Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Nostalgia i vážne argumenty sprevádzajú odchod „rajeckej Anče“ do dôchodku

Ing. Igor Krško, prednosta Obchodno-prepravnej spr

ávy osobnej prepravy Žilina

Celý problém vznikol v tom, že Železničná spoločnosť ako dodávateľ uplatňuje pri realizácii výkonov osobnej prepravy vo verejnom záujme princíp zmluvného vzťahu s objednávateľom. V tomto prípade so štátom. Zmluva okrem iného ukladá povinnosť objednávateľovi – čiže štátu – uhradiť stratu z objednaných výkonov a cenu, ktorú dodávateľ za tieto výkony realizuje. Celková strata predstavuje 5,5 miliardy Sk. Železničná spoločnosť však z celkového rozpočtu dostala len 4,3 miliardy. Na to, aby sme mohli realizovať výkony v takom rozsahu ako minulý rok, by nám mal štát pridať ešte jednu miliardu. Preto sme nútení hľadať spôsoby ako túto stratu vyrovnať. Ak si niekto myslí, že nás táto skutočnosť teší – tak sa mýli. Veď sa jedná o našich zamestnancov! Vieme, že zrušenie osobnej prepravy bude mať dopad na zamestnanosť v regióne i v našej akciovej spoločnosti, konkrétne v našej divízii. S mnohými zamestnancami budeme musieť rozviazať pracovný pomer. Ďalší problém je v tom, že pri delimitácii štátnej správy malo toto všetko prejsť na VÚC aj s peniazmi, aby si VÚC sám rozhodol, ktoré trate bude prevádzkovať a ktoré nie. Čiže to, čo si u nás doteraz objednával štát, by si objednával VÚC. Ale delimitácia finančných prostriedkov ešte nebola. Z našej strany návrhom, ako ušetriť spomínanú miliardu, je redukcia tratí a náhrada autobusovou dopravou. Ideálnym riešením by bolo, keby vláda tú miliardu našla, aby sa nemuseli rušiť spoje a prepúšťať zamestnanci. Ale to už je vec politickej roviny. Ja osobne som na „rajeckej Anči“ vyrastal, takže aj ja by som bol rád, keby existovala nejaká cesta záchrany. Veď svojím spôsobom bola na nej písaná história železničnej prepravy v tomto kraji. Dotvára kolorit Rajeckej doliny. K rušeniu tejto trate sme nepristúpili na základe ľahkovážnych rozhodnutí. Keď sa vyberali trate na rušenie, išlo sa podľa strát. Uvedomujeme si dosah tejto závažnej skutočnosti. Zníži sa obslužnosť Rajeckej doliny – a ak sa dobre pamätám – v čase záplav fungovala ako dopravná tepna len železničná doprava. Cesty boli zaliate a ľudia sa dostávali domov len po železnici. Žiaľ, rozhodnutie zrušiť prepravu na tejto trati je mimo Obchodno-prepravnej správy osobnej prepravy, kde som prednostom. Je to rozhodnutie vyšších orgánov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ing. Peter Dobeš, primátor Rajeckých Teplíc:

