akciových spoločností. Diskutovaná železnica bola podľa historických materiálov majetkom účastinnej, dnes akciovej spoločnosti, nie obce či združenia obcí. „K 1. januáru 1949 boli zoštátnené všetky miestne súkromné železnice. V záujme objektivity je potrebné vychádzať zo skutočného stavu, podľa ktorého je železničná dopravná cesta majetkom štátu a hospodáriť s ním sú povinné Železnice SR. Podľa zákona o privatizácii železničná dopravná cesta sa nesmie privatizovať,“ uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Mária Miková. Materiál, ktorý navrhuje riešenie regionálnych tratí je na úrade vlády a čaká na prerokovanie. „Dopravu môže zabezpečovať vyšší územný celok (VÚC), prípadne na tento účel ním zriadený subjekt. Podmienky takéhoto riešenia sú presne stanovené zákonom,“ pokračuje M. Miková. Kompetentný rezort je pripravený operatívne rokovať s VÚC v záujme obnovenia dopravy na regionálnych dráhach. Predpoklad, aby bola osobná doprava financovaná z nákladnej je však proti smerniciam EÚ, ktoré nepripúšťajú takéto krížové financovanie. Vrátenie trate Žilina – Rajec teda nie je možné. Predaj či bezodplatný prevod bude možný až po zmene zákona o dráhach. (iva)
Foto: Ladislav Hulin