ŽILINA. Rozvoj priemyslu v Rajeckej doline a záujem kúpeľov v Rajeckých Tepliciach o jednoduchú dopravu klientov boli hlavnými impulzmi vybudovania železnice na trati medzi Žilinou Rajcom. Prvý vlak po nej prešiel pred 110 rokmi. Pre TASR to uviedol historik Považského múzea (PM) v Žiline Peter Šimko.
Spomienkovú atmosféru dnes umocnili dobové kostýmy niektorých cestujúcich, ktorí pripravili program v pravidelnom vlakovom spoji zo Žiliny do Rajca. V Rajci rozkrojili organizátori osláv narodeninovú tortu a v spolupráci s Mestským múzeom predstavili v priestoroch Radnice výstavu o 110-ročnej trati presťahovanú z kultúrneho centra (KC) Stanica Žilina - Záriečie.
Výročie železničnej trate, na ktorej premáva motorový vláčik známy ako Rajecká Anča, pripomínala od polovice septembra v priestoroch KC Stanica Žilina - Záriečie interaktívna výstava. Žiaci základných a stredných škôl sa s kultúrnymi atrakciami Rajeckej doliny a históriou trate zoznamovali aj v špeciálnych vozňoch, pripojených k pravidelným spojom. Všetky obce ležiace popri trati mali záujem o rast ich hospodárstva a práve kvôli tomu podporili výstavbu železnice, pripomenul historik PM.
Na trati sa podľa Šimka postupne rozširovali niektoré stanice, najmä stanica v Bytčici, čo súviselo s rozvojom priemyslu. Menil sa rušňový a vozňový park a parné vlaky postupne nahradili motorové. Odohralo sa tu viacero tragických i príjemných udalostí. Z tragických je známa najmä deportácia Židov do koncentračných táborov v roku 1942 zo stanice Žilina Záriečie, ktorá sa vtedy volala Žilina - tehelňa. A takisto sa trať nazýva aj traťou smrti, lebo sa tu odohralo veľké množstvo dopravných nehôd, skonštatoval Šimko.