Žilina - V žilinskom regióne je ešte stále dosť áut, ktoré jazdia so starými autoznačkami. Tento trend je však na celom Slovensku. „Myslíme si, že veľa ľudí si to necháva na poslednú chvíľu,“ hovorí Jozef Padyšák (na snímke), vedúci oddelenia výkonu služby Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline. „Očakávame, že s tým budú opäť podobné problémy, ako boli svojho času s vodičskými preukazmi. Je to spôsobené aj tým, že kapacitne nestačíme vybaviť všetkých ľudí tak, ako by sme chceli, a kvôli dlhej čakacej dobe to odkladajú.“ Denne vybavia vodičov, ktorí čakajú na výmenu od rána, v najdlhší stránkový deň, v stredu, je to okolo sto žiadateľov. Nevymenené autoznačky majú osobné vozidlá, ale aj dodávky, nákladné autá, autobusy, traktory. Existuje tiež predpoklad, že asi tretina majiteľov vozidiel vôbec nebude meniť svoje ŠPZ - keďže ide o neexistujúce firmy, družstvá či iné organizácie. „Čakal som s výmenou na máj,“ hovorí žilinský vodič Kamil. „Vedel som, že nové euroznačky budú od 1. mája. Viem aj od známych, že tiež chceli nové euroznačky.“ ŠPZ sú momentálne v troch variantoch: nové značky so znakom Európskej únie, staršie, so slovenským znakom a tromi číslicami a najstaršie, ktoré boli vydané do 1. apríla 1997. Tie majú známe tri písmená a štyri číslice s pomlčkou. Práve tých sa týka spomínaná nutná výmena. Staré autoznačky technici dopravného inšpektorátu skartujú a odvezú do zberu. Vodiči vedia, že pokiaľ si nevymenia staré autoznačky do konca roku 2004 za nové, ich vozidlo vyradia z evidencie. Jozef Padyšák podotýka: „Potom už svoje vozidlo nebudú môcť vodiči používať na pozemných komunikáciách. Ak to nestihnú, hrozí im, že auto im zostane len na náhradné diely.“
Autor: tr