Nemocnica s poliklinikou v Žilina sa druhý rok po sebe v hodnotení zdravotnej poisťovne Dôvera stala najlepšou všeobecnou nemocnicou.
ŽILINA. Riaditeľka Nemocnice s poliklinikou v Žiline Daniela Bekeová pripravuje zmeny. Investovať chcú do urgentného príjmu, onkologickej starostlivosti, stravovania. Majú ambíciu stať sa fakultnou nemocnicou.
Aký je pocit riadiť podľa poisťovne Dôvera najlepšiu všeobecnú nemocnicu?
- Nejako zvlášť si neuvedomujem, že sme skončili na prvom mieste. Je, samozrejme, za tým kus práce nielen mňa, ale i ostatných zamestnancov. Keby sme necítili zodpovednosť voči pacientom, tak by sa to nedalo obhájiť. Teší ma, že sme sa medzi všeobecnými nemocnicami opäť skončili na prvom mieste. Sme zdravotnícke zariadenie, ktoré spadá priamo pod ministerstvo zdravotníctva, teda pôsobíme ako krajská nemocnica. Našou ambíciou je v najbližšom období stať sa fakultnou nemocnicou, keďže už tu máme akreditované niektoré oddelenia pre Slovenskú zdravotnícku univerzitu v Bratislave. Ak sa to podarí, bude to prelomové obdobie v histórii nemocnice. Stať sa fakultnou nemocnicou by pre nás znamenal kvalitatívny krok vpred a verím, že to pocítia najmä pacienti.
Ako chce nemocnica ďalej bojovať o priazeň pacientov?
- Nedávno sme boli úspešní v žiadosti o nenávratný finančný príspevok s projektom „Komplexné riešenie urgentnej a onkologickej zdravotnej starostlivosti". Každý pacient, ktorý k nám príde, musí byť čo najrýchlejšie a najkvalitnejšie diagnostikovaný. Je to základ úspešnej liečby a nato bude slúžiť urgentný príjem, kde budú umiestnené príjmové ambulancie, pozorovacie lôžka a oddelenie anestézie a intenzívnej medicíny. Nové priestory budú vybavené najmodernejšou prístrojovou technikou a ľahko prístupné pre rýchlu zdravotnú pomoc, ako i pre všetkých pacientov, keďže nový objekt bude vybudovaný v strede nemocnice. Výsledkom nášho snaženia by malo byť poskytovanie zdravotnej starostlivosti na vyššej komplexnej úrovni.
Čo to bude znamenať pre pacientov?
- V prvom rade na urgentnom príjme budú sústredené príjmové ambulancie, ktoré pacienti najviac navštevujú, ide predo-všetkým o neurologickú, internú, chirurgickú a ambulanciu úrazovej chirurgie. Zároveň po diagnostikovaní v prípade potreby bude pacient umiestnený na pozorovacom lôžku. Na poschodí bude osemlôžkové oddelenie anestézie a intenzívnej medicíny, pričom dôjde i k prepojeniu so stávajúcimi oddeleniami nemocnice. Týmto spôsobom sa značne urýchli diagnostika, pacient nebude stresovaný presunom medzi ambulanciami, skultúrnia sa priestory, čo určite prispeje k väčšej spokojnosti pacientov. Súčasťou bude i nové moderné prístrojové vybavenie jednotlivých ambulancií i oddelenia OAIM.
Aká vysokú investíciu to predstavuje?
- Bude to investícia vo výške viac ako 13 miliónov €, čo v histórii nemocnice predstavuje prelomový objem, ktorý nám pomôže sa výrazne kvalitatívne posunúť v poskytovaní zdravotnej starostlivosti našim pacientom a zároveň spĺňať všetky legislatívne požiadavky pre zdravotnícke zariadenie s krajskou, v niektorých odboroch i celoslovenskou pôsobnosťou.
Čo budú znamenať investície do onkológie?
- Ide o dodávku nového lineárneho urýchľovača, ktorý je nevyhnutný pri liečbe onkologických ochorení. Naše pracovisko poskytuje zdravotnú starostlivosť pre takmer celý žilinský kraj. Toto zariadenie máme od roku 1995, no je už opotrebované. Pre predstavu ide o prístroj s príslušenstvom, ktorý stojí asi 5 mil. €. Sme jedným z ôsmich pracovísk na Slovensku, pričom máme v liečbe vynikajúce výsledky.
Čo podľa vás u Dôvery zavážilo?
