ti,“ hovorí Stanislav Turčányi. Soňa a Stanislav Turčányiovci sú rodičmi dvoch detí a cítia sa byť natoľko ohrození automobilovou premávkou, že ich to primälo k realizácii petície. Nenamietajú len proti nadmernému hluku, znečistenému ovzdušiu, ale aj agresívnym vodičom. „Tajovského ulica je dlhá priama ulica a vodičov to zvádza k rýchlej jazde. Okolo cesty je pritom obytná štvrť, je tu základná škola, prístupová cesta na Bôrik a aj park. Do parku s deťmi radšej ani nechodím. Prechod cez cestu je rizikom, úplne tu chýba označenie niektorých prechodov, svetelná signalizácia na nich, o kontrole dopravnou políciou ani nehovoriac.“ So svojou sťažnosťou sa obrátili v marci na Okresný dopravný inšpektorát (ODI) v Žiline a v apríli dostali odpoveď. „Tá nás však nepotešila,“ hovorí Soňa Turčányiová. „V sťažnosti sme zdôrazňovali najmä nedodržiavanie povolenej rýchlosti, jazdu v zakázanom smere, nebezpečné predbiehanie a ohrozovanie chodcov v blízkosti trolejbusových zastávok a priechodov. Ako je možné, že takéto priestupky sú tu na dennom poriadku?“ Obyvatelia Bôrika poznajú situáciu na vlastnej koži: „Na Tajovského ulici už od nemocnice po Solinky nemajú vodiči žiadnu prekážku, ani semafor či radarové zariadenie, ktoré by usmerňovalo rýchlosť, kvôli čomu tu jazdia neobmedzenou rýchlosťou a ulicu berú ako diaľnicu,“ hovorí Ján Mahút. Ďalšia obyvateľka Anna Ďurišová hovorí: „Bývam na mieste, kde je zúžená cesta, dom nemám ani 4 metre od nej. Z premávky je strašný hluk, normálne nám trasie okná.“ Napriek požiadavke zníženia povolenej rýchlosti na 40km/h na celej Tajovského ulici, ODI odporučil obmedzenie rýchlosti len na jednom úseku ulice. V odpovedi stojí: „Pokiaľ sa týka riešenia priestupkov, ODI bude v celom úseku ulice Tajovského v rámci personálnych a technických možností vykonávať výkon služby nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.“ Podľa Soni Turčányiovej sú ľudia skeptickí a neveria, že sa tým bude niekto zaoberať. Za ODI vybavoval sťažnosť kapitán Július Ševčík. Podľa neho by v prípade obmedzenia rýchlosti na celom úseku pravdepodobne museli riešiť situáciu zónovými značkami: „To je veľmi nákladné. Do Tajovského ulice sa tiež napája veľa bočných uličiek. Najväčšia frekvencia chodcov je práve na miestach, kde sme navrhli zníženie rýchlosti.“ Július Ševčík podotýka, že nie každý bezpečnostný prvok na zníženie nehodovosti je vhodný pre každú lokalitu: „Napríklad spomaľovací prah na natoľko frekventovanej ceste a v úsekoch s trolejbusovou dopravou je nerealizovateľný. Značky obmedzujúce rýchlosť sa všeobecne málo rešpektujú. Hliadkoví policajti sú vo svojom počte vyťažení najmä na štátnych cestách veľkého významu, kde je dlhodobo vysoká nehodovosť.“ Manželia Turčányiovci iniciovali petíciu po odpovedi z inšpektorátu v sobotu a nedeľu 17. a 18. apríla. „Prirodzene, tiež som podporil petíciu,“ hovorí urológ Ladislav Augustín. „Na Tajovského ulici bývam už 25 rokov, ale situácia v doprave sa natoľko zhoršila, že je neúnosná, životu nebezpečná. Opakovane som žiadal u polície, aby s tým niečo robili. Mňa osobne zrazil vodič na priechode priamo pred domom. Tri mesiace som bol práceneschopný.“ Medzi poslancami MZ za volebný obvod č. 2, je okrem Dušana Maňáka, Petra Fiabáne a Martina Zuzika aj Peter Ničík: „Petíciu som dostal od občanov. Ich požiadavky som podporil písomnou interpeláciou na aprílovom zasadnutí MZ. Problém rýchlej jazdy na Tajovského ulici sa ma dotýka i osobne – pred niekoľkými rokmi mi auto na tejto ulici zrazilo kamaráta, ktorý nehodu neprežil.“ Hárky s 99 podpismi doručili vedúcemu oddelenia dopravy a životného prostredia Ivanovi Mokrému. „Petíciu sme dostali,“ komentoval Ivan Mokrý. „Zaoberáme sa ňou a robíme prieskumy. Problém treba riešiť. Kedy sa ukončí, zatiaľ neviem povedať.“ Na argument, či by situácia nevyzerala inak, pokiaľ by obchodná zóna bola umiestnená mimo mesta, odpovedal: „Ale veď to sa nenachádza v centre mesta. Na premávku nemôžu mať rozhodujúci vplyv hypermarkety.“ Podľa zástupcu hovorcu KR PZ Žilina Igora Mahúta viacero podobných situácií už riešili: „Rozhodovacie právo na dopravné značenie je od roku 1996 v právomoci mesta. V tejto veci by sa malo zvolať rokovanie, na ktorom by sa zúčastnili policajti z inšpektorátu, zástupcovia mesta, Žilinských komunikácií a postihnutých občanov.“ Stanislav Turčányi podotýka: „Riešenie je podľa nás jednoduché a našou snahou nie je vyvolať konflikt s kompetentnými. Nechápeme však, prečo je také problematické urobiť niečo v prospech občanov tohto mesta.“ Všetci dúfajú, že do vyriešenia problému nepribudne na Tajovského ulici nový kríž po obeti.Tomáš Radovský
Foto: autor