Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Počas letných dní je počet výjazdov vyšší

Skúsenosti záchranky: Treba si dávať pozor hlavne

v piatok

„Situácia v počte zásahov Zdravotníckej záchrannej služby Nemocnice s poliklinikou Žilina je dlhodobo stabilizovaná, trend je postupné zvyšovanie počtu výjazdov. Jednak ľudia záchrannú službu začínajú viac vnímať, jednak aj lekári v teréne nás častejšie volajú k stavom, ktoré vyžadujú intenzívnu starostlivosť počas prevozu do nemocnice“, povedal nám doktor Peter Beniač zo žilinskej záchranky.

Počas letného obdobia sa počet výjazdov za deň mierne zvyšuje. Najmä cez horúce dni, kedy zanedbanie pitného režimu a pobyt na slnku okolo poludnia vedie hlavne u starších ľudí ku kolapsom. Ďalším faktorom je dovolenková sezóna s častejšími autonehodami. Neraz sa končia ťažkými poškodeniami zdravia i smrťou. „Často sú to mladí ľudia, čo človeka osobitne mrzí,“ dodáva Peter Beniač. V priebehu týždňa možno pozorovať nárast výjazdov v piatok, potom cez víkend. Piatkové služby bývajú najnáročnejšie. Zaujímavosťou je, že v piatok býva viac nielen úrazov a nehôd, ale i bežných zdravotných ťažkostí.

Skryť Vypnúť reklamu

Pracovníci žilinskej záchranky urobia mesačne zhruba 220 až 250 výjazdov v rámci okresov Žilina a Bytča. Bohužiaľ, niekedy ide aj o falošné výjazdy. „Ľudia si musia uvedomiť, že naše kapacity pre tento okres sú limitované, a kým ideme k planému poplachu môže medzitým niekto skutočne našu pomoc potrebovať. Kto sa zabáva takýmto spôsobom je zrejme duševne narušený,“ hovorí doktor Beniač. Cez deň majú k dispozícii dve kompletne vybavené vozidlá rýchlej lekárskej pomoci s vodičom, lekárom, sestrou a sanitárom. Od pol štvrtej do rána pracuje jedno vozidlo. Kapacita sa v prípade nutnosti dá podľa mobilizačného traumatologického plánu rozšíriť. Techniku majú v súčasnosti dobrú, je ale veľmi vyťažená a rýchlo zastaráva. Peter Beniač v súvislosti s nedostatkom financií v zdravotníctve vyslovil obavy, či aj do budúcnosti bude obnova a výmena techniky prebiehať pravidelne. Na rýchlu lekársku pomoc využívajú tiež vrtuľník leteckej záchrannej služby. Vrtuľník prevádzkuje súkromná firma, záchranka dodáva odbornú časť.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri volaní zdravotníckej záchrannej služby je dôležité povedať ako prvé, odkiaľ sa volá. Môže sa totiž stať, že volajúcemu počas hovoru príde zle a záchranná služba nevie, kde sa človek vo vážnom stave nachádza. Treba povedať čo najpresnejšie adresu, ulicu, vchod, poschodie a pod. Skúsenosti lekárov sú v tomto smere všelijaké: „Často sa nám stáva, že povedia: Budeme vás čakať pri ceste. A keď ideme okolo cesty, tam je aj zo dvadsať ľudí a dotyčný ani nedvihne ruku, aby sme vedeli, kde zastaviť. Podľa možností by nám mali jasne signalizovať, označovať, mávať a podobne. Alebo sa nám stane, že prídeme ku vchodu a ten je zavretý. Takto strácame minúty. Časový faktor je v našej práci veľmi dôležitý.“

Peter Chlebana

Foto: Eva Ertlová

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 858
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 382
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 572
  4. Aká je chémia vôní 10 352
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 382
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 763
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 727
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 166
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 708
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Gbeľany majú na piate miesto

S trénerom ŠK Gbeľany Petrom Raždíkom sme zhodnotili jesennú časť.

Futbalisti Gbelian v obrannom postavení v zápase prvého kola na ihrisku Čierneho, kde prehrali 1:0.
Ilustračné foto.

Za zosnulým Štefanom Pelikánom

Akademický sochár nás opustil v 85 rokoch.

Štefan Pelikán

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vyjasnené

Rozšírenie priemyselnej zóny naráža na odmietavé postoje.

Už ste čítali?