicky svoje identifikačné údaje, je možné aj takúto formu považovať za ústne uzavretú zmluvu," uviedol Tulák.

Skryť Vypnúť reklamu

Neplaťte, ale kontaktujte

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľov predávajúci nesmie spotrebiteľovi dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktoré si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou takého tovaru alebo poskytnutím takejto služby žiada ich zaplatenie.

„V takom prípade môže ísť o nekalú obchodnú praktiku," hovorí riaditeľka inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) v Žiline Miriam Šipulová. Ide napríklad o prípady, kedy firmy žiadajú spotrebiteľa, aby zaplatil za výrobky dodané predávajúcim, alebo aby ich vrátil, alebo uschoval, pričom si ich spotrebiteľ neobjednal.

Spoločnosť Courlux International SA je podľa SOI zahraničný subjekt, ktorý nemá na Slovensku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň a na poštovú komunikáciu so zákazníkmi má zriadený len poštový priečinok P. O. BOX 7, Žilina. Žilinský inšpektorát má preto obmedzené možnosti pri jeho kontrole.

Podľa skúseností inšpektorátu firma väčšinou kontaktuje spotrebiteľov telefonicky a počas telefonátu, ktorý je nahrávaný, väčšina spotrebiteľov aj súhlasí s úvodnou zásielkou len za cenu poštovného a balného. Obsahom telefonátov sú aj ďalšie obchodné podmienky, ako aj možnosti zrušenia.

Spoločnosť na základe telefonátu posiela najprv list - potvrdenie objednávky, v ktorom sú všetky informácie uvedené aj písomne. „Ak spotrebiteľ nechce, aby firma ďalej čokoľvek posielala, odporúčame písomne zrušiť súhlas. Ak si spotrebiteľ rozmyslel aj úvodnú zásielku, môže do 7 pracovných dní písomne odstúpiť od zmluvy a vrátiť tovar. Ak aj po týchto zrušeniach firma niečo zašle, môže sa spotrebiteľ s podnetom na vykonanie kontroly obrátiť na náš Inšpektorát SOI so sídlom v Žiline," uviedla riaditeľka inšpektorátu v Žiline Miriam Šipulová.

K podaniu je potrebné priložiť fotokópie všetkých dokladov týkajúcich sa celej záležitosti. Združenie spotrebiteľov odporúča nedebatovať telefonicky o žiadnych takýchto ponukách - striktne odmietnuť hneď na začiatku a v žiadnom prípade neposkytovať svoje identifikačné údaje.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 822
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 176
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 18 924
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 956
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 614
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 738
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 965
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 841
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 695
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 029
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Mesto Žilina zháňa dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Záujemcovia by mali byť vo veku od 18 do 50 rokov.

Ilustračné foto.

Nadšení pamiatkari. Známy komín z bytčianskeho kaštieľa existuje

V rámci komplexnej obnovy kaštieľa chcú komín vrátiť späť na jeho pôvodné miesto.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Už ste čítali?