Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Opäť posúvajú termíny výstavby diaľničných tunelov

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňové predĺženie termínu.

Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska.Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN)

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňový predĺženie termínu.

ŽILINA. Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala medzi Žilinou a Martinom nezačnú zrejme stavať ani tento rok v lete. Uchádzači o získanie 30-ročnej koncesie v treťom balíku projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu a prevádzku tohto úseku majú predložiť ponuky do 11. mája. Minister dopravy Ľubomír Vážny v tejto súvislosti požiadal premiéra Roberta Fica o odklad termínu pre výber koncesionára na 30. júna tohto roka. Vyplýva to z aktualizovanej informácie o príprave PPP projektov vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch, ktorú ministerstvo dopravy odoslalo na rokovanie vlády.

Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu je stavba úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala natoľko významná a potrebná, že by mala dostať od vlády zelenú. Náklady na jej realizáciu odhaduje na 40 miliárd korún.

Dôvodom odloženia je kríza

Dôvodom odloženia termínu pre výber koncesionára v treťom balíku je finančná kríza a príprava prvého a druhého balíka PPP. Vážny predpokladá, že koncesionár pre tretí balík by mohol byť najskôr známy do troch týždňov od predloženia ponúk. Investičné náklady v treťom balíku by mali podľa neho predstavovať okolo 2 miliardy eur. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez všetky tri PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 miliardy eur zo súkromných zdrojov. Ministerstvo dopravy malo podľa uznesenia vlády z 3. decembra minulého roka vybrať koncesionárov pre všetky tri balíky do 30. apríla tohto roka. Túto úlohu rezort splnil iba v prípade prvého balíka pre úseky D1 medzi Martinom a Prešovom a druhého balíka pre R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
„V dôsledku globálnej krízy a nemožnosti zabezpečenia finančného krytia PPP projektov v tak krátkom časovom odstupe, a teda ich konkurencie na trhu (balíka č. 1 a balíka č. 2), nebolo možné zabezpečiť realizáciu jednotlivých etáp harmonogramu tretieho balíka PPP projektov v predsavzatých termínoch," zdôvodnil rezort dopravy odloženie termínu pre výber koncesionára. V pozadí pretrvávajúcej finančnej krízy môžu podľa ministerstva dopravy multilaterálne inštitúcie i komerčné banky za spoločnej participácie pracovať na finančnom pokrytí druhého a neskôr aj prvého balíka PPP projektov.

„Vzhľadom na uvedené skutočnosti, ako aj na náročnosť rokovaní s predstaviteľmi multilaterálnych inštitúcií o možnostiach financovania výstavby diaľnice D1 a najmä rýchlostnej cesty R1 nebolo možné vybrať koncesionára na tretí balík PPP projektov v stanovenom termíne," dodal rezort dopravy. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 mld. eur zo súkromných zdrojov.

Ministerstvo dopravy uzatvorilo koncesnú zmluvu pre druhý balík PPP na R1 so spoločnosťou Granvia, a.s. Bratislava 23. marca tohto roka. Dodatok ku koncesnej zmluve bol podpísaný 20. apríla vzhľadom na zmluvné záväzky v samotnej koncesnej zmluve a odporúčania v stanovisku ministerstva financií. Finančné uzavretie rokovaní medzi koncesionárom a bankami v druhom balíku sa predpokladá v júni tohto roka. Spoločnosť Granvia založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. Víťazné konzorcium v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 miliardy eur. Počas 30 rokov trvania koncesie má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená koncesionárovi celková suma 3,465 miliardy eur.

Zmluvu pre prvý balík už uzatvorili

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP na D1 medzi rezortom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava bola uzatvorená 15. apríla. „Z požiadavky ministerstva financií v rámci stanoviska k návrhu koncesnej zmluvy a z objektívnych problémov koncesionára v dôsledku finančnej krízy vyplynula potreba uzavretia dodatku ku koncesnej zmluve," informoval rezort dopravy.

Archívne video bolo zverejnené v piatok 27. 2. 2009.

Návrh na uzavretie dodatku ku koncesnej zmluve bol predložený na vládu 28. apríla, kabinet však zatiaľ o ňom nerokoval, pretože boli potrebné ďalšie rokovania o otázkach finančného uzavretia. Očakáva sa, že prvý balík by mal byť finančne uzavretý do 15. októbra, pol roka po uzavretí koncesnej zmluvy. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri uspelo s ponukou 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 678
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 593
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 705
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 947
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 252
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 070
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 580

Blogy SME

  1. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  3. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  4. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  5. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  6. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  7. Stano Kočiš: A riekol majster
  8. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 58 555
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 657
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 866
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 829
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 220
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 884
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 145
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Výsledky ankety, v ktorej hlasovali predstavitelia klubov II. triedy ObFZ Žilina, sú známe.


14 h

TOISON gin a bylinný likér Dr. Kramer zbierajú prestížne svetové ocenenia.


15 h
Ilustračné foto

Pobyt pacienta je čiastočne hradený z verejného zdravotného poistenia.


20 h
Alexander Broďani (druhý zľava) sa stal majstrom Slovenska.

V tvrdej konkurencii sa nestratili.


21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  3. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  4. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  5. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  6. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  7. Stano Kočiš: A riekol majster
  8. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 58 555
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 657
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 866
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 829
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 220
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 884
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 145
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu