Sobota, 10. december, 2022 | Meniny má Radúz

Pod Strečnom zrazilo dva medvede, chýbajú ekodukty

Poľovníci hovoria o premnožení chráneného medveďa hnedého. V priebehu dvoch týždňov zrazilo na jednom úseku cesty dva kusy tejto šelmy.

Zoológ Správy národného parku Malá Fatra Michal Kalaš meria zrazeného medveďa.Zoológ Správy národného parku Malá Fatra Michal Kalaš meria zrazeného medveďa. (Zdroj: TASR / PAVOL ĎURČO)

STREČNO. Cesta v Domašínskom meandri je pre zvieratá smrteľná. Najnovšie na nej zahynuli pod kolesami áut dva medvede. Trojročnú, 70 kilogramovú medvedicu zrazilo 4. augusta. Ďalšieho medveďa takto zabilo 15. augusta. Vážil sto kilogramov. Oba prípady sa stali v nočných hodinách, keď sa zver vracala od Váhu cez cestu do hory.

Poľovníci zo Strečna hovoria, že v ich 2 200 hektárovom revíri žije desať kusov našej najväčšej šelmy. „Naše hory sú prezverené. Silnejšie kusy vytláčajú tie mladé do okrajových časti hôr. Prechádzajú cez frekventovanú cestu, ktorá pretína celý náš revír," hovorí hospodár poľovníckeho združenia Ostredok Strečno Pavol Štadáni.

Na ceste zo Žiliny do Martina zráža pravidelne aj jeleniu a srnčiu zver. Podľa policajných štatistík sa v roku 2008 stalo v Žilinskom kraji 380 nehôd, ktoré zavinila lesná zver alebo domáce zvieratá. Predstavuje to 4,6 percenta zo všetkých nehôd v kraji. Ľudia pri nich nezomreli. Posledné dva strety auta s medveďmi polícia klasifikovala podľa hovorcu Radka Moravčíka ako škodové udalosti.

Chýbajú ekodukty

Na nebezpečnom úseku cesty bývali strašiakom padajúce kamene. Cestári to vyriešili osadením sietí, plotov a zábran, ktoré od konca minulého roku skaly zachytávajú a nehoda sa z tohto titulu nestala. Behaniu zvierat po ceste však správca cesty zabrániť nevie, hovorí Marian Pikuliak zo Slovenskej správy ciest. Ploty zabraňujúce prístupu zvierat sa stavajú iba pozdĺž diaľnic, nie ciest prvej triedy.

„Tieto veci sa niekedy riešia pri výstavbe nových ciest budovaním ekoduktov. Nie však pri starých cestách," hovorí Pikuliak. Jediný ekodukt - zelený nadchod pre zver - je ponad diaľnicu pri Važci. S ďalšími sa počíta pri výstavbe diaľnice D3 na Kysuciach.

Podchodov či nadchodov na migračných trasách zveri je nepomerne viac napríklad, v Rakúsku alebo v Čechách.
O potrebe riešiť stále pribúdajúce strety medveďov s autami vie aj Štátna ochrana prírody. Najvýhodnejším riešením je podľa lesníka Vladimíra Antala výstavba dostatočne širokých ekoduktov, kadiaľ by mohli jednotlivé živočíchy migrovať. Ich výstavba je ale drahá.

meved2_1.jpg

Zarážajúce je, že na možnú kolíziu so zvieratami neupozorňujú vodičov pod Strečnom ani len dopravné značky. FOTO: TASR /PAVOL ĎURČO

Systémové opatrenia však „bude možné realizovať až po komplexnom zmapovaní populácie medveďa na Slovensku," povedal Antal. A so stanovením početnosti medveďa hnedého je na Slovensku problém. Poľovnícke štatistiky sa výrazne odlišujú od počtov udávaných ochranármi.

V Národnom parku Malá Fatra odhadujú ochranári 100 kusov tejto šelmy. Spoločenská hodnota jedného medveďa je približne 2 656 €.

Diviak by vás nemal rozhodiť

Pri nečakanom strete s veľkým zvieraťom by sa mal vodič podľa Zoltána Bojara zo Slovenského autoturist klubu snažiť auto brzdiť. „Pohyb oslepeného a stresovaného zvieraťa je ťažko predvídateľný a jeho útek môže skončiť skokom pod vyhýbajúce sa auto.“ Pri vyhýbaní sa tiež hrozí zrážka s ďalšími zvieratami, ktoré sa často pohybujú v čriedach.

„Ak ide o menšie zviera ako zajac či hraboš, je lepšie nevyhýbať sa mu a pevnejšie chytiť volant. Bude mi ho ľúto, ale horšie by bolo ohroziť seba, alebo ostatných pri riskantnom vyhýbaní,“ hovorí Bojar a dodáva ďalšiu dôležitú zásadu: nespanikáriť.

