ŽILINA, BYTČA. Zo Závodskej ulice nemôžu pre ostrovček v strede križovatky odbočiť trolejbusy a jazdia cez celé mesto. V Bytči si zas ani neuvedomíte a ste na okruhu, taký je malý.
Radšej prepoja Rondel
Veľké problémy spôsobil ostrovček na križovatke Závodskej cesty a Priemyselnej ulice trolejbusom mestskej hromadnej dopravy. Spoje z Hájika pre ňu nemôžu odbočiť do depa. Vracať sa tam museli cez celé mesto okolo železničnej stanice. Naprázdno musia jazdiť cez celé mesto, okolo železničnej stanice a policajtov. Ročne tak zbytočne, podľa riaditeľa dopravného podniku Igora Gubalu, najazdia 50-tisíc kilometrov.
„Hľadali sme riešenie, ako sa vyhnúť neefektívnemu otáčaniu. Ostrovček tu zrejme zostane a prerobiť trolejové vedenie by bolo príliš nákladné. Preto ideme zokruhovať trať na Rondli, kde chýba kúsok vedenia. Tak sa trolejbusy budú otáčať tu a nie cez celé mesto," povedal Gubala. Mesto riešenie odsúhlasilo. Prepojenie už projektujú, hotové by malo byť do konca júna. Dopravný podnik bude financovať časť prekládky, približne 49 791 €. Ročne ale ušetrí na neefektívnom otáčaní trolejbusov 43 152 eur.
Minikruhový objazd na Závodskej ceste vlastne ani nie je kruhový. Ostrovček má tvar štvorca. Postavila ho Správa ciest Žilina, aby odľahčil upchaté cesty počas stavania diaľničných privádzačov Žilina - Strážov a Žilina - Lietavská Lúčka. Zjednodušil výjazd z bočných ciest. Mal slúžiť dočasne, ale pravdepodobne zostane.
„Aj keď ju kritizovali a je úsmevná, má zmysel a svojím spôsobom pomohla," povedal o križovatke riaditeľ žilinskej správy ciest Ivan Hlavoň. S mestom rokuje o jej opodstatnenosti. Ak nebude potrebná, cestári ju zrušia.
V Bytči sa vodiči smejú
Pri novopostavenom obchode LIDL v Bytči pribudla mini kruhová križovatka. Spoza volantu ju mnohí nechápu. „Hľadali sme dopravné riešenie, ktoré by vyriešilo križovatku. Nie je úplne taký, aký sme chceli postaviť, ale úlohu plní," povedal Sven Macúš, ktorý robí pre obchodnú sieť inžiniersku činnosť. Pôvodne mal byť ostrovček aj okruh väčší, mal zabrať časť parku. Mesto s tým však podľa Macúša nesúhlasilo.
„Kruhový objazd a jeho parametre slúžia ako spomaľovač dopravy pre bezpečný prechod peších zákazníkov LIDL-a a ostatných občanov prechádzajúcich cez križovatku na cintorín, autobusovú stanicu a do obytnej časti," uviedol primátor Bytče Peter Korec. Podľa neho spĺňajú parametre objazdu všetky platné normy a nákladná doprava je z centra vylúčená.
Nevieme jazdiť
Okružné križovatky pozitívne ovplyvňujú dopravný prúd. Ich hlavnou úlohou je umožniť bezproblémový vstup vozidiel z bočnej cesty, hlavne tam, kde je zaťažená hlavná. Nie vždy sú však použité na správnom mieste a v správnej veľkosti. Myslí si to dopravný expert a profesor Žilinskej univerzity Ján Čelko.
„Pokiaľ sa dostanú do takých malých polomerov, ako tieto dve, samozrejme, prinášajú problémy. Napríklad dlhé nákladné autá sa v nich neotočia," povedal Čelko.
V stiesnených pomeroch sa podľa neho môžu postaviť aj tak, že je ostrovček pojazdný po celej ploche. Veľké vozidlá môžu vtedy prechádzať priamo cez ostrovček.
„Naši vodiči po nich nevedia jazdiť. Platí, že keď už ste na okruhu, máte prednosť. Naši vodiči sa obávajú do križovatky vstúpiť, hoci sú už na jej hranici a auto na okruhu je ešte ďaleko. Prednosť má vozidlo, ktoré je na okruhu," dodal Čelko.
Používať okružné križovatky je podľa neho u nás v móde. Vhodnejšie by boli často svetelné, ktoré majú dvojnásobnú priepustnosť. Problémom býva ich vyššia cena. Menšia má kapacitu 35-tisíc vozidiel za 24 hodín, kdežto svetelná má 70-tisíc vozidiel.