Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Opäť posúvajú termíny výstavby diaľničných tunelov

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňové predĺženie termínu.

Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska.Tunel Višňové by definitívne mal vyriešiť dopravu na severe Slovenska. (Zdroj: ARCHÍV MY ŽILINSKÝCH NOVÍN)

Ponuky na partnerstvo pri výstavbe diaľničných úsekov pri Žiline mali firmy odovzdať do nasledujúceho pondelka. Vážny však žiada Fica o sedemtýždňový predĺženie termínu.

ŽILINA. Diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala medzi Žilinou a Martinom nezačnú zrejme stavať ani tento rok v lete. Uchádzači o získanie 30-ročnej koncesie v treťom balíku projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre výstavbu a prevádzku tohto úseku majú predložiť ponuky do 11. mája. Minister dopravy Ľubomír Vážny v tejto súvislosti požiadal premiéra Roberta Fica o odklad termínu pre výber koncesionára na 30. júna tohto roka. Vyplýva to z aktualizovanej informácie o príprave PPP projektov vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch, ktorú ministerstvo dopravy odoslalo na rokovanie vlády.

Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu je stavba úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala natoľko významná a potrebná, že by mala dostať od vlády zelenú. Náklady na jej realizáciu odhaduje na 40 miliárd korún.

Dôvodom odloženia je kríza

Dôvodom odloženia termínu pre výber koncesionára v treťom balíku je finančná kríza a príprava prvého a druhého balíka PPP. Vážny predpokladá, že koncesionár pre tretí balík by mohol byť najskôr známy do troch týždňov od predloženia ponúk. Investičné náklady v treťom balíku by mali podľa neho predstavovať okolo 2 miliardy eur. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez všetky tri PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 miliardy eur zo súkromných zdrojov. Ministerstvo dopravy malo podľa uznesenia vlády z 3. decembra minulého roka vybrať koncesionárov pre všetky tri balíky do 30. apríla tohto roka. Túto úlohu rezort splnil iba v prípade prvého balíka pre úseky D1 medzi Martinom a Prešovom a druhého balíka pre R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
„V dôsledku globálnej krízy a nemožnosti zabezpečenia finančného krytia PPP projektov v tak krátkom časovom odstupe, a teda ich konkurencie na trhu (balíka č. 1 a balíka č. 2), nebolo možné zabezpečiť realizáciu jednotlivých etáp harmonogramu tretieho balíka PPP projektov v predsavzatých termínoch," zdôvodnil rezort dopravy odloženie termínu pre výber koncesionára. V pozadí pretrvávajúcej finančnej krízy môžu podľa ministerstva dopravy multilaterálne inštitúcie i komerčné banky za spoločnej participácie pracovať na finančnom pokrytí druhého a neskôr aj prvého balíka PPP projektov.

„Vzhľadom na uvedené skutočnosti, ako aj na náročnosť rokovaní s predstaviteľmi multilaterálnych inštitúcií o možnostiach financovania výstavby diaľnice D1 a najmä rýchlostnej cesty R1 nebolo možné vybrať koncesionára na tretí balík PPP projektov v stanovenom termíne," dodal rezort dopravy. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez PPP projekty majú dosiahnuť spolu okolo 5,4 mld. eur zo súkromných zdrojov.

Ministerstvo dopravy uzatvorilo koncesnú zmluvu pre druhý balík PPP na R1 so spoločnosťou Granvia, a.s. Bratislava 23. marca tohto roka. Dodatok ku koncesnej zmluve bol podpísaný 20. apríla vzhľadom na zmluvné záväzky v samotnej koncesnej zmluve a odporúčania v stanovisku ministerstva financií. Finančné uzavretie rokovaní medzi koncesionárom a bankami v druhom balíku sa predpokladá v júni tohto roka. Spoločnosť Granvia založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. Víťazné konzorcium v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 miliardy eur. Počas 30 rokov trvania koncesie má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená koncesionárovi celková suma 3,465 miliardy eur.

Zmluvu pre prvý balík už uzatvorili

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP na D1 medzi rezortom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava bola uzatvorená 15. apríla. „Z požiadavky ministerstva financií v rámci stanoviska k návrhu koncesnej zmluvy a z objektívnych problémov koncesionára v dôsledku finančnej krízy vyplynula potreba uzavretia dodatku ku koncesnej zmluve," informoval rezort dopravy.

Archívne video bolo zverejnené v piatok 27. 2. 2009.

Návrh na uzavretie dodatku ku koncesnej zmluve bol predložený na vládu 28. apríla, kabinet však zatiaľ o ňom nerokoval, pretože boli potrebné ďalšie rokovania o otázkach finančného uzavretia. Očakáva sa, že prvý balík by mal byť finančne uzavretý do 15. októbra, pol roka po uzavretí koncesnej zmluvy. Spoločnosť Slovenské diaľnice založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri uspelo s ponukou 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 516
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 644
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 433
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 747
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 182
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 912
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 854
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 503
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 236
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 021
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus Žilinský kraj: Pred odbernými miestami sa tvoria rady (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miest a obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Primátor Kysuckého Nového Mesta čaká odpoveď od armády

V liste upozornil na to, že celoplošné testovanie nemôžu za takýchto podmienok zvládnuť.Problémom je aj firma Schaeffler s tisíckami zamestnancov.

Už ste čítali?