ŽILINA. Do Hričova už z Prahy nebudú České aerolínie lietať dvakrát denne. Spoločnosť predbežne na zimu zaviedla len jeden let denne okrem soboty. Vyťaženosť linky sa pohybuje na úrovni 27 percent možnej kapacity. Zavádzajú však novú linku v nedeľu. Doteraz lietali len v pracovné dni. „Toto obmedzenie prevádzky má primárne priamu súvislosť s ekonomickou krízou a s ňou i prebiehajúcim poklesom celkového dopytu po leteckej doprave," uviedla pre MY Žilinské noviny Hana Hejsková, hovorkyňa ČSA.
Ďalším dôvodom pre prerušenie prevádzky nočného spojenia sú aj časté prevádzkové obmedzenia letov pre zlé počasie v oblasti žilinského letiska. „Letisko v súčasnej dobe nie je vybavené na prevádzku pri zníženej viditeľnosti. Zachovanie len poludňajšieho spojenia aj pre nasledujúce zimné obdobie zabezpečí všetky prípoje do hlavných destinácií v rámci siete ČSA," uviedla Hejsková.
Možno aj do Chorvátska
Letisko verí, že budúci rok sa opäť bude lietať dvakrát denne. „ČSA a Letisková spoločnosť Žilina plánujú v letnom letovom poriadku, platnom od 29.marca 2010, opätovné zavedenie dvoch liniek denne," hovorí Ivan Hečko z predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina. Letný letový poriadok ČSA je podľa Hejskovej ešte neverejný. Zo Žiliny by však mohli lietadlá pravidelne lietať aj do iných miest, nielen do Prahy. „V letnom letovom poriadku plánuje letisko rozšíriť ponuku o minimálne jednu dovolenkovú destináciu, pravdepodobne Chorvátsko," povedal Hečko. Za doterajšie obdobie letného letového poriadku, teda apríl až júl tohto roku, bolo na linkách z Prahy do Žiliny prepravených celkovo 4 519 cestujúcich pri priemernom 27- percentnom využití ponúkanej kapacity. Cestujúci zo Žiliny cez Prahu najmä pokračujú do ďalších miest. Tranzitných cestujúcich je 72 percent.
Vraj trvalá zmena
„Vyťaženosť na úrovni 27 percent je veľmi tragická a linka sa stáva pre akúkoľvek spoločnosť veľmi stratová," hovorí Vít Doležálek, letecký analytik. Navyše, v prípade tejto linky ide o takzvaný feeding, teda linka slúži primárne k návozu cestujúcich na iné linky ČSA z Prahy a naopak. „A v tom prípade je cena letenky ešte nižšia ako u cestujúceho, u ktorého je Žilina či Praha konečnou zástavkou," hovorí Doležálek. Skôr je podľa neho v prípade takýchto čísel otázkou, prečo nedošlo k redukcii spojov už skôr. „Aj tých 4,5 tisíca cestujúcich je podstatných v tom mori miliónov cestujúcich ČSA. Naplnenosť 27 percent je však naozaj neradostná, aj na malé lietadlo. Je tak jasné, že zmena letového poriadku bude skôr trvalá, než len na zimu," povedal analytik firmy Cyrrus Jan Procházka