ŽILINA. Zriaďovaciu železničnú stanicu Žilina Teplička dobuduje Združenie Teplička vedené českou spoločnosťou Eurovia CS Praha. Druhú etapu druhej stavby uvedenej investície má dodávateľ uskutočniť za takmer dva a pol roka a s nákladmi 122,89 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Železnice Slovenskej republiky ako investor vybrali zhotoviteľa stavby v opakovanej verejnej súťaži na základe piatich prijatých ponúk.
Ďalšími členmi združenia sú spoločnosti AŽD Praha. Automatizácia železničnej dopravy Bratislava a ELZA - Elektromontážny závod Bratislava Pôvodná predpokladaná hodnota investície predstavovala 123,58 mil. eur bez dane. Pri vyhodnotení ponúk rozhodovala najnižšia cena. Zmluva o realizácii stavby bola uzatvorená 19. júna tohto roku. Investícia má byť spolufinancovaná z európskych prostriedkov Kohézneho fondu v rámci Operačného programu Doprava. Predpokladaný podiel prác dodaných v subdodávateľskom vzťahu dosahuje 6,28 %. ŽSR o tom informovali v Úradnom vestníku Európskej únie.
Zriaďovacia stanica Žilina Teplička zabezpečí odklon vlakotvorných prác zo železničných staníc Žilina a Vrútky do jedného miesta s automatizovaným spádoviskom. Bude slúžiť na prijímanie hlavne nákladných vlakov určených na rozradenie, prípadne odstavenie jednotlivých vozňov, doplnenie vozňov, preprahy hnacích vozidiel, technické prehliadky, deponovanie vozňov a podobné účely.
Pôvodný rozsah stavby zriaďovacej stanice je čiastočne doplnený a rozšírený v súlade so zmenou stavby pred dokončením, vydanou Úradom pre reguláciu železničnej dopravy v Bratislave zo septembra 2006. Druhá časť stavby sa týka vyvolaných investícií v oblasti miestnej verejnej kanalizácie a prívodných vodovodných potrubí, ktorých realizácia je potrebná pre dlhodobé pozastavenie stavby v rokoch 1992 až 2004. Realizácia týchto prác je podmienkou pre uvedenie zriaďovacej stanice do prevádzky.
ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním vo výške v prepočte 958,11 mil. €. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.
Spoločnosť Eurovia CS, a.s., predtým Stavby silnic a železnic, a.s., patrí k najvýznamnejším stavebným firmám v Českej republike a je jednotkou v dopravnom staviteľstve. Od roku 2006 je v úplnom vlastníctve francúzskej spoločnosti Eurovia, ktorá je súčasťou svetového koncernu Vinci.
Eurovia CS má 15 regionálnych závodov a 14 dcérskych firiem pôsobiacich v ČR a na Slovensku. Konsolidovaný zisk spoločnosti Eurovia CS podľa jej internetovej stránky vlani predstavoval 924,7 mil. CZK a medziročne bol vyšší o 4,4 %. Skupina dosiahla v uplynulom roku konsolidované výnosy 23,011 mld. CZK, čo znamenalo medziročný nárast o 7,1 %. Najväčší podiel na stavebných prácach mali cesty so 60 %, na železničné a električkové trate pripadlo 18 % a na mosty 13 %. Počet zamestnancov vlani tvoril stabilizovanú úroveň 4 264 osôb.
Rast cien zasahuje čoraz viac slovenských domácností. Okrem výdavkov na potraviny, energie či bývanie si mnohí začali všímať aj menšie, ale pravidelné položky, ktoré nenápadne zaťažujú rodinný rozpočet.