Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pod Strečnom zrazilo dva medvede, chýbajú ekodukty

Poľovníci hovoria o premnožení chráneného medveďa hnedého. V priebehu dvoch týždňov zrazilo na jednom úseku cesty dva kusy tejto šelmy.

Zoológ Správy národného parku Malá Fatra Michal Kalaš meria zrazeného medveďa.Zoológ Správy národného parku Malá Fatra Michal Kalaš meria zrazeného medveďa. (Zdroj: TASR / PAVOL ĎURČO)

STREČNO. Cesta v Domašínskom meandri je pre zvieratá smrteľná. Najnovšie na nej zahynuli pod kolesami áut dva medvede. Trojročnú, 70 kilogramovú medvedicu zrazilo 4. augusta. Ďalšieho medveďa takto zabilo 15. augusta. Vážil sto kilogramov. Oba prípady sa stali v nočných hodinách, keď sa zver vracala od Váhu cez cestu do hory.

Poľovníci zo Strečna hovoria, že v ich 2 200 hektárovom revíri žije desať kusov našej najväčšej šelmy. „Naše hory sú prezverené. Silnejšie kusy vytláčajú tie mladé do okrajových časti hôr. Prechádzajú cez frekventovanú cestu, ktorá pretína celý náš revír," hovorí hospodár poľovníckeho združenia Ostredok Strečno Pavol Štadáni.

Na ceste zo Žiliny do Martina zráža pravidelne aj jeleniu a srnčiu zver. Podľa policajných štatistík sa v roku 2008 stalo v Žilinskom kraji 380 nehôd, ktoré zavinila lesná zver alebo domáce zvieratá. Predstavuje to 4,6 percenta zo všetkých nehôd v kraji. Ľudia pri nich nezomreli. Posledné dva strety auta s medveďmi polícia klasifikovala podľa hovorcu Radka Moravčíka ako škodové udalosti.

Chýbajú ekodukty

Na nebezpečnom úseku cesty bývali strašiakom padajúce kamene. Cestári to vyriešili osadením sietí, plotov a zábran, ktoré od konca minulého roku skaly zachytávajú a nehoda sa z tohto titulu nestala. Behaniu zvierat po ceste však správca cesty zabrániť nevie, hovorí Marian Pikuliak zo Slovenskej správy ciest. Ploty zabraňujúce prístupu zvierat sa stavajú iba pozdĺž diaľnic, nie ciest prvej triedy.

„Tieto veci sa niekedy riešia pri výstavbe nových ciest budovaním ekoduktov. Nie však pri starých cestách," hovorí Pikuliak. Jediný ekodukt - zelený nadchod pre zver - je ponad diaľnicu pri Važci. S ďalšími sa počíta pri výstavbe diaľnice D3 na Kysuciach.

Podchodov či nadchodov na migračných trasách zveri je nepomerne viac napríklad, v Rakúsku alebo v Čechách.
O potrebe riešiť stále pribúdajúce strety medveďov s autami vie aj Štátna ochrana prírody. Najvýhodnejším riešením je podľa lesníka Vladimíra Antala výstavba dostatočne širokých ekoduktov, kadiaľ by mohli jednotlivé živočíchy migrovať. Ich výstavba je ale drahá.

meved2_1.jpg

Zarážajúce je, že na možnú kolíziu so zvieratami neupozorňujú vodičov pod Strečnom ani len dopravné značky. FOTO: TASR /PAVOL ĎURČO

Systémové opatrenia však „bude možné realizovať až po komplexnom zmapovaní populácie medveďa na Slovensku," povedal Antal. A so stanovením početnosti medveďa hnedého je na Slovensku problém. Poľovnícke štatistiky sa výrazne odlišujú od počtov udávaných ochranármi.

V Národnom parku Malá Fatra odhadujú ochranári 100 kusov tejto šelmy. Spoločenská hodnota jedného medveďa je približne 2 656 €.

