Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Stotridsať rokov Košicko-bohumínskej železnice

Druhá polovica minulého storočia sa vyznačovala pr

udkým rozvojom priemyslu, vzrastom výroby a zakladaním nových tovární. Vznikla potreba pojenia jednotlivých oblastí za účelom prísunu surovín a odvozu hotových výrobkov. V tomto období sa ako jediný druh pozemnej mechanizovanej dopravy dostávala do popredia železnica.

Záujem železnice

Zvýšený záujem o stavbu železníc na Slovensku a v Uhorsku možno pozorovať až po rakúsko-maďarskom vyrovnaní r. 1867. Vtedajší minister dopravy gróf Imré Mikó vypracoval návrh železničnej siete, ktorá obsahovala 25 tratí, z toho 7 na území Slovenska. Medzi týmito železnicami bola i trať z Košíc do Bohumína. Mala viesť z Košíc údolím Hornádu cez Obyšovce a Poprad na Štrbu, odtiaľ údolím Čierneho Váhu do Liptovského Hrádku, spojeným vážským údolím do Žiliny, ďalej cez Jablunkov, Těšín, Karvinú a Orlovú do Bohumína. Význam tejto železnice spočíval v možnosti lepšieho a lacnejšieho vývozu poľnohospodárskych produktov z Potisia, v spojení priemyselných a banských oblastí Slovenska s priemyselnými oblasťami Sliezska a jeho bohatými ložiskami kamenného uhlia a v neposlednom rade i v pripojení Uhorska na svetové trhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Priebeh výstavby

I napriek mnohým neblahým skúsenostiam bola dňa 26. júna 1866 vydaná koncesia na stavbu trate špekulatívnemu konzorciu bratov Richieovcov. Vzhľadom k chronickému nedostatku finančných prostriedkov prevzala koncesiu dňa 21. apríla 1869 Anglo-rakúska banka so sídlom vo Viedni a po riadnej reorganizácii začala so stavbou. Prvý úsek trate z Těšína do Bohumína dali do prevádzky 1. februára 1869. Denne na tejto trati premával 1 pár osobných, 1 pár nákladných vlakov a 1 pár zmiešaných. Avšak na základe nedbanlivo postavenej trate tu došlo 7. marca k dopravnej nehode v dôsledku zosuvu svahu. Vplyvom silných dažďov sa situácia zhoršila a tak musela byť na tomto úseku doprava zastavená. Po odstránení porúch sa opäť 5. mája začala prevádzka. Na základe vysokého pracovného nasadenia boli postupne uvedené do prevádzky tieto trate: 1. 9. 1870 trať Košice-Kysak-Prešov, 8. 1. 1871 Těšín-Žilina, 8. 12. 1871 Poprad-Žilina, 12. 12. 1871 Poprad-Spišská Nová Ves a 18. 3. 1872 posledný úsek trate Spišská Nová Ves - Kysak. Postupom času sa na KBŽ napájali i ostatné prípojné trate spájajúce oblasti Spiša, Vysokých Tatier, Liptova, Oravy, Kysúc. Nárast prepravy bol taký značný, že priepustná výkonnosť trate už nepostačovala. Preto sa začalo so stavbou druhej koľaje.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvá a druhá svetová vojna

Za 1. svetovej vojny význam železnice stúpol, avšak po skončení zdedila Československá republika Košicko-bohumínsku železnicu v značne zúboženom stave. Štát pristúpil po prevzatí železnice k zdvojkoľajneniu úseku Žilina - Vrútky. Druhá koľaj bola odovzdaná do prevádzky 27. 11. 1940. Ustupujúce nemecké armády sa po skončení 2. svetovej vojny podpísali na katastrofálnom stave našich železníc. Z celkovej dĺžky 3506km tratí na Slovensku bolo zničených 2498km tratí (71,25%), z 1111 mostov sa zničilo alebo poškodilo 798 mostov (72%). Z počtu 71 tunelov bolo poškodených 31 (43,6%), 150 telefónnych ústrední, 55 rušňových dep, zo 605 rušňov ostalo schopných len 29. Oprava tratí postupovala tak, ako bolo Slovensko postupne oslobodzované.

Skryť Vypnúť reklamu

Poštátnenie železníc

K 30. 12. 1948 došlo k poštátneniu všetkých súkromných železníc v Československu. V súvislosti s výrazným nárastom prepravy sa prikročilo k zdvojkoľajneniu hlavných ťahov a k elektrifikácii jednotlivých tratí. Dňa 21. júla 1951 vznikol zlúčením niekoľkých stavebno-montážnych

organizácií národný podnik Trať družby, ktorý prevzal všetky záväzky spoločnosti.

I po 130 rokoch KBŽ jej nemožno uprieť veľkú zásluhu na podnietení silného a rozmanitého priemyslu a hmotného a kultúrneho rozvoja nielen na Slovensku, ale aj v Čechách. Košicko-bohumínska železnica napomohla k vzniku dôležitého železničného a komunikačného uzla v Žiline, ktorý i v súčasnosti patrí medzi najväčšie a najzaťaženejšie uzly v Slovenskej republike.

Miroslava Mičurová

Foto: archív Považského múzea

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 807
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 508
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 868
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 091
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 041
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 645
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 606
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 501
  9. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 406
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 400
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

VIDEO: Žilina ide do veľkého europrojektu. Do ekológie investuje 1,3 milióna eur

O adaptácii Žiliny na zmenu klímy diskutoval aj primátor mesta.

Do Vianoc by mali byť tri kolá testovania, nástup do škôl sa odkladá

Použiť sa má osem miliónov antigénových testov.

Premiér Igor Matovič.

Vlci zvíťazili v nových dresoch: Podobnosť s finalistom NHL!

Žilinskí hokejisti vyhrali v Považskej Bystrici 9:0.

Tréner Vlkov Dušan Gregor počas prípravného zápasu s Košicami.

Gonov výrazný rukopis pri žilinských góloch

Po víťazstve nad Trenčínom si Žilina upevnila tretie miesto v tabuľke.

Miroslav Gono (vľavo) patril medzi najlepších hráčov na ihrisku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na rýchlostnej ceste R1 sa dnes stala ďalšia nehoda, vodič je popálený

Po prvej nehode zomrela žena, po druhej bojuje o život muž.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Vianočné trhy v Martine budú

Druhá vlna koronavírusu slabne, no ťažko povedať, akú silu bude mať v predvianočnom období. Mesto napriek tomu pripraví vianočné trhy. Budú mať ale svoje epidemiologické pravidlá.

Už ste čítali?