Divina - V pondelok 12. januára obletela Slovensko informácia, že pri Žiline sa zrútilo lietadlo s tromi pasažiermi na palube. Vybrali sme sa teda po stopách tragédie. Cesta nás doviedla až do obce Divina, kde už čakali miestni obyvatelia, ochotní ukázať nám spadnuté lietadlo. Po namáhavom výstupe sme asi o pol piatej, keď už bola viditeľnosť pomerne slabá, vyšli na kopec nad časťou Divinky - Lalinkom, kde nás zastavil policajt. „Ďalej ísť nemôžete, miesto nešťastia je uzatvorené,“ oznámil nám príslušník polície.
Lietadlo Piper 34, ktoré patrilo nemeckej spoločnosti Alb Donau Blaustein a štartovalo z letiska Aalen Haidenhaim Elchingen, viezlo na palube okrem dvoch členov posádky, z ktorých jeden mal 74 rokov a v minulom roku absolvoval v Žiline minimálne 15 pristátí i dvoch montérov firmy Voith, ktorí mali zabezpečovať údržbu strojov vo firme Neusiedler SCP Ružomberok. Podľa slov prezidenta firmy Otta Pichlera, tu mali dohliadať na papierenský stroj, ktorý je od novembra minulého roku v nábehovom režime. „O 11.35 h sa pilot prvýkrát pokúsil o pristátie na Letisku Žilina v Dolnom Hričove. Pre nepriaznivé poveternostné podmienky sa však rozhodol urobiť ešte jeden okruh nad letiskom. O 12.20 h však kontrolná veža stratila rádiové spojenie s lietadlom,“ uviedla Ivana Strelcová, hovorkyňa Letiska Žilina. Po lietadle bolo vyhlásené pátranie. Podľa našich informácií dokonca aj v 30 kilometrov vzdialenom Fačkove v miestnom rozhlase ľudí vyzývali, aby oznámili polícii, ak videli malé lietadlo s čiernymi pruhmi. Bohužiaľ, nikto nič nevidel. Piper sa nakoniec podarilo objaviť až vrtuľníku ministerstva vnútra. Ten ho vypátral podľa signálu z núdzového vysielača, ktorý havarované lietadlo vysielalo. Na miesto nešťastia okamžite dorazili príslušníci polície a agentúry vydali správu o troch mŕtvych s tým, že záchranárske a vyslobodzovacie práce budú pokračovať ráno, keď dorazia pracovníci Leteckého úradu SR.
Ráno práce naozaj pokračovali a bez svedkov. Zúčastnili sa na nich požiarnici a záchranári HaZZ v Žiline s ťažkou technikou. „Naši ľudia už s podobnou prácou skúsenosti mali. V roku 1993, keď spadol vrtuľník ministerstva vnútra na Pustom hrade, boli sme požiadaní o pomoc,“ hovorí Ján Jurkech zo záchrannej brigády HaZZ v Žiline. „Na prácach sa zúčastnilo 7 príslušníkov záchrannej brigády a 7 príslušníkov jednotky HaZZ Žilina. Po príchode do lokality, kde sa udiala nehoda, bola na plávajúci transportér PTS 10 naložená centrála a hydraulické vyslobodzovacie náradie. V tom čase sme už mali potvrdené informácie, že v kokpite sa nachádza aj štvrtá osoba. Našli sme ju po zdvihnutí trupu lietadla. Naši príslušníci pozbierali zostatky tiel a zviezli ich na cestu. Práce pokračovali pomocou rozbrusovačky a trosky lietadla boli naložené na transportér. Momentálne sú stále predmetom ďalšieho skúmania,“ povedal nám Miroslav Marton, hovorca HaZZ Žilina. Konečný počet obetí sa teda ustálil na čísle štyri. Takmer očitým svedkom nešťastia bol poľovník Jozef Slávik z Lalinka: „Chcel som ísť na posed tu, obďaleč, na poslednú chvíľu som si to rozmyslel. Keby som bol zostal, tak všetko vidím v priamom prenose.“ Miestni obyvatelia, ktorí miesto tragédie poznajú, si o príčinách nešťastia už urobili svoj názor. „Lalinok leží v doline a keď vyjdem hore, fúka tam severák. Ak malo lietadlo nízku výšku, tak nemalo šancu. Aj policajné helikoptéry lietali vysoko,“ povedal Jozef Švaňa, obyvateľ obce Divinka-Lalinok. A na záver dodáva:
„K troskám lietadla nikoho nepustili. Chcel som ich odfotiť, ale vyhnali ma. Aj tak bolo vidieť len trošku plechov. Myslím si, že to ani nehorelo.“
Príčiny nehody sa stále vyšetrujú. „Podľa výsledkov pitvy však všetky osoby zomreli na následky mnohopočetných zlomenín a drvivých poranení životne dôležitých orgánov. Smrť nastala okamžite, bez akejkoľvek možnosti záchrany,“ povedal krajský hovorca polície v Žiline Peter Šimko a dodal: „U pilota boli zistené chorobné zmeny v organizme, nie je však zatiaľ možné povedať, či mali vplyv na jeho konanie. Je to predmetom ďalšieho lekárskeho vyšetrovania.“ Michal Filek
Foto: autor
Z histórie letiska
„História Letiska Žilina v Dolnom Hričove sa na pevnej pristávacej dráhe začala písať v roku 1976, kedy vzlietlo a pristálo prvé lietadlo na asfaltovo-betónovej dráhe,“ uviedla Ivana Strelcová. Od tej doby sa na ňom uskutočnilo približne 46 171 pristátí a posledná nehoda sa datuje k trinástemu marcu 1991, kedy sa pri pristávacom manévri poškodilo lietadlo L 410 Turbolet, ktoré privážalo z Prahy do Žiliny poslancov Federálneho zhromaždenia. Nikto však nebol zranený. V pondelok 12. januára 2004 si však vyžiadalo prvé obete. Dúfajme, že zostanú i poslednými.