Po transformácii MŠK Žilina na akciovú spoločnosť vzniklo v klube niekoľko nových pozícií, ktoré by mali prácu sprofesionalizovať. Marketingovým manažérom sa stal 25-ročný Michal Holeščák, ktorý v minulosti pôsobil v Matadore Púchov. Michal je totiž syn generálneho manažéra "gumárov" Pavla Holeščáka. Pod Dubňom ho čaká veľmi náročná práca. MŠK Žilina totiž takúto pozíciu obsadzuje premiérovo, takže Michal Holeščák vstupuje do neprebádaných vôd. Podľa prvých krokov sa však zdá, že svoju úlohu zvládne predovšetkým k spokojnosti fanúšikov trojnásobného majstra.
Čo spôsobilo, že ste "prestúpili" z Púchova, kde váš otec pracuje ako generálny manažér FK Matador, do Žiliny?
Moja cesta vo futbale sa začala samozrejme v Púchove. Počas môjho štúdia na vysokej škole klub začínal hrať v Európskych pohároch. Pracovala tam generácia ľudí, ktorí neovládali jazyky, tak som im začal prekladať materiály z UEFA. Neskôr ma vždy angažovali na medzinárodné zápasy, kde som im už pomáhal s kompletným marketingom. Pracoval som tak tri roky. Po skončení školy som sa dostal na stáž do marketingovej agentúry Športprogress, kde ma zaškolili v marketingu pre kluby. Školenie som absolvoval v Hamburgu. Neskôr som robil technického vedúceho pri reprezentácii Slovenska do 15 rokov. Ako prvý z klubov ma oslovila Nitra. Všetko už smerovalo k dohode, ale vtedy vstúpila do hry Žilina. Medzi Žilinou a Púchovom vládli dobré vzťahy a s Karolom Belaníkom i Jozefom Antošíkom sme sa poznali. Pozvali si ma na pohovor, povedali mi svoje predstavy a predostreli mi serióznu ponuku. Prijal som ju aj preto, že Žilina hrá pravidelne Európske poháre, je trojnásobným majstrom a navyše Púchov je len na skok od Žiliny.
S akými predstavami ste prišli?
Moje predstavy sme si rozdebatovali na pôde generálneho sponzora. V prvých dňoch som sa zoznamoval so všetkými, ktorí majú niečo s futbalom dočinenia. Tým, že bol MŠK pretransformovaný na akciovú spoločnosť, zmenilo sa obsadenie niektorých funkcií. Nakoniec sme sa dostali k tomu, že mojou úlohou bude komplexný marketing. O športovú časť sa bude starať Karol Belaník, technického manažéra bude vykonávať Michal Hnát. Ja budem spolupracovať najviac s Marikou Benedekovou. Najdôležitejšie veci v úvode boli zabezpečenie výroby permanentiek, lístkov, suvenírov a obsadenie reklám na štadióne. To bolo v prvej fáze prioritné.
Nemali ste strach, že sa púšťate do niečoho, čo v klube doteraz prakticky neexistovalo? Počas štúdia som bol v Spojených štátoch a keď som si v Športprogesse sondoval, ako to vyzerá s touto pozíciou v slovenskej lige, zistil som, že prvým mužstvom, ktoré malo vytvorenú pozíciu marketingového manažéra, bol Inter Bratislava. Tam to však už tiež padlo. Vo fáze, keď som mal nastúpiť do Žiliny, nemal žiaden klub jasne definovanú pozíciu marketingového manažéra. Obavy som však nemal. Hneď som zistil, že v Žiline sú futbalu všetci naklonení. Vedel som však aj to, že hneď od začiatku to bude veľmi náročné. Obavy však nemám.
Ktoré najpálčivejšie problémy v súčasnosti riešite?
