Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky

Každé ráno cestujem do práce

Každodenný život prináša okrem svetlých chvíľ aj p

roblémy. Niektoré sú menšie, ako sa javia, iné naopak. Cestovanie v mestskej hromadnej doprave a vyberanie pokút - to pre cestujúcich, vrátane Aleny Vlasákovej, isto nie je drobný problém. Ide koniec-koncov o viac než tisíc korún.

„Každé ráno cestujem do práce mestskou dopravou,“ hovorí Alena Vlasáková. „Na autobus som naskočila v poslednej chvíli, takže som nemala čipovú kartu prichystanú v ruke, čo sa myslím, sem-tam, stáva každému z nás. Autobus sa hneď pohol, dopadla som na sedadlo a snažila som si vybrať kartu z kabelky. Keďže som už sedela a strojček som mala nad hlavou, pokúšala som sa cviknúť si posediačky. Vstala som v domnienke, že čipovú kartu strkám pod zlým uhlom a znova som to skúsila, ale bez úspechu. To už boli zablokované strojčeky, čo som nevedela. Prebleslo mi hlavou, že strojček je asi pokazený a prestúpila som k ďalšiemu strojčeku, ale akonáhle som zasunula kartu, poklepal ma po pleci očividne spokojný revízor.“

Skryť Vypnúť reklamu

Prípad Aleny Vlasákovej nie je ojedinelý, a preto sme sa s otázkou obrátili na Albína Staneka, ekonomicko-obchodného námestníka Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ), pod ktorého spadá aj prepravná kontrola. „Sťažnosti, ktoré prichádzajú na DPMŽ, smerujú najmä na prácu vodičov mestskej hromadnej dopravy a na revízorov,“ hovorí Albín Stanek. Podľa jeho slov každú sťažnosť riešia individuálne. Alena Vlasáková mala totiž pocit zvláštneho priebehu kontroly: „Celý úkon, pokiaľ som si vytiahla kartu a skúšala si cviknúť, trval možno 7 sekúnd. Revízor ma oslovil bez predchádzajúceho zvukového signálu - upozornenia cestujúcim na pripravenie si cestovných lístkov ku kontrole. Neviem, asi v autobuse ani nefungoval systém. Najprv som si myslela, že si zo mňa strieľa niekto z kolegov, ktorí cestujú tiež týmto autobusom, pretože sa mi zdalo neuveriteľné, že strojčeky môžu byť zablokované po takom krátkom čase.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Albína Staneka je však situácia odlišná od minulosti, keď to viac-menej bolo tvrdenie cestujúceho proti tvrdeniu revízora či vodiča. „Dnes z palubných počítačov dokážeme ľahko zistiť každý potrebný údaj, otvorenie a zatvorenie dvier na autobuse, začatie kontroly, rýchlosť a zastavenia vozidla, dokonca aj na križovatke a podobne. Čiže sťažnosti cestujúcich riešime objektívne.“ Podľa neho podmienkou začatia kontroly cestovných lístkov nie je ohlásenie kontroly a dokonca ani zablokovanie strojčekov. „Revízor začne kontrolu po zahlásení ďalšej stanice. Je to naše interné rozhodnutie, revízori by ku kontrole nemali pristúpiť skôr - no pokiaľ by sme sa pridŕžali tarifných predpisov, cestujúci si musí označiť lístok už pri nástupe do vozidla. Preto sú aj strojčeky umiestnené hneď pri dverách. Čas, ktorý uplynie do kontroly, je podľa mňa dostatočný.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vráťme sa k prípadu Aleny Vlasákovej: „Keď som si skúšala cviknúť kartu, nešlo to a skúšala som to znova. Potom ma napadlo, že mám asi čip zahmlený od zimy, čo sa občas stáva a pošúchala som ho, ale ani tak to nešlo.“ V roku 1999 DPMŽ ako prvý na Slovensku zaviedol kontaktné čipové karty ako nový druh predplatných cestovných lístkov. Od minulého roku sa začalo ich nahrádzanie za nové, bezkontaktné karty. „Vylučujú riziko zlého kontaktu, napríklad pre nečistoty na karte. V priebehu polroka 2004 by ich mali mať všetci cestujúci. V tom období ukončia platnosť kontaktné karty,“ hovorí Albín Stanek. Pripúšťa, že významným aspektom pri kontrolách je aj ľudský faktor. „Prekvapilo ma arogantné revízorovo správanie. Neviem, aké kritéria sú rozhodujúce pri výbere týchto ľudí do služieb DPMŽ... No myslím si, že DPMŽ by sa mal za také vysoké cestovné starať predovšetkým o pohodu pri cestovaní a zlepšovanie služieb a nie o každodenný stres - už pri vstupe do dopravného prostriedku,“ konštatuje Alena Vlasáková. Na argument, či si vďaka pokutám revízori, takpovediac, nezarábajú na odmeny, odpovedá Albín Stanek: „Samozrejme, nemôžem hovoriť za správanie jednotlivých revízorov... U každého z nich sú však potrebné predpoklady a vzdelanie, zvládnutie psychologických testov a bezúhonnosť. Prakticky všetko okolo ich práce je kontrolovateľné.“ Podľa jeho vyjadrenia je každý úkon v doprave zdokumentovaný a aj s odstupom času dokážu potvrdiť alebo vyvrátiť konkrétnu sťažnosť.

Prípad Aleny Vlasákovej sa napokon skončil bez pokuty vďaka pomoci kolegýň, ktoré s ňou cestovali do práce a zastali sa jej, keďže boli svedkami jej márnych pokusov cviknúť si kartu. Kontroly cestovných lístkov v Žiline sa postarali o rapídne zníženie počtu čiernych pasažierov. Kým v roku 1995 to bolo okolo 12 000 cestujúcich bez platných cestovných lístkov, dnes je to ročne do 5 000 prípadov, čo je najnižšie percento v slovenských mestách s mestskou hromadou dopravou. Povinnosťou cestujúcich naďalej zostáva informovať sa o situácii a prípadných zmenách v mestskej hromadnej doprave. Aj tu teda platí staré známe - a niekedy prísne: neznalosť neospravedlňuje.

(ting)

Foto: autor

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 700
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 736
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 125
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 585
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 172
  6. Po Slovensku na motorke 6 279
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 287
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 990
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 892
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 4 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Dezinfikátor po vykládke diviakov nakazených africkým morom ošípaných.

Kafiléria v Mojšovej Lúčke pri Žiline je jediným zariadením na Slovensku.


6 h

Súťažilo viac ako 200 párov z celého Slovenska.


12 h
Ako si vybrať turistickú obuv? Poradí vám Lukáš Majerčák, expert z Intersportu.

Radí expert Lukáš Majerčák zo spoločnosti Intersport.


20 h
Tréner MŠK Žilina Pavol Staňo počas dnešného stretnutia s novinármi.

Prípravné zápasy pred ročníkom 2021/2022 klopú na dvere.


17. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladý medveď navštevuje v dedine včelára.


17 h

Starohaličana zavalila slama. Neprežil.


14 h

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


17. jún

Začiatok posledného pracovného dňa na Gemeri poznačila tragédia.


(mb) 18 h

Už ste čítali?