- Žilinská nemocnica má obrovský spád. V základných odboroch, ako je chirurgia, interné atď. poskytujeme starostlivosť pre cca 200-tisíc obyvateľov. Je to oblasť severovýchodného Slovenska a zároveň poskytuje služby spojene so zdravotnou starostlivosťou i nad regionálneho významu, čo určite poisťovňa ohodnotila kladne. Máme dostatok vysoko kvalifikovaných lekárov, sestier i ostatného personálu. Snažíme sa aj pravidelne obmieňať prístrojovú techniku podľa finančných možností na jednotlivých oddeleniach. V rámci kraja resp. Slovenska robíme špičkové výkony na detskej ortopédii, neurochirurgii, urológii, očnom oddelení. Naši zamestnanci sa určite snažia dať zo seba maximum pre navrátenie zdravia pacientom. To je to, čo Dôvera dokázala ohodnotiť.
Čo treba ešte zlepšiť?
- Pracujem tu už 23 rokov, takže celý môj profesionálny život je spätý s nemocnicou. Za tie roky poznám názory pacientov, ale i zamestnancov. Z môjho pohľadu najviac chýba komunikácia s pacientom, respektíve s jeho príbuznými. Je to človeku dané, že buď vie alebo nevie komunikovať. Pacienti často ocenia ľudské teplé slovo, na ktoré, žiaľ, často nie je čas, aj keď sú profesionálne podávané špičkové výkony. Tejto oblasti venujeme značnú pozornosť, lebo to vníma zaregistruje ako prvé pri vstupe do nášho zariadenia.
Čo pacienti vnímajú najviac?
- Z rozhovorov s pacientmi viem, že najviac okrem zdravotnej starostlivosti, vnímajú pobyt na lôžku a stravovanie. To prvé je podmienené historicky budovaním nemocnice ako celku so štandardom izieb a počtom sociálnych zariadení. V tejto oblasti sme urobili výrazný krok na gynekológii i v chirurgickom pavilóne. Opatrenia sa týkali i zlepšenia stravovania pre pacientov i zamestnancov. Myslím si, že je dôležitý aj pohľad pacienta a jeho názory a postrehy.
Žilinská nemocnica však končí v hodnotení pacientov pre Všeobecnú zdravotnú poisťovňu pomerne slabo. Prečo?
- Pacient môže vybrať zdravotnícke zariadenie. Má možnosť výberu aj názoru. Som vďačná za každý dobrý námet, ktorý sa dá zrealizovať. Sme tu naozaj pre pacientov a snažím sa to stále aj pripomínať nášmu personálu. Prišli sem s nádejou, že my ako nemocnica im pomôžeme. Nemocnica má však viac ako 1 300 zamestnancov, myslenie a správanie každého z nich ovplyvniť nedokážem.
Aké hodnotenie všeobecnej tento rok čakáte?
- V hodnotení pacientov sme vlani nedopadli dobre. V popredí sú menšie nemocnice. My máme viac ako 800 lôžok a denne je tu hospitalizovaných viac ako 600 pacientov. Každý deň sa tu nachádza, s personálom, pacientmi aj návštevami viac ako tritisíc ľudí. Nie je možné, aby všetci boli spokojní. Malé nemocnice sú rodinné, tu sa ľudia skrývajú za anonymitu. V prípade hodnotenia len pacientov sa asi budeme pohybovať tak ako minulý rok, aj keď robíme všetko pre navrátenie zdravia určite sa nespokojní nájdu.
Schvaľujete hodnotenia poisťovní?
- Myslím, že hodnotenia majú zmysel. Každé hodnotenie by malo mať výpovednú hodnotu, len treba sa zamyslieť aj nad tým, z čoho to hodnotenie vyplynulo. Väčšinou sa ozývajú tí, ktorí neboli spokojní, tí čo sú spokojní, sa ozvú len málokedy.
Odchádzajú lekári stále na západ?
- Niekoľko rokov dozadu odchádzali do Čiech a do Anglicka. Dnes, keď sme už v EÚ, tak sa odchody z našej nemocnice do týchto štátov zminimalizovali. Zamestnávame 210 lekárov a existuje prirodzená cirkulácia zamestnancov.
Ako je na tom nemocnica s financiami?
- Financovanie zdravotníctva a našej nemocnice je závislé od platieb zo zdravotných poisťovní. Je to náš najväčší príjem a sme na to odkázaní. Poisťovne sa snažia, aby nemocniciam zaplatili. Nám v prvom polroku tohto roku poisťovne neznížili finančné prostriedky. Na druhej strane ale treba povedať, že ako každá nemocnica máme finančné problémy. Robíme služby, za ktoré nám poisťovňa zaplatí menej, ako nás v skutočnosti stoja.