VRANIE. Ako by ste sa cítili, ak by vám pred domom prešlo za hodinu a pol v jednom smere 211 áut? Toľko ich napočítali ľudia vo Vraní pred protestom minulý štvrtok. Autá jazdia navyše na ceste v zosuvnom pásme, ktorá je úzka, rozbitá a, samozrejme, bez chodníkov. Miestni spísali preto petíciu, a ak nedôjde k náprave, chcú postupovať radikálnejšie.
„Vodiči nechcú čakať v kolónach pred kruhovým objazdom v Kysuckom Novom Meste, tak jazdia cez Vranie. Minulý týždeň tu zrazilo chodca a vodič ušiel," povedal jeden z nahnevaných účastníkov stretnutia.
„Občania to už nemôžu znášať. Spísali sme petíciu s 370 podpismi, máme poškodené domy, pozemky, oplotenia, je tu evidentný zosuv pôdy," povedal poslanec žilinského mestského zastupiteľstva Ján Púček.
Petíciu odovzdajú Žilinskému samosprávnemu kraju, Mestu Žilina a Obvodnému úradu pre cestnú dopravu. Ak nebudú problém riešiť, sú pripravení postupovať tvrdšie.
„Zakladáme občianske združenie rovnako, ako je v Považskom Chlmci. Toto združenie bude riadiť protesty. Sme pripravení zablokovať komunikáciu na oboch vjazdoch do Vrania," dodal Púček.
Cez obec jazdia aj nákladné autá, hoci tu má vjazd povolený iba zásobovanie.
Riešenie zatiaľ nie je Miestni navrhujú vyhlásiť pre cestu havarijný stav a zakázať prejazd tranzitnej dopravy, čo by následne mala kontrolovať polícia.
„O zmenu dopravného značenia musí požiadať správca komunikácie. Dopravný inšpektorát zatiaľ takúto žiadosť neeviduje," povedal hovorca polície Radko Moravčík.
Správcom cesty je Žilinský samosprávny kraj. V minulosti zvolali jeho zástupcovia niekoľko dopravných komisií, vyriešili niektoré požiadavky obyvateľov - hlavne opravy cesty.
Hovorca kraja tvrdí, že nárast dopravy cez Vranie pozorne sledujú. Tiež vedia, že ho spôsobil kruhový objazd. „Súčasný stav vyrieši výstavba diaľnice D3 v smere na Kysuce alebo plynulá doprava po štátnej ceste 1. triedy zo Žiliny v smere na Čadcu," povedal Peter Kubica.
Hlavný ťah na Čadcu už ale spravuje Slovenská správa ciest. Obmedzenie dopravy vyhlasuje Obvodný úrad pre cestnú dopravu. Podľa Kubicu je úplné uzatvorenie cestnej komunikácie možné len v prípade havarijného stavu. Odôvodniť to musí obec, v tomto prípade Mesto Žilina.
Zväčšiť mapu
Takto vyzerá cesta zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta cez Vranie podľa mapovej aplikácie Google.
Šarapatu robí „kruháč" V júli 2008 otvorili kruhový objazd medzi obcou Radoľa a Kysuckým Novým Mestom. Dovtedy sa tvorili kolóny v smere von z mesta, dnes sa tvoria na hlavnom kysuckom ťahu. Vodiči v nich čakajú niekedy aj hodinu. Jazdou cez Vranie sa dostanú do Kysuckého Nového Mesta z druhej strany. Ak idú ďalej na Kysuce, napoja sa na okružnú križovatku rýchlejšie.
Podľa dopravného experta zo Žilinskej univerzity je u nás používanie okružných križovatiek v móde. „Vhodnejšie by boli často svetelné, ktoré majú dvojnásobnú priepustnosť. Problémom býva ich vyššia cena," hovorí Ján Čelko. Menší „kruháč" má kapacitu 35-tisíc vozidiel za 24 hodín, zatiaľ čo priepustnosť svetelnej križovatky je 70-tisíc vozidiel.