pektorov
Aj keď sa radi hrdíme kvalitou slovenského tovaru a služieb, nie vždy je to pravda. Výrobcovia, dovozcovia a distribútori nemajú takú sebadisciplínu, aby bez fungovania orgánu dohľadu presadzovali svoje firmy v prvom rade kvalitou. Svedčia o tom čísla, ktoré poskytujú zistenia Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), inšpektorátu pre Žilinský kraj. O rozhovor sme požiadali jeho riaditeľa Jozefa Poláka (na snímke).
Sú, vzhľadom na súčasnú ponuku tovaru a služieb, kontroly inšpektorov SOI a následné opatrenia dostatočné?
Kontroly môžeme vykonávať len v rámci počtu pracovníkov a technického vybavenia inšpektorátu. Pokiaľ spotrebiteľ na vlastnej koži pocíti nekvalitu či nespravodlivosť v obchode, vždy si položí otázku, kde je štátny orgán. Ak nás však upozorní, vždy v rámci daných kompetencií konáme. Stretávame sa i s názormi, že naše kompetencie sú nedostatočné, najmä pri kontrole dodržiavania zákonom stanoveného postupu pri vybavovaní reklamácií. Bývajú však v rozpore s názormi kontrolovaných subjektov. Ako orgán dohľadu vždy striktne vychádzame z porovnávania predpísaného stavu so skutkovým a nemôžeme do riešenia problematiky vnášať osobné pohľady. Následné opatrenia považujem za dostatočné. Pravidelne vykonávame kontrolu plnenia opatrení, a to podľa závažnosti zistení a nestáva sa, aby sme ponechali v predaji výrobky, ktoré by mohli ohroziť spotrebiteľa, pokiaľ sa nám ich podarilo v teréne zistiť.
Čakajú nedisciplinovaných predajcov prísnejšie postihy?
V prípade opakujúcich sa nedostatkov sme už v minulosti mali prípady, kedy nám subjekty, ktoré neboli schopné odstrániť nedostatky a boli im uložené postihy nie výchovného, ale represívneho charakteru doručili rozhodnutia o zrušení živnosti. Samozrejme, že u previnilcov, ktorí by si chceli zamieňať našu ústretovosť pri prvom postihu s našou „neschopnosťou“, máme pripravené sankcie, ktoré ich uvedú na správnu mieru.
Neraz sa stane, že zákazník zistí, že kúpil nekvalitný tovar až doma. Čo má robiť v takom prípade?
Rada je veľmi jednoduchá. Okamžite uplatniť reklamáciu u predávajúceho, a to buď písomne doporučeným listom alebo osobne, pričom si treba prevziať doklad o uplatnení reklamácie s dátumom, pečiatkou a podpisom zodpovedného zástupcu predajne.
Na aký druh tovaru by si zákazníci, na základe zistení vašich inšpektorov, mali dávať najväčší pozor?
Veľmi častým nedostatkom je nedodržiavanie lehôt použiteľnosti výrobkov, a to čoraz častejšie u priemyselných výrobkov – farieb, lakov, pyrotechniky, písacích potrieb. Je to tiež nedodržiavanie informačných povinností – bezpečnostných upozornení, návodov na používanie, symbolov ošetrovania, označenia materiálového zloženia. Výnimkou nie je ani klamanie spotrebiteľa uvádzaním nejasných dvojzmyselných, neúplných úda-
jov o výrobkoch a podmienkach nákupu, nedodržiavanie ustanovení o výkupe vratných zálohovaných fliaš, neúplné údaje v označovaní prevádzkových jed-
notiek a na doklade o kúpe výrobku či nedodržiavanie stanovených podmienok v prípade reklamačného konania. Spotrebiteľ môže tiež doplatiť na porušenie povinností vyplývajúcich zo zákona o zájazdoch či zákona o úveroch, nefajčiaroch. I keď aj tu platí zásada, že opatrnosti nikdy nie je dosť, budeme vždy, pokiaľ nám to zákon umožní, poškodenému spotrebiteľovi nápomocní i my.
Za rozhovor poďakovala
Iveta Frolková