Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Opäť posúvajú termíny výstavby diaľničných tunelov

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňové predĺženie termínu.

Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska.Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN)

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňový predĺženie termínu.

ŽILINA. Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala medzi Žilinou a Martinom nezačnú zrejme stavať ani tento rok v lete. Uchádzači o získanie 30-ročnej koncesie v treťom balíku projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu a prevádzku tohto úseku majú predložiť ponuky do 11. mája. Minister dopravy Ľubomír Vážny v tejto súvislosti požiadal premiéra Roberta Fica o odklad termínu pre výber koncesionára na 30. júna tohto roka. Vyplýva to z aktualizovanej informácie o príprave PPP projektov vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch, ktorú ministerstvo dopravy odoslalo na rokovanie vlády.

Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu je stavba úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala natoľko významná a potrebná, že by mala dostať od vlády zelenú. Náklady na jej realizáciu odhaduje na 40 miliárd korún.

Dôvodom odloženia je kríza

Dôvodom odloženia termínu pre výber koncesionára v treťom balíku je finančná kríza a príprava prvého a druhého balíka PPP. Vážny predpokladá, že koncesionár pre tretí balík by mohol byť najskôr známy do troch týždňov od predloženia ponúk. Investičné náklady v treťom balíku by mali podľa neho predstavovať okolo 2 miliardy eur. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez všetky tri PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 miliardy eur zo súkromných zdrojov. Ministerstvo dopravy malo podľa uznesenia vlády z 3. decembra minulého roka vybrať koncesionárov pre všetky tri balíky do 30. apríla tohto roka. Túto úlohu rezort splnil iba v prípade prvého balíka pre úseky D1 medzi Martinom a Prešovom a druhého balíka pre R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
„V dôsledku globálnej krízy a nemožnosti zabezpečenia finančného krytia PPP projektov v tak krátkom časovom odstupe, a teda ich konkurencie na trhu (balíka č. 1 a balíka č. 2), nebolo možné zabezpečiť realizáciu jednotlivých etáp harmonogramu tretieho balíka PPP projektov v predsavzatých termínoch," zdôvodnil rezort dopravy odloženie termínu pre výber koncesionára. V pozadí pretrvávajúcej finančnej krízy môžu podľa ministerstva dopravy multilaterálne inštitúcie i komerčné banky za spoločnej participácie pracovať na finančnom pokrytí druhého a neskôr aj prvého balíka PPP projektov.

„Vzhľadom na uvedené skutočnosti, ako aj na náročnosť rokovaní s predstaviteľmi multilaterálnych inštitúcií o možnostiach financovania výstavby diaľnice D1 a najmä rýchlostnej cesty R1 nebolo možné vybrať koncesionára na tretí balík PPP projektov v stanovenom termíne," dodal rezort dopravy. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 mld. eur zo súkromných zdrojov.

Ministerstvo dopravy uzatvorilo koncesnú zmluvu pre druhý balík PPP na R1 so spoločnosťou Granvia, a.s. Bratislava 23. marca tohto roka. Dodatok ku koncesnej zmluve bol podpísaný 20. apríla vzhľadom na zmluvné záväzky v samotnej koncesnej zmluve a odporúčania v stanovisku ministerstva financií. Finančné uzavretie rokovaní medzi koncesionárom a bankami v druhom balíku sa predpokladá v júni tohto roka. Spoločnosť Granvia založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. Víťazné konzorcium v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 miliardy eur. Počas 30 rokov trvania koncesie má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená koncesionárovi celková suma 3,465 miliardy eur.

Zmluvu pre prvý balík už uzatvorili

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP na D1 medzi rezortom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava bola uzatvorená 15. apríla. „Z požiadavky ministerstva financií v rámci stanoviska k návrhu koncesnej zmluvy a z objektívnych problémov koncesionára v dôsledku finančnej krízy vyplynula potreba uzavretia dodatku ku koncesnej zmluve," informoval rezort dopravy.

Archívne video bolo zverejnené v piatok 27. 2. 2009.

Návrh na uzavretie dodatku ku koncesnej zmluve bol predložený na vládu 28. apríla, kabinet však zatiaľ o ňom nerokoval, pretože boli potrebné ďalšie rokovania o otázkach finančného uzavretia. Očakáva sa, že prvý balík by mal byť finančne uzavretý do 15. októbra, pol roka po uzavretí koncesnej zmluvy. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri uspelo s ponukou 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 905
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 394
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 661
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 182
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 094
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 315
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 550
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 665
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 361
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 978
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Inkasovali rovnaký počet gólov ako posledné Pohronie. V čom sú ale Žilinčania najlepší v súťaži?

Na jesennú časť žilinských futbalistov sme sa pozreli rečou čísel.

Gólová radosť Žilinčanov

Mosty vo Vraní v ohrození. Bude vo februári prejazd cez premostenie nelegálny?

Prenájom dočasných mostov je drahý. Župa rokouje o tom, aby celú záležitosť prevzala na seba NDS.

Bývalú predsedníčku Krajského súdu Žilina opäť zadržali

V akcii Plevel 2 bola zadržaná aj sudkyňa Mária U.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?