Oslavy trate zo Žiliny do Rajca zavŕšila slávnostná jazda

Rozvoj priemyslu v Rajeckej doline a záujem kúpeľov v Rajeckých Tepliciach o jednoduchú dopravu klientov boli hlavnými impulzmi vybudovania železnice.Oslávila 110. rokov.

Rajecká Anča jazdí po trase Žilina - Rajec už 110 rokov.Rajecká Anča jazdí po trase Žilina - Rajec už 110 rokov. (Zdroj: FSCR.CZ)

ŽILINA. Rozvoj priemyslu v Rajeckej doline a záujem kúpeľov v Rajeckých Tepliciach o jednoduchú dopravu klientov boli hlavnými impulzmi vybudovania železnice na trati medzi Žilinou Rajcom. Prvý vlak po nej prešiel pred 110 rokmi. Pre TASR to uviedol historik Považského múzea (PM) v Žiline Peter Šimko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomienkovú atmosféru dnes umocnili dobové kostýmy niektorých cestujúcich, ktorí pripravili program v pravidelnom vlakovom spoji zo Žiliny do Rajca. V Rajci rozkrojili organizátori osláv narodeninovú tortu a v spolupráci s Mestským múzeom predstavili v priestoroch Radnice výstavu o 110-ročnej trati presťahovanú z kultúrneho centra (KC) Stanica Žilina - Záriečie.

SkryťVypnúť reklamu

Výročie železničnej trate, na ktorej premáva motorový vláčik známy ako Rajecká Anča, pripomínala od polovice septembra v priestoroch KC Stanica Žilina - Záriečie interaktívna výstava. Žiaci základných a stredných škôl sa s kultúrnymi atrakciami Rajeckej doliny a históriou trate zoznamovali aj v špeciálnych vozňoch, pripojených k pravidelným spojom. Všetky obce ležiace popri trati mali záujem o rast ich hospodárstva a práve kvôli tomu podporili výstavbu železnice, pripomenul historik PM.

Na trati sa podľa Šimka postupne rozširovali niektoré stanice, najmä stanica v Bytčici, čo súviselo s rozvojom priemyslu. Menil sa rušňový a vozňový park a parné vlaky postupne nahradili motorové. Odohralo sa tu viacero tragických i príjemných udalostí. Z tragických je známa najmä deportácia Židov do koncentračných táborov v roku 1942 zo stanice Žilina Záriečie, ktorá sa vtedy volala Žilina - tehelňa. A takisto sa trať nazýva aj traťou smrti, lebo sa tu odohralo veľké množstvo dopravných nehôd, skonštatoval Šimko.

Sme v obrazoch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 861
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 5 154
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 993
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 439
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 887
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 451
  7. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 420
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 365
  1. Marian Mudrák: Ako spoznať pravú starožitnosť?
  2. Marian Mudrák: Chróm, Bauhaus a Art deco: Extravagantný dizajn moderného bytu
  3. Jozef Kurty: Hodnoty naruby, otroctvo je sloboda
  4. Anna Šuhajdová: Zbrojárske odvetvie v Česku a na Slovensku „raketovo rastie“. V praxi opäť vidíme vzájomnú česko-slovenskú spoluprácu...
  5. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!!
  6. Viera Valentová: Zápisky znovu-pracujúcej mamy
  7. Viktor Pamula: Kam sa vydá Česko
  8. Marek Brenčič: Miroslav Válek – modernista i komunistický normalizátor - 2. časť
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 838
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 364
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 220
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 536
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 509
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 305
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 5 958
  8. Rado Surovka: Vám, v parlamente, už naozaj hrabe.... 5 275
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Viete, v ktorých krajinách afrického kontinentu realizujú slovenské organizácie svoje projekty v rámci Oficiálnej rozvojovej spolupráce pod značkou SlovakAid?


V dobe, keď sa za filtrom ukrývajú dokonalé úsmevy a upravené tváre, prinášame prílohu, ktorá hovorí opačne.


Dokončili výstavbu nového nástupiska.


Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu