ave invalidov zameral najmä na nevidiacich a slabozrakých. V okrese Žilina je ich približne dvesto, ktorí sú evidovaní v Únii slabozrakých a nevidiacich Slovenska, to však nie je ich celkový počet. Každú zastávku ohlási zvukové hlásenie, rovnako aj nasledujúcu. Od roku 1996 sú autobusy a trolejbusy ozvučené nielen zvnútra, ale asi 25 percent z nich aj zvonku. „Kým vnútorné ozvučenie je aktivované automaticky palubným počítačom, vonkajšie si aktivujú samotní nevidiaci špeciálnym ovládačom,“ hovorí riaditeľ DPMŽ Juraj Popluhár. O ich získaní sa môžu postihnutí informovať na sociálnom odbore okresného úradu. V Žiline sa nechystajú investovať do špeciálnych plošín pre imobilných cestujúcich. „Súčasný trend smeruje k nízkopodlažným vozidlám, o ich nákupe v budúcich rokoch uvažujeme aj my,“ povedal Popluhár. Na MHD má držiteľ ZŤP cestu zdarma. Pokiaľ má preukaz ZŤPS, tak zadarmo cestuje aj jeho sprievodca. Invalidom poskytuje zľavu z cestovného aj SAD Žilina. Invalidi, ktorí jazdia autom, si sťažujú na nedostatok vyhradených parkovacích miest. Zopár ich je na platených parkoviskách, kde však majú zľavu, prípadne sú zadarmo. Pokiaľ ich obsadí niekto neoprávnene, posudzuje sa to ako bežný dopravný priestupok. Mestskí policajti to riešia ako každý iný prípad parkovania na zakázanom mieste. Postihy sú v takomto prípade od dohovoru až po tisíc korún. Podľa náčelníka sa to stáva dosť často, pričom mestskú políciu informujú najmä samotní invalidi. (aha)