Diviak by vás nemal rozhodiť

Pri nečakanom strete s veľkým zvieraťom by sa mal vodič podľa Zoltána Bojara zo Slovenského autoturist klubu snažiť auto brzdiť. „Pohyb oslepeného a stresovaného zvieraťa je ťažko predvídateľný a jeho útek môže skončiť skokom pod vyhýbajúce sa auto.“ Pri vyhýbaní sa tiež hrozí zrážka s ďalšími zvieratami, ktoré sa často pohybujú v čriedach.

„Ak ide o menšie zviera ako zajac či hraboš, je lepšie nevyhýbať sa mu a pevnejšie chytiť volant. Bude mi ho ľúto, ale horšie by bolo ohroziť seba, alebo ostatných pri riskantnom vyhýbaní,“ hovorí Bojar a dodáva ďalšiu dôležitú zásadu: nespanikáriť.

„Ak sneží alebo prší, musíme tomu prispôsobiť svoju jazdu. Keď ideme cez les, tiež treba prechádzať so zvýšenou opatrnosťou. Zvlášť, ak je tam značka upozorňujúca na zver.“

Michal Piško
Nadchodov staviame žalostne málo

O následkoch drobenia územia hovorí odborníčka na fragmentáciu krajiny z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského JANA RUŽIČKOVÁ.

Do akej miery je Slovensko rozdrobené?

„Kritériom nie je iba dĺžka cestnej a železničnej siete, ale aj miera kompenzačných opatrení. A tých je u nás žalostne málo. Len na novootvorenom 22-kilometrovom úseku rakúskej diaľnice A6 z Parndorfu na našu hranicu je 29 podchodov a nadchodov pre zver. U nás, keď idete z Bratislavy na moravskú hranicu, nemáte ani jeden. Problémom sú aj rôzne ohradené súkromné obory, oplotené priemyselné areály, alebo oplotené satelitné sídla okolo miest.“

Ako zver chránime?

„Jediný ekodukt – zelený nadchod pre zver – je pri Važci. Na trase z Bratislavy po maďarskú hranicu sú tri podchody. Časť diaľnice v Podtatranskej kotline je na viaduktoch.“

Čo na cestách chýba?

„Potrebovali by sme viac ekoduktov, podchodov, či nadchodov na migračných trasách podľa toho, či ide o veľkú zver, menšie cicavce, vodné či mokraďové živočíchy. Problémom sú najmä už vybudované cesty. Keď sa kompenzačné opatrenia budujú dodatočne, sú desaťkrát drahšie, ako počas výstavby.“

Je riešením oplocovanie?

„Na jednej strane nepríde k zrážke so zverou, na druhej sa napĺňa pojem fragmentácia krajiny. Oplotené cesty rozdeľujú populácie zveri a tie degenerujú, sú náchylnejšie na ochorenia. Prichádza aj k zmenšovaniu ich lovného revíru, výstavba ich často oddelí aj od zdroja vody. Takéto stresové situácie môžu viesť k znižovaniu počtu jednotlivých druhov.“

Môžu niektoré druhy celkom vymiznúť?

„Efekt rozmachu cestnej siete a výstavby pocítime s oneskorením o niekoľko rokov. Ale tak ako nám vplyvom rozmachu poľnohospodárskej výroby postupne zmizli prepelice či jarabice, pri súčasnom vývoji môžeme časom očakávať úbytok sŕn, jeleňov či zajacov.“

Ako to ovplyvní človeka?

„Môže prísť k ekologickej nerovnováhe, zníži sa prirodzená odolnosť ekosystému. Rovnováha je veľmi jemná a záleží na každom ohnivku reťaze. Keď je reťazec priveľmi zjednodušený, prichádza k rôznym kalamitám, premnoženiu škodcov, ochoreniam a oslabeniam populácií, čo má vplyv aj na človeka. Má to aj ekonomické následky, napríklad pri premnožení škodcov.“

Michal Piško

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 035
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 278
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 812
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 219
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 882
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 104
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 339
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 304
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 175
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?