Rajecké Teplice sa veľmi intenzívne rozvíjajú z hľadiska investičnej činnosti, ale i návštevnosti. Preto si uvedomujeme mimoriadny význam železnice na trati Žilina – Rajec. Z tohto dôvodu mesto Rajecké Teplice iniciovalo niekoľko krokov, aby sme sa v súčinnosti s ostatnými mestami a obcami Rajeckého regiónu pokúsili o riešenie tohto problému. Vnímame aj to, že štát hľadá rezervy, že nie je dostatok finančných prostriedkov. Neveríme však tomu, že celkovo je táto trať až v takom mínuse, aby osobná doprava nemohla byť zachovaná. Pretože ak je nákladná doprava plusová a osobná stratová, pýtame sa, prečo tá zisková časť nekompenzuje stratovú časť? Viem si predstaviť, že mestá a obce Rajeckej doliny vytvoria nejakú obchodnú spoločnosť spolu s ďalšími podnikateľskými subjektami z mesta Žiliny či Rajca - tak ako sa už vyjadrili starostovia a primátori Rajeckej doliny v médiách - čím by sa vytvoril subjekt, ktorý by zabezpečil prevádzkovanie celej dopravy - nákladnej i osobnej - na tejto trati. Na doplnenie: za zachovanie trate sme priamo v meste Rajecké Teplice iniciovali dva listy. Za Združenie Rajecká dolina to bola žiadosť na ministerstvo dopravy. Ministerstvo nám odpovedalo, že treba rokovať s VÚC. Paradoxom je, že s mestami a obcami Rajeckej doliny zatiaľ nikto nerokoval, nikto si nenašiel čas, aby spolu s nami hľadal riešenie, ale od stola sa trať zrušila – a bodka. Ranné vlaky, ktoré z Rajeckých Teplíc odchádzali, boli predsa plne vyťažené, tak isto aj poobede, keď sa ľudia vracali z práce či zo štúdia. Veľká väčšina našich ľudí sa z hľadiska zamestnanosti neumiestni priamo v Rajeckých Tepliciach, hľadajú si zamestnanie v blízkej Žiline či Rajci. Tak isto sú vlaky vyťažené študentmi a školákmi, ktorých vozia zo spádových obcí do škôl. Preto je odôvodnená žiadosť, aby bola osobná železničná doprava cez naše mesto zachovaná. Pochopil by som, keby išlo o istú redukciu vlakových spojov, ale zrušenie celej osobnej prepravy?

Skryť Vypnúť reklamu

Terézia, dôchodkyňa,

Kamenná Poruba

Viete, táto trať prežila vojnu, všetky ťažké časy – a teraz toto... Prvý na nej začal chodiť môj otec, pred päťdesiatimi rokmi do roboty. Bol to prvý spoj, ktorým sa dalo bez problémov dostať do Žiliny. Ja som ním chodila tiež, učiť sa... Žiaľ, vidíte, že sa vraciame do predvojnových čias. A pritom prednedávnom zdražili cestovné. Je to na zaplakanie. Môj chlapec býva v Rajeckej Lesnej, často som chodievala za ním aj za vnukmi a bol to pre nás zážitok, keď sme všetci spolu sadli do vláčiku a viezli sa. Vnuci boli prešťastní – a koľko ľudí sem cestovalo tým vlakom na kúpalisko, či na liečenie! Veď chodili aj ľudia zo Žiliny, len tak sa previezť a stráviť v našom kúpeľnom meste pekný deň. Nie, nemalo by sa to zrušiť. Veď je to stará tradícia, pre pána kráľa, sto rokov to ide a teraz to má prestať? Kde sme sa to dostali?

Skryť Vypnúť reklamu

Zuzana Kuglerová

foto: autorka

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 768
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 576
  3. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 4 390
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 214
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 921
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 887
  7. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 576
  8. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 076
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 777
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 438
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj aký historický úspech dosiahli hokejisti, že Zlaté Moravce majú legionárskou posilou a legenda Nitry otvorene hovorí na adresu FC.


8 h
Ján Bernát s Pavlom Staňom po víťazstve na Cypre.

Pár viet redakcie MY Žilinských novín k odchodu Jána Bernáta do Belgicka.


20 h

Práce by mali byť ukončené do konca augusta.


3. aug

Po daždi stúpla v nedeľu v Čičmanoch hladina vôd o jeden meter.


TASR 3. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 22 h

Stavebné povolenie nikto nenapadol. Susedia hovoria, že sa o ňom dozvedeli, až keď bolo právoplatné.


18 h

Najhoršie sú piatky a nedele, autá sa posúvajú slimačím tempom.


3. aug

Stojí na okraji lesa, hrozilo rozšírenie požiaru do lesného porastu.


22 h

Už ste čítali?