ŽILINA. Rozmermi neštandardná kruhová križovatka za približne 33-tisíc eur funguje v Kysuckom Novom Meste už viac ako rok. Napriek tomu, že spôsobuje rozsiahle zápchy s jej odstránením sa nepočíta. Spomalila autá a úsek je teraz bezpečnejší pre chodcov, či cyklistov. Rovnako umožňuje dostať sa na preplnenú cestu prvej triedy aj miestnym. Na jednom mieste sa tu na hlavnú pripája cesta z Kysuckého Nového Mesta a zároveň Vadičovská dolina s niekoľkými obcami.
Najväčší problém vznikol žilinskej mestskej časti Vranie - čítajte viac.
„Určite by sme nechceli, aby kruhový objazd odstránili, pretože nie všetci vodiči nadávajú," hovorí primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel. Za rok fungovania sa podľa neho preukázal jeho prínos.
Okrem väčšej bezpečnosti chceli postavením križovatky zjednodušiť prístup z bočných ciest tretej triedy. „Upozorňoval som už na začiatku, že sa na ceste prvej triedy zhorší dopravná priepustnosť. Po odbornej stránke som toto riešenie neodporúčal," hovorí Ivan Hlavoň, šéf Slovenskej správy ciest v Žiline, ktorá úsek spravuje.
I keď križovatka komplikuje situáciu, zatiaľ ju vyhodnotili ako funkčnú. Samospráva nijaký podnet na jeho odstránenie nedala. „Ak sú vodiči nespokojný, nech sa posťažujú na obci, o nejakých závažných protestoch nevieme," povedal Ivan Hlavoň. Riešenie podľa neho však musí byť na úkor niekoho, kapacitne cesty na plynulé obslúženie všetkých nestačí.
Doteraz nijaká vážna nehoda
„Odkedy funguje kruhový objazd tak sa v tom úseku nestala nijaká dopravná nehoda s nejakými vážnymi následkami, už vôbec nie smrteľná," hovorí primátor Hartel. Rozumie však problémom, ktoré sa takto vytvorili na hlavnej ceste. „Zrejme to všetko bude musieť vyriešiť až diaľnica D3," hovorí Hartel. Ak sa podarí dodržať aktuálne termíny, nemusela by to podľa neho byť vzdialená budúcnosť.
Na križovatke zrejme neprichádzajú do úvahy ani nijaké stavebné úpravy na križovatke. Celý úsek totiž zasiahnu práve stavebné práce na pripravovanej diaľnici. Tá má práve tu byť zarezaná do zeme.
„Určite tá križovatka prispela ku zvýšeniu bezpečnosti. Treba však povedať, že na takýchto miestach, teda na hlavnom ťahu nemá čo kruhový objazd robiť," hovorí Ján Čelko, odborník na dopravu zo Žilinskej univerzity. Križovatka blokuje hlavnú trasu, doprava sa teda tlačí na vedľajšie cesty.
„Miestnym križovatka však určite veľmi pomohla," hovorí Čelko. Jednoznačne povedať, či by križovatku mali odstrániť alebo nie sa podľa neho nedá. „Samozrejme všetko vyrieši až diaľnica D3 a odbremení všetku tranzitnú dopravu," hovorí Čelko. Priestorové možnosti na iné riešenie kruhovej križovatky pred Kysuckým Novým Mestom podľa neho zrejme nie sú.
Bude horšie
Tranzitná doprava kamiónov cez Kysuce je momentálne zakázaná. Opravujú most v Čadci, ktorý bol v havarijnom stave. V polovici septembra ho však majú dokončiť a kamióny na cestu opäť pustia. „Skracujeme termín rekonštrukcie mostu a problémy na ceste budú opäť pokračovať," povedal Hlavoň. Rušenie kruhového objazdu však aktuálne nie je.