Sobota, 12. jún, 2021 | Meniny má ZlatkoKrížovkyKrížovky

Prehliadka slovenských tunelov

V súvislosti s výročiami otvorenia dvoch najvýznamnejších diaľničných tunelov na Slovensku - Sitiny a Braniska - vyhlásila Slovenská tunelárska asociácia (STA) Mesiac tunelov. Od 22. júna sa výstava presunie do Žiliny.

Putovná výstava predstavuje to NAJ zo slovenského tunelárstva.Putovná výstava predstavuje to NAJ zo slovenského tunelárstva. (Zdroj: ARCHÍV STA)

ŽILINA. V súvislosti s výročiami otvorenia dvoch najvýznamnejších diaľničných tunelov na Slovensku - Sitiny a Braniska - vyhlásila Slovenská tunelárska asociácia (STA) v období od 15. júna do 15. júla na Slovensku Mesiac tunelov. Cieľom tohto podujatia je upozorniť na význam týchto stavieb z hľadiska časového, ekologického, ale v neposlednom rade bezpečnostného. Pri tejto príležitosti STA pripravila pre verejnosť atraktívnu putovnú výstavu, ktorá predstaví to NAJ zo slovenského tunelárstva.

Výstava NAJ zo Slovenského tunelárstva začala svoju púť v nákupnom centre Avion Shoping Park v Bratislave, kde ostane do nedele. Výstava sa potom presunie do Obchodného centra Max v Žiline (22. - 28. jún,) a neskôr do obchodného centra Optima v Košiciach (29. jún - 5. júl). Návštevníci sa tak budú môcť prostredníctvom fotografií oboznámiť s najzaujímavejšími tunelovými stavbami na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Netradičná výstava je prierezom tunelárskej histórie Slovenska, počnúc najstarším tunelom na území Rakúsko-Uhorska, ktorým bol Lamačský tunel, a končiac najočakávanejším tunelom v roku 2009, ktorým je Bôrik, či najdiskutovanejším slovenským tunelom Višňové, ktorý je stále len v rovine plánov.

Označenie najmodernejšieho slovenského tunela získal bratislavský tunel Sitina a a najoriginálnejšieho zas Telgartský tunel na trase na trati Banská Bystrica - Červená Skala. Okrem toho môžu záujemcovia vidieť aj najdlhší, najkratší, či najširší tunel na Slovensku, ale aj tunel, ktorý za obdobie svojho pôsobenia prešiel najradikálnejšou zmenou.

Výstava NAJ zo slovenského tunelárstva má upriamiť pozornosť verejnosti na nezastupiteľné miesto tunelov v dopravnej infraštruktúre krajiny hornatého charakteru, ako je Slovensko. Ich benefity spočívajú vo výraznom skrátení ciest v porovnaní s obchádzkovými trasami, a teda znížením spotreby energií, čo je nielen finančný, ale aj ekologický benefit.

Skryť Vypnúť reklamu

Z ekologického hľadiska taktiež umožňujú v najväčšej možnej miere zachovať charakter krajiny a prírody. V súvislosti s tunelmi sa často hovorí o ich predražení a ceny sa porovnávajú s okolitými krajinami. „Vo veľa prípadoch ide o skreslené informácie. Nestačí porovnať len dĺžku dvoch tunelov, pretože náklady na ich výstavbu značne ovplyvňuje pripravenosť stavby, geologické podmienky, zemepisná poloha či technická úroveň tunela. Ceny slovenských stavebných firiem sú však plne konkurenčné, čo potvrdzujú viaceré víťazstvá v medzinárodných tendroch," uvádza Witkovský.

Ešte závažnejším argumentom je bezpečnosť tunela, nižšia nehodovosť a ušetrenie ľudských životov. Hoci medzi verejnosťou sa rozšíril opačný mýtus. „Nehody v tuneloch sú oveľa atraktívnejšie ako na ostatných komunikáciách, preto sa o nich viac hovorí. Tunely sú však bezpečné, komplikácie vzniknú v prevažnej väčšine vinou vodičov, ktorí nepoznajú pravidlá jazdy či postup, ako je potrebné zachovať sa v prípade mimoriadnej udalosti," uvádza člen STA Miloslav Frankovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenské tunely sú však budované v súlade s európskymi požiadavkami na bezpečnosť prevádzky a vybavenosť bezpečnostnými prvkami je na mimoriadne vysokej úrovni. V prípade kritickej situácie pomáhajú bezpečnostné prvky túto situáciu odhaliť, okamžite upovedomiť servisné a záchranné zložky a organizovať záchrannú akciu. Stavby sú vybavené dostatočným počtom únikových východov, svetelnou signalizáciou, či kamerovým systémom.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 10 006
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 9 506
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 215
  4. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 306
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 827
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 550
  7. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 7 280
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 090
  9. 5 zmien, ktoré so sebou prináša menopauza. Ako sa pripraviť? 6 814
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 6 695
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračná foto.

Piata liga sa rozbehne dohrávkami už o týždeň.


18 h

Podujatie organizuje oddelenie pre vedu a výskum Žilinskej univerzity v Žiline od roku 1995.


19 h
Róbert Boženík ako mladší žiak Terchovej. Stojí v hornom rade druhý sprava, jeho prvý tréner Marián Zajac stojí v hornom rade prvý zľava.

Michal Ďuriš, Stanislav Lobotka, Róbert Boženík, Peter Pekarík a ich inšpiratívne príbehy.


10. jún
Na tému elektrobicykle a ich údržba sme sa rozprávali s cykloexpertom Petrom Kaczorom z Intersportu.

Radí cykloexpert Peter Kaczor z Intersportu.


11. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto sa čelne zrazilo s autobusom medzi Pukancom a Uhliskami.


11. jún

Pacientom sa výrazne zlepšil stav a viditeľne schudli.


11. jún

Ako ho poznáte, kontaktujte ochrancov zákona.


(mb) 24 h

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


17 h

Už ste čítali?