STREČNO. Žiaci základných a stredných škôl sa vďaka kultúrnym poukazom môžu už tretiu sezónu zoznámiť so strečnianskou úžinou počas sedemkilometrovej plavby plťou po Váhu.
Riaditeľ Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti v Strečne Pavol Albrecht pre TASR uviedol, že podľa posledných správ sú tohtoročné poukazy využité na polovicu. "S históriou pltníctva i okolitej krajiny oboznamujú cestujúcich na dvanásťmiestnych pltiach v štyroch svetových jazykoch vždy dvaja z vyškolených pltníkov," skonštatoval Albrecht. Dodal, že minulý rok previezli pltníci popri skalách Margita a Besná a popod dva strečnianske hrady 7000 ľudí. Od spustenia pltníctva v roku 1999 to bolo 50.000 ľudí z celého sveta.
Východiskom plavby je pltisko Bariérová, kde boli počas druhej svetovej vojny vytvorené umelé prekážky pre pltníkov. Najproblémovejšie časti obávaných skál Margita a Besná odstránili v rokoch 1937-1938 a materiál použili pri stavbe železničného zvršku. V minulosti najnebezpečnejší úsek na Váhu je dnes prakticky jediným úsekom, ktorý nenarušila industrializácia a ponúka mimoriadne vysokú koncentráciu prírodných, historických, kultúrnych a technických zaujímavostí.
Začiatky pltníctva siahajú podľa Albrechta do 11. storočia, najväčší rozmach zaznamenalo v 18., 19. a začiatkom 20. storočia. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik pltníctva. Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli Váh, Hron, Kysuca a Orava, najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až 40 metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 metrov kubických nákladu.