ŽILINA. Na vernisáži, minulý utorok, sa predstavili dvaja poprední umelci. Vojtech Kolenčík so svojimi abstraktívnymi maľbami a Jan Sekal s fotografiami zameriavajúci sa na detail, najmä okná, ktoré dominujú celému zobrazeniu. „Ide o dve formálne odlišné médiá, o dva rozdielne výtvarné programy," vysvetlila Mira Sikorová, kurátorka výstavy. Ján Sekal uplatňuje veľký detail, detail okna vo fotografiách.
„Tvar okna a v podstate aj to nasadenie v prezentácii rôznych okien vytvára dojem geometrickej abstrakcie," vyslovila kurátorka a ďalej dodala: „Maľby Vojtech Kolenčíka sú vyslovene abstraktným programom. Ale na rozdiel od Sekala skôr v štrukturálnej abstrakcii." Je to typ abstrakcie, ktorý sa zameriava na prácu v ploche obrazu, na štruktúru obrazu, nejde v línii geometrie, ale skôr v práci s danou plochou.
„Typickým pre takýto prejav je uplatňovanie nevýtvarných materiálov, vrstvenie farebných nánosov, prvky psychického automatizmu, gestá, radikálnosť, farebných stekancov a schnutia, vlastne takých tých iných na prvý pohľad nevýtvarných spôsoboch prístupu."
Stav pocitov
Vojtech Kolenčík vstúpil na slovenskú i zahraničnú výtvarnú scénu ešte začiatkom 80. rokov, osobitým programom v oblasti grafiky, ktorá smerovala ku konštruktivistickej skladbe obrazu a bola určitou antitézou voči vtedy dominantnému prúdu tradičnej fantazijno-imaginatívnej grafiky. „Začal som ako figuralista, ale prirodzeným vývojom som prešiel cez realizmus k abstrakcii," vyslovil Kolenčík.
V tvorbe z posledného obdobia sa venuje maliarskemu programu, v ktorom sa stretávajú prvky abstraktnej maľby, psychického automatizmu a farebného hedonizmu. Základnou témou jeho obrazov je stav pocitov. „Je to stav pocitov, ktoré mám, keď sa postavím pred čisté plátno. Snažím sa vytvoriť pocit drámy, pocit zasnenia...možností je veľa," vysvetlil svoje počínanie pri práci. Zároveň zdôraznil, že je človek kontrastný. „Milujem kontrasty. Mám rád čiernu, na druhej strane bielu, mám rád tuhú zimu a teplé leto. Myslím, že aj na tých obrazoch je to cítiť."
Okná z celého sveta
Jan Sekal, český autor žijúci vo Francúzsku, maliar, grafik a fotograf. Jeho snímky zachytávajú zvyčajné výseky reality z mestského prostredia, ktoré bežne prechádzame bez povšimnutia. Osobitým je jeho prístup zameriavajúci sa na detail. „Okná súvisia s tým, že som roky maľoval a kreslil geometrickú abstrakciu, takže to je určitý rámec," prezradil, prečo si vybral práve okná. „Vždy sa v oknách niečo deje, aj keď sú zamurované, niekedy sa ľudia za nimi skrývajú, niekedy sa zas predvádzajú."
Okien má podľa svojich slov nafotených stovky. „Sú zo Slovenska, z Izraelu, z Francúzka. Kde sa dostanem tam fotografujem, okrem iného aj okná," povedal Sekal. Okno musí niečím zaujať. „Keď triedim snímky, tak je to asi jedno z desiatich."
„Fotím, čo ma zaujíma a pri tom sa téma sama ukáže," prezradil, kde berie nápady. Predtým sa venoval napríklad foteniu rebríkov, alebo medveďov.
Výstavu si môžete pozrieť v Považskej galérii umenia do 15. novembra.