Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Zbytočných 50-tisíc kilometrov už trolejbusy nenajazdia

Vodiči áut sa na cestách stretávajú s miniatúrnymi okružnými križovatkami. Často doprave pomohli, ale robia aj problémy. Podľa odborníka na dopravu po nich naši vodiči nevedia jazdiť.

Miniokružná križovatka v tvare štvorca. Trolejbusy pre ňu prejazdia viac, ako je dĺžka rovníka.Miniokružná križovatka v tvare štvorca. Trolejbusy pre ňu prejazdia viac, ako je dĺžka rovníka. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

ŽILINA, BYTČA. Zo Závodskej ulice nemôžu pre ostrovček v strede križovatky odbočiť trolejbusy a jazdia cez celé mesto. V Bytči si zas ani neuvedomíte a ste na okruhu, taký je malý.

Radšej prepoja Rondel

Veľké problémy spôsobil ostrovček na križovatke Závodskej cesty a Priemyselnej ulice trolejbusom mestskej hromadnej dopravy. Spoje z Hájika pre ňu nemôžu odbočiť do depa. Vracať sa tam museli cez celé mesto okolo železničnej stanice. Naprázdno musia jazdiť cez celé mesto, okolo železničnej stanice a policajtov. Ročne tak zbytočne, podľa riaditeľa dopravného podniku Igora Gubalu, najazdia 50-tisíc kilometrov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Hľadali sme riešenie, ako sa vyhnúť neefektívnemu otáčaniu. Ostrovček tu zrejme zostane a prerobiť trolejové vedenie by bolo príliš nákladné. Preto ideme zokruhovať trať na Rondli, kde chýba kúsok vedenia. Tak sa trolejbusy budú otáčať tu a nie cez celé mesto," povedal Gubala. Mesto riešenie odsúhlasilo. Prepojenie už projektujú, hotové by malo byť do konca júna. Dopravný podnik bude financovať časť prekládky, približne 49 791 €. Ročne ale ušetrí na neefektívnom otáčaní trolejbusov 43 152 eur.

Minikruhový objazd na Závodskej ceste vlastne ani nie je kruhový. Ostrovček má tvar štvorca. Postavila ho Správa ciest Žilina, aby odľahčil upchaté cesty počas stavania diaľničných privádzačov Žilina - Strážov a Žilina - Lietavská Lúčka. Zjednodušil výjazd z bočných ciest. Mal slúžiť dočasne, ale pravdepodobne zostane.
„Aj keď ju kritizovali a je úsmevná, má zmysel a svojím spôsobom pomohla," povedal o križovatke riaditeľ žilinskej správy ciest Ivan Hlavoň. S mestom rokuje o jej opodstatnenosti. Ak nebude potrebná, cestári ju zrušia.

Skryť Vypnúť reklamu

V Bytči sa vodiči smejú

Pri novopostavenom obchode LIDL v Bytči pribudla mini kruhová križovatka. Spoza volantu ju mnohí nechápu. „Hľadali sme dopravné riešenie, ktoré by vyriešilo križovatku. Nie je úplne taký, aký sme chceli postaviť, ale úlohu plní," povedal Sven Macúš, ktorý robí pre obchodnú sieť inžiniersku činnosť. Pôvodne mal byť ostrovček aj okruh väčší, mal zabrať časť parku. Mesto s tým však podľa Macúša nesúhlasilo.
„Kruhový objazd a jeho parametre slúžia ako spomaľovač dopravy pre bezpečný prechod peších zákazníkov LIDL-a a ostatných občanov prechádzajúcich cez križovatku na cintorín, autobusovú stanicu a do obytnej časti," uviedol primátor Bytče Peter Korec. Podľa neho spĺňajú parametre objazdu všetky platné normy a nákladná doprava je z centra vylúčená.

Skryť Vypnúť reklamu

Nevieme jazdiť

Okružné križovatky pozitívne ovplyvňujú dopravný prúd. Ich hlavnou úlohou je umožniť bezproblémový vstup vozidiel z bočnej cesty, hlavne tam, kde je zaťažená hlavná. Nie vždy sú však použité na správnom mieste a v správnej veľkosti. Myslí si to dopravný expert a profesor Žilinskej univerzity Ján Čelko.
Pokiaľ sa dostanú do takých malých polomerov, ako tieto dve, samozrejme, prinášajú problémy. Napríklad dlhé nákladné autá sa v nich neotočia," povedal Čelko.

V stiesnených pomeroch sa podľa neho môžu postaviť aj tak, že je ostrovček pojazdný po celej ploche. Veľké vozidlá môžu vtedy prechádzať priamo cez ostrovček.
„Naši vodiči po nich nevedia jazdiť. Platí, že keď už ste na okruhu, máte prednosť. Naši vodiči sa obávajú do križovatky vstúpiť, hoci sú už na jej hranici a auto na okruhu je ešte ďaleko. Prednosť má vozidlo, ktoré je na okruhu," dodal Čelko.

Používať okružné križovatky je podľa neho u nás v móde. Vhodnejšie by boli často svetelné, ktoré majú dvojnásobnú priepustnosť. Problémom býva ich vyššia cena. Menšia má kapacitu 35-tisíc vozidiel za 24 hodín, kdežto svetelná má 70-tisíc vozidiel.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  2. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  3. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  4. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  8. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  9. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  10. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 188
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 214
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 734
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 040
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 609
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 383
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 648
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 525
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 513
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 421
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Na týchto miestach sa bude testovať v Žiline

V Žiline bude počas celoplošného testovania vytvorených 71 odberných miest

Ilustračná fotografia.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Už ste čítali?