Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Rajecká Anča – seriál na pokračovanie

Trať chcú späť reštitučným spôsobom ilina/Rajec -

Trať chcú späť reštitučným spôsobom

ilina/Rajec - Zrušenie osobnej dopravy na lokálnej trati Žilina – Rajec stále rezonuje vo vedomí ľudí, a najmä tých, ktorých sa osobne dotýka. Problém sa však nekončí. Ako už viackrát avizovali samosprávne štruktúry, budú sa snažiť osobnú dopravu na trati čo najskôr, ak im to legislatíva dovolí, obnoviť. A tak obrazne povedané sa „rajecká Anča“ stáva seriálom na pokračovanie. Dúfajme len, že sa skončí známym „dietlovským hepiendom“. Združenie miest a obcí dotknutého regiónu viackrát ešte koncom minulého roka oslovovalo kompetentné orgány, aby lokálku nerušili alebo našli spôsob jej ďalšej existencie. Nestalo sa. Nebol vyslyšaný ani posledný otvorený list z rokovania primátorov, starostov obcí a predstaviteľov Žilinského samosprávneho kraja koncom januára, ktorí adresovali prezidentovi, predsedovi parlamentu, zodpovednému ministerstvu a ďalším orgánom. Dotknuté obce a mestá sa však nevzdávajú. Budú totiž žiadať vrátenie železničnej trate Žilina – Rajec do svojho majetku na základe historických dokumentov. Primátor Rajca Ján Rybárik novinárom povedal, že pred 104 rokmi, keď bola postavená trať, Trenčianska župa, mestá Žilina a Rajec spolu s ostatnými obcami na trati založili účastinnú spoločnosť, ktorá si vzala úver a spolu s vlastnými zdrojmi zabezpečila výstavbu trate prostredníctvom viedenskej firmy. Rozpočet na výstavbu bol v roku 1889 údajne jeden milión 170 tisíc zlatých a vybudovanie trate trvalo jeden rok. Novú trať dostala do prenájmu Košicko-bohumínska spoločnosť na dobu 90 rokov. Patrilo jej 50 percent zisku a druhá polovica patrila účastinnej spoločnosti. Neskôr bola trať znárodnená. „Chceme vyzvať vládu, aby prijala naše argumenty, vrátila nám to, čo je naše a nevyhovárala sa na ekonomiku. Ekonomiku na tejto trati dokážeme zvládnuť tak, aby slúžila podnikateľským subjektom a samosprávam tohto regiónu,“ skonštatoval Ján Rybárik. Žilinský primátor Ján Slota dodal: „Teraz už nechceme, aby nám ju dali do užívania, ale aby nám ju vrátili. Keď sa môžu vracať hrady z 13. storočia, tak prečo nie trať, ktorá nám patrí. Už sa nemienime hádať s úradníkmi, ktorí do toho aj tak nevidia a zastupujú zopár špekulantov, ktorí chcú zarobiť najmä na nákladnej doprave.“

Skryť Vypnúť reklamu

Obaja primátori sú presvedčení, že spor musia vyhrať. Približná hodnota nehnuteľného majetku, na ktorý si nárokujú, činí 250 až 300 miliónov korún. Zrejme to však nebude také jednoduché, reštitúcie sú už totiž „pasé“ a navyše z nich boli právnické osoby, akými sú aj mestá a obce, vylúčené.

(Čítajte aj na strane 3)

Eva Ertlová

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  5. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 061
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 224
  3. Od Česka až po Jadran 3 978
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 752
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 369
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 232
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 166
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 616
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 500
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 206
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Spoločnosť Schaeffler rozšíri technologické centrum.


TASR 4 h
 Žilinskí Vlci pri poslednom kondičnom testovaní. Dnes prvýkrát vykorčuľovali na ľad.

Známy je aj rozpis prípravných zápasov.


(red) 7 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


10 h

Členovia Atletického oddielu Žilina podávali výborné výkony.


(red) 21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šelma ležala neďaleko kontajnera.


a 1 ďalší 5 h

K machináciám malo prísť v súvislosti s výstavbou parkovacích domov.


9 h

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


27. júl

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl

Už ste čítali?