ŽILINA. Mesto Žilina zmenilo systém vývozu odpadov. Pre podnikateľov to znamená zvýšenie poplatkov. Niektorí sa sťažujú, že až dvojnásobne. Zmena sa týka aj fyzických osôb. Jednočlenné a dvojčlenné domácnosti platia menej. Trojčlenné zhruba rovnako, ako v minulosti, kým domácnosť, v ktorej žije 4 a viac ľudí, zaplatí za odpad viac. Vyplýva to zo zmeny z množstevného na paušálny zber.
Žilinčanka Daniela Slováková tvrdí, že podnikatelia v meste dostali prednedávnom výmery, pričom čiastky za odvoz odpadu sú dvojnásobné ako v minulosti. Zároveň vraj nie je možný odpočet DPH. „Je normálne, keď v čase krízy mesto takto zdiera svojich obyvateľov a podnikateľov?" pýta sa Slováková.
Podľa platného nariadenia mesta, platí každý Žilinčan za odpad 22 € na rok. Podnikatelia zaplatia podľa veľkosti zbernej nádoby a množstva vývozov. Napríklad, pri 110 litrovej nádobe, ktorú vyvážajú raz za týždeň, vychádza ročný poplatok 104 €.
Niektorí platia menej
Podľa hovorcu Martina Barčíka sa zvýšenie poplatkov netýka všetkých. „Napríklad jednočlenné domácnosti platia menej," povedal. Podľa jeho slov sa zmenil systém pre občanov z množstevného na paušálny. „Ľudia totiž umelo neobjednávali vývozy, aby ušetrili, čo malo za následok preplňovanie kontajnerov a pre mesto to znamenalo nutnosť dodatočných zberov a náklady z rozpočtu mesta na tieto práce," dodal Barčík.
V praxi to znamenalo, že v minulosti aj jednotlivé domácnosti platili podľa množstva vyprodukovaného odpadu. Dnes platia paušálne, na osobu, teda každý rovnako. Barčík hovorí, že výška poplatkov v Žiline je aj tak pod priemerom krajských miest, pričom na sídliskách Vlčince, Hájik, Solinky a Pod nemocnicou bol interval vývozu výšený z dvoch na tri vývozy.
Zvýšili aj poplatky pre podnikateľov. Barčík hovorí, že je to preto, že časť podnikateľov nie je prihlásená do systému zberu a vznikajú čierne skládky, ktoré musí mesto likvidovať. Podľa neho je aj poplatok u podnikateľov nižší, ako slovenský krajský priemer. „Sledovali sme zlepšenie čistoty, minimalizáciu čiernych skládok, zapojenie všetkých producentov odpadu do systému zberu. Poplatok sa ročne prehodnocuje a môže byť upravený aj smerom dolu, pretože podľa zákona poplatky je možné použiť iba na účel odpadového hospodárstva a všetky náklady by mali byť pokryté z poplatkov," povedal Barčík.
Ako je to inde
Žilinské poplatky sú porovnateľné s cenami v iných krajských mestách. V Trenčíne, napríklad, platia podnikatelia podľa veľkosti nádoby a frekvencie vývozu ročne od 103 € vyššie. Fyzické osoby zaplatia za rok 25 €. V Nitre podnikatelia zaplatia od 107 €, obyvatelia 22 € za rok. V Trnave zaplatí štvorčlenná domácnosť za rok 59,71 €.
Separovanie vraj podceňujú
Od začiatku roka poplatky vyberá a spravuje mesto. Žilina má zmluvu s vývozcom, firmou T+T, ktoré uhrádza faktúry za služby v odpadovom hospodárstve. Podľa Barčíka sa táto suma pohybuje okolo 215 760 € (6,5 milióna korún), mimo veľkokapacitných kontajnerov.
Anna Smikoňová zo združenia Budúcnosť Považského Chlmca si myslí, že mesto podceňuje separovanie. Tvrdí, že rozmiestnenie kontajnerov na separovaný zber nestačí a Žilina podceňuje evniromentálnu výchovu na školách.
Podľa Smikoňovej sa separovaním dá objem odpadu zmenšiť aj viac ako o tretinu. Barčík na otázku, ako prebieha v meste saparovanie povedal: „V júli rozmiestnime viac ako 1 000 špecializovaných nádob na separovaný zber a pripravujeme aj informačnú kampaň." Dôležitá je podľa neho aj existencia novootvoreného zberného dvora.