„Ak sneží alebo prší, musíme tomu prispôsobiť svoju jazdu. Keď ideme cez les, tiež treba prechádzať so zvýšenou opatrnosťou. Zvlášť, ak je tam značka upozorňujúca na zver.“

Michal Piško
Nadchodov staviame žalostne málo

O následkoch drobenia územia hovorí odborníčka na fragmentáciu krajiny z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského JANA RUŽIČKOVÁ.

Do akej miery je Slovensko rozdrobené?

„Kritériom nie je iba dĺžka cestnej a železničnej siete, ale aj miera kompenzačných opatrení. A tých je u nás žalostne málo. Len na novootvorenom 22-kilometrovom úseku rakúskej diaľnice A6 z Parndorfu na našu hranicu je 29 podchodov a nadchodov pre zver. U nás, keď idete z Bratislavy na moravskú hranicu, nemáte ani jeden. Problémom sú aj rôzne ohradené súkromné obory, oplotené priemyselné areály, alebo oplotené satelitné sídla okolo miest.“

Ako zver chránime?

„Jediný ekodukt – zelený nadchod pre zver – je pri Važci. Na trase z Bratislavy po maďarskú hranicu sú tri podchody. Časť diaľnice v Podtatranskej kotline je na viaduktoch.“

Čo na cestách chýba?

„Potrebovali by sme viac ekoduktov, podchodov, či nadchodov na migračných trasách podľa toho, či ide o veľkú zver, menšie cicavce, vodné či mokraďové živočíchy. Problémom sú najmä už vybudované cesty. Keď sa kompenzačné opatrenia budujú dodatočne, sú desaťkrát drahšie, ako počas výstavby.“

Je riešením oplocovanie?

„Na jednej strane nepríde k zrážke so zverou, na druhej sa napĺňa pojem fragmentácia krajiny. Oplotené cesty rozdeľujú populácie zveri a tie degenerujú, sú náchylnejšie na ochorenia. Prichádza aj k zmenšovaniu ich lovného revíru, výstavba ich často oddelí aj od zdroja vody. Takéto stresové situácie môžu viesť k znižovaniu počtu jednotlivých druhov.“

Môžu niektoré druhy celkom vymiznúť?

„Efekt rozmachu cestnej siete a výstavby pocítime s oneskorením o niekoľko rokov. Ale tak ako nám vplyvom rozmachu poľnohospodárskej výroby postupne zmizli prepelice či jarabice, pri súčasnom vývoji môžeme časom očakávať úbytok sŕn, jeleňov či zajacov.“

Ako to ovplyvní človeka?

„Môže prísť k ekologickej nerovnováhe, zníži sa prirodzená odolnosť ekosystému. Rovnováha je veľmi jemná a záleží na každom ohnivku reťaze. Keď je reťazec priveľmi zjednodušený, prichádza k rôznym kalamitám, premnoženiu škodcov, ochoreniam a oslabeniam populácií, čo má vplyv aj na človeka. Má to aj ekonomické následky, napríklad pri premnožení škodcov.“

Michal Piško

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 12 137
  2. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 6 045
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 936
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 015
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 288
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 778
  7. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách 3 640
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 416

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: Čo chcelo Rakúsko dosiahnuť vetom o rozšírení šengenskej hranice. Píše denník Kronen Zeitung
  2. Tomáš Vodvářka: Krásný čas adventní
  3. Ľuboš Vodička: Boulevard Pont du Gard, ako Rím vo Francúzsku mosty staval
  4. Rastislav Jusko: O tom, ako boľševici ovládli prokuratúru.
  5. Matej Farkas: Režisérom sám život
  6. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 1.
  7. Ladislav Boršoš: Jarku Nohavico
  8. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 616
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 287
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 7 304
  4. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 935
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 759
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 301
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 2 256
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 772
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Prečítajte si výber TOP správ z regiónov.


16 h

Výber TOP športových správ z regiónov.


16 h

Nehody sa stali krátkom po sebe na Ulici 1. mája a Obchodnej ulici.


TASR 20 h
Zablokovaná cyklotrasa v Stráži.

Cyklotrasa sa nevie vymaniť z problémov.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obecný úrad našiel prázdny. Zamestnankyne po voľbách podali výpovede.


17 h

Cyklotrasa sa nevie vymaniť z problémov.


23 h

Pôvodcom svrabu je mikroskopický, maximálne pol milimetra veľký roztoč.


8. dec

Namiesto preloženia trate odporúčajú modernizáciu v súčasnom koridore.


9. dec

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: Čo chcelo Rakúsko dosiahnuť vetom o rozšírení šengenskej hranice. Píše denník Kronen Zeitung
  2. Tomáš Vodvářka: Krásný čas adventní
  3. Ľuboš Vodička: Boulevard Pont du Gard, ako Rím vo Francúzsku mosty staval
  4. Rastislav Jusko: O tom, ako boľševici ovládli prokuratúru.
  5. Matej Farkas: Režisérom sám život
  6. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 1.
  7. Ladislav Boršoš: Jarku Nohavico
  8. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 616
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 287
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 7 304
  4. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 935
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 759
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 301
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 2 256
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 772
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu