Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Opäť posúvajú termíny výstavby diaľničných tunelov

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňové predĺženie termínu.

Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska.Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN)

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňový predĺženie termínu.

ŽILINA. Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala medzi Žilinou a Martinom nezačnú zrejme stavať ani tento rok v lete. Uchádzači o získanie 30-ročnej koncesie v treťom balíku projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu a prevádzku tohto úseku majú predložiť ponuky do 11. mája. Minister dopravy Ľubomír Vážny v tejto súvislosti požiadal premiéra Roberta Fica o odklad termínu pre výber koncesionára na 30. júna tohto roka. Vyplýva to z aktualizovanej informácie o príprave PPP projektov vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch, ktorú ministerstvo dopravy odoslalo na rokovanie vlády.

Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu je stavba úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala natoľko významná a potrebná, že by mala dostať od vlády zelenú. Náklady na jej realizáciu odhaduje na 40 miliárd korún.

Dôvodom odloženia je kríza

Dôvodom odloženia termínu pre výber koncesionára v treťom balíku je finančná kríza a príprava prvého a druhého balíka PPP. Vážny predpokladá, že koncesionár pre tretí balík by mohol byť najskôr známy do troch týždňov od predloženia ponúk. Investičné náklady v treťom balíku by mali podľa neho predstavovať okolo 2 miliardy eur. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez všetky tri PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 miliardy eur zo súkromných zdrojov. Ministerstvo dopravy malo podľa uznesenia vlády z 3. decembra minulého roka vybrať koncesionárov pre všetky tri balíky do 30. apríla tohto roka. Túto úlohu rezort splnil iba v prípade prvého balíka pre úseky D1 medzi Martinom a Prešovom a druhého balíka pre R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
„V dôsledku globálnej krízy a nemožnosti zabezpečenia finančného krytia PPP projektov v tak krátkom časovom odstupe, a teda ich konkurencie na trhu (balíka č. 1 a balíka č. 2), nebolo možné zabezpečiť realizáciu jednotlivých etáp harmonogramu tretieho balíka PPP projektov v predsavzatých termínoch," zdôvodnil rezort dopravy odloženie termínu pre výber koncesionára. V pozadí pretrvávajúcej finančnej krízy môžu podľa ministerstva dopravy multilaterálne inštitúcie i komerčné banky za spoločnej participácie pracovať na finančnom pokrytí druhého a neskôr aj prvého balíka PPP projektov.

„Vzhľadom na uvedené skutočnosti, ako aj na náročnosť rokovaní s predstaviteľmi multilaterálnych inštitúcií o možnostiach financovania výstavby diaľnice D1 a najmä rýchlostnej cesty R1 nebolo možné vybrať koncesionára na tretí balík PPP projektov v stanovenom termíne," dodal rezort dopravy. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 mld. eur zo súkromných zdrojov.

Ministerstvo dopravy uzatvorilo koncesnú zmluvu pre druhý balík PPP na R1 so spoločnosťou Granvia, a.s. Bratislava 23. marca tohto roka. Dodatok ku koncesnej zmluve bol podpísaný 20. apríla vzhľadom na zmluvné záväzky v samotnej koncesnej zmluve a odporúčania v stanovisku ministerstva financií. Finančné uzavretie rokovaní medzi koncesionárom a bankami v druhom balíku sa predpokladá v júni tohto roka. Spoločnosť Granvia založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. Víťazné konzorcium v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 miliardy eur. Počas 30 rokov trvania koncesie má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená koncesionárovi celková suma 3,465 miliardy eur.

Zmluvu pre prvý balík už uzatvorili

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP na D1 medzi rezortom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava bola uzatvorená 15. apríla. „Z požiadavky ministerstva financií v rámci stanoviska k návrhu koncesnej zmluvy a z objektívnych problémov koncesionára v dôsledku finančnej krízy vyplynula potreba uzavretia dodatku ku koncesnej zmluve," informoval rezort dopravy.

Archívne video bolo zverejnené v piatok 27. 2. 2009.

Návrh na uzavretie dodatku ku koncesnej zmluve bol predložený na vládu 28. apríla, kabinet však zatiaľ o ňom nerokoval, pretože boli potrebné ďalšie rokovania o otázkach finančného uzavretia. Očakáva sa, že prvý balík by mal byť finančne uzavretý do 15. októbra, pol roka po uzavretí koncesnej zmluvy. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri uspelo s ponukou 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  2. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 466
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 6 087
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 763
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 327
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 275
  6. Od Česka až po Jadran 3 869
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 131
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 109
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 084
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 013
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Výstavba by mala byť ukončená do konca júna budúceho roka.


2 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj, kto zo Slovákov je bližšie k medaile na Olympiáde a aj to, ktorý futbalový veterán má ambíciu trénovať AS Trenčín.


7 h

Futbalový tréner upozorňuje svojimi statusmi na nebezpečenstvo ocherenia COVID-19.


19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pôvodný vlastník zomrel v roku 1978.


26. júl

Voda zaliala viaceré domy a podmyla cesty. Starosta odhadol škody na státisíce eur. Do obce smerujú ťažké mechanizmy.


22 h

Viacero ciest zostalo neprejazdných. Obec vyhlásila tretí stupeň povodňovej aktivity.


TASR 26. júl

Rybári vytvorili improvizovaný krízový štáb.


26. júl

Už ste čítali?