ŽILINA. Nenápadné médium/polohy súčasnej kresby je názov najnovšej výstavy, ktorú otvorili v Považskej galérii umenia v Žiline. Projektu sa zúčastňujú autori viacerých generácií, čím výstava ponúka pohľad na to, ako s týmto médiom pracujú výtvarníci rôzneho veku s rozdielnymi výtvarnými programami.
Kresba súčasnosti
Výstava prezentuje kresbu okrem tradičnej polohy (B. Sirka, V. Frešo) vo viacerých formách: ako súčasť inštalácie (V. Rónaiová, S. Mikyta, B. Lungová), in-situ realizácie (Hartworker), ako hybridné médium stojace na hranici grafiky a kresby (P. Kalmus, M. Blažo), v polohe privátneho konceptu (R. Sikora) a záznamu z akcie (A. Tretter), ako médium transformované vplyvom nových technológií - digitalizovaná animácia (D. Krajčová, M. Podprocký), v podobe gesta (podpisu), ktoré je súčasťou videoinštalácie (M. Murin), či v osobitej podobe gesta (ťahu rukou) v netypickom textilnom materiáli v prejave V. Žákovej.
Talentovaná autorka kreslenej animácie Daniela Krajčová nám prezradila: „Keď som bola vo Francúzsku na pobyte, stretla som asi 20 ľudí z celého sveta. Rozprávala som sa s nimi a z útržkov ich rozprávaní som urobila mozaiku ich príbehov." Autorka sa okrem animácie venuje aj inštalácii a maľbe.
Tradícia prehliadok kresby
Výstava sa odvoláva na dlhoročnú tradíciu Celoslovenských prehliadok kresby, pilotného programu Považskej galérie organizovanom od 70. rokov 20. storočia do roku 1992, a je tak sondou do dnešných podôb kresby.
Predstavuje diela vybraných výtvarníkov, ktorých časť je realizovaná in-situ vo výstavnom priestore galérie, a zároveň ponúka možnosť polemizovať so vžitými predstavami o kresbe, ale aj o zaužívanom spôsobe jej prezentácie.
Kresba ovplyvnená modernými technológiami
V súčasnosti je kresba stále chápaná ako klasické médium a niekedy iba ako prípravné - pre realizáciu diela v inom. Jej typická vlastnosť - „rukodieľnosť" však stále zostáva pozitívnou charakteristikou a to je dôvodom, prečo si (podobne ako maľba) vytrvalo drží svoju pozíciu v zmysle používania jej klasických podôb. Tendencie súčasného výtvarného umenia však výrazne ovplyvnili i povahu média kresby - rozšírili spektrum jej podôb a zároveň znejasnili jeho hranice.
Kresba postupne absorbovala tvaroslovie a stratégie vlastné digitálnym médiám - stala sa médiom s hybridnými prvkami. Zároveň zostala vyhľadávaným médiom pre tvorbu s prvkami konceptuálneho a postkonceptuálneho umenia.
Hoci na jednej strane do média kresby prenikli prvky nových médií - najmä formy, generované počítačovými programami, mnoho - a najmä mladých - autorov pracuje s jej tradičnými polohami, avšak v intenciách stratégií i tematiky aktuálneho umenia.