onali maturity. Od tých, ktoré si pamätajú aj skôr narodení, sa priveľmi nelíšia. Maturuje sa zo štyroch predmetov. Na gymnáziách je povinný slovenský jazyk a buď matematika, alebo cudzí jazyk. Ďalšie dva predmety si maturant vyberá. Forma odpovede je zväčša ústna, iba skúška zo slovenčiny má aj písomnú časť. Maturitné skúšky si organizujú jednotlivé stredné školy samy. So súčasnou podobou maturít vyjadrujú nespokojnosť najmä vysoké školy. Viaceré pri prijímacích konaniach neakceptujú maturitné vysvedčenia alebo ich ohodnocujú minimom bodov. Medzi najzávažnejšie nedostatky súčasnej podoby maturity patrí jej malá objektivita a hodnovernosť. Výsledky maturitnej skúšky žiakov rôznych škôl, a to aj škôl toho istého typu, sú prakticky neporovnateľné.
Čoskoro by však maturity, ako ich poznáme dnes, mali byť minulosťou. Podľa novej koncepcie maturitnej skúšky od školského roku 2004/2005 (pôvodne to malo byť už o rok skôr), bude maturitná skúška náročnejšia, no objektívnejšia. Aby bola reálnym dokladom o splnení všetkých závažných výchovno-vzdelávacích cieľov stredoškolského štúdia a pripravenosti žiakov na ďalšie štúdium alebo uplatnenie sa v praxi, bude nová maturita štandardizovaná a čiastočne externá.
Štandardizácia sa bude týkať obsahu a cieľových požiadaviek na absolventa. Štandardy, či katalógy cieľových požiadaviek v jednotlivých predmetoch, by mali byť výsledkom zhody medzi komunitou odborníkov, učiteľskou a rodičovskou verejnosťou. Externý charakter skúšky zabezpečí štátom garantovaná, centrálne vypracovaná písomná časť maturity. Tá bude zadávaná vo všetkých školách v rovnakom čase, žiaci ju budú písať pod externým dozorom a vyhodnocovaná bude tiež externe. Predpokladá sa, že externú časť maturitnej skúšky budú vysoké školy akceptovať ako súčasť prijímacieho konania. Okrem externej časti, ktorá bude mať formu písomného testu, bude mať maturita aj internú, zväčša ústnu časť. Kým externá časť bude neverejná a bude sa konať pravdepodobne začiatkom apríla, interná časť bude mať v podstate formu súčasnej maturity, ale jej termín sa posunie na koniec júna. Externá časť bude hodnotená percentom úspešnosti, pre internú časť sa navrhuje hodnotenie známkou.
Na gymnáziách sa bude maturovať z piatich predmetov: slovenský jazyk a literatúra, jeden z prírodovedných predmetov (matematika, informatika, fyzika, chémia, biológia), jeden zo svetových jazykov (angličtina, nemčina, francúzština, ruština, španielčina), dva ďalšie všeobecnovzdelávacie maturitné predmety. V odborných školách sa bude maturovať zo štyroch predmetov: slovenský jazyk a literatúra, jeden zo svetových jazykov, teoretická časť skúšky z odborných predmetov, praktická časť skúšky z odborných predmetov. Žiak si bude môcť v riadnom termíne dobrovoľne zvoliť najviac dve skúšky z ďalších maturitných predmetov.
Ďalšie nóvum je v tom, že maturovať bude možné vo viacerých (obvykle dvoch - základnej a vyššej) úrovniach. Absolvent si bude môcť v každom predmete slobodne vybrať úroveň, na ktorej chce daný predmet absolvovať. Oznámi to v termíne určenom na výber maturitných predmetov. Žiak gymnázia si však bude musieť vybrať aspoň jeden maturitný predmet, z ktorého vykoná skúšku na vyššej úrovni. Pri voliteľných predmetoch bude mať externá časť pravdepodobne len vyššiu úroveň.
Realizácia návrhu novej koncepcie maturity má zvýšiť jej kvalitu tak, aby bola porovnateľná s maturitnou skúškou v štátoch Európskej únie. Zároveň bude zabezpečený jednotný spôsob ukončovania vzdelávania na všetkých stredných školách, na ktorých sa bude štúdium ukončovať maturitnou skúškou.
Peter Chlebana