Najpálčivejšia otázka bola otázka štadióna a reklamných panelov. Prešli sme na iný systém obsadzovania panelov. Vytvorili sme štandardné rozmery, vytvorili sme štandardný cenník. Ohodnotili sme ich podľa toho, či a ako dlho sú v zábere kamier. Pustili sme sa do výstavby novej VIP lóže na východnej tribúne. Pod VIP lóžou sa vytvoril sektor pre bývalých hráčov a funkcionárov. Ďalšia dôležitá úloha bola zabezpečiť výrobu permanentiek a lístkov na sezónu. Zabezpečili sme výrobu suvenírov. Potrebovali sme zohnať stabilné informačné plochy v meste. Chystáme sa redizajnovať internetovú stránku. Túto úlohu má na starosti Mária Benedeková. Máme rozbehnutý bulletin, ktorý by sme chceli obsahovo zmeniť. Oslovujeme sponzorov. Novinkou je aj to, že lístky si ľudia budú mať možnosť kúpiť od stredy do soboty vo vybraných pobočkách stávkovej kancelárie DOXX. Rozbehli sme komunikáciu s fanklubom. Dohodli sme sa, že si vytvoria občianske združenie a zaregistrujú sa na Ministerstve vnútra, aby sme s nimi mohli oficiálne spolupracovať. Z našej strany im bude smerovať určitá pomoc. Dostali od nás priestory na predaj suvenírov a budú mať k dispozícii miestnosť, kde im bude chodiť pošta a kde sa budú stretávať. My od nich zase budeme očakávať väčšiu podporu ako v minulosti. Počas sezóny bude k mojim úlohám patriť najmä zháňanie finančných prostriedkov. Každý zahraničný klub má k dispozícii promomateriál, kde je spracovaná história i súčasnosť klubu. Niečo také sme vytvorili aj my. Toto bola tá najdôležitejšia práca, ktorú sme do týchto chvíľ odviedli.
V minulom roku vznikli určité problémy so vstupenkami na zápas Champions League s Chelsea. Nehrozí niečo podobné aj tento rok?
O tomto probléme viem veľmi dobre. Bol som aj na tom zápase. Podstata problému bola v tom, že permanentky a lístky sa po minulé roky predávali priamo na sekretariáte klubu. Chodilo tam veľmi veľa ľudí a vznikal chaos. V Púchove, keď sme hrali s Barcelonou, sme všetko zabezpečovali mimo klubu. Takáto vec musí vždy ísť cez nejakú agentúru, aby klubu nevznikali zbytočné problémy. Ľudia na sekretariáte sa totiž snažili všetkým vyhovieť a potom vznikal chaos. Prvé, čo sme spravili, je to, že sme dali do predaja permanentky. Ľudia majú možnosť si zakúpiť permanentku vrátane 2. predkola Ligy majstrov a dokonca so zľavou. Lístok stojí inak 300 korún a takto ich vyjde na 250. Na Ligu majstrov sme vytypovali 3 predajné miesta a lístky sa budú predávať od nedele do stredy.
Komunikácia s verejnosťou bola v minulosti trošku na slabšej úrovni. Verejnosť cítila deficit, najmä čo sa týka predaja suvenírov.
V budúcnosti zavedieme predaj suvenírov cez internet. Prvý predaj začal priamo s permanentkami. Objednali sme repliky dresu. Od tejto sezóny budeme mať sponzora Adidas. Dali sme vyrobiť šiltovky s logom Žiliny, šály, perá. Fanklub bude mať svoj Fanshop. Budú mať dve predajné miesta v meste a na štadióne bude tretie. Uvažujeme ešte o ďalšej výrobe suvenírov. Sme v rokovaní s Adidasom. Budeme predávať repliky ich dresov, cena však bude taká ako za značkové dresy. Nejde nám však o to, aby sme zarobili, ale o to, aby sme si fanúšikov podchytili. Aby na štadión chodili v žlto-zelených farbách. Na každý majstrovský zápas budeme mať štyri dievčatá, ktoré budú oblečené v žlto-zelených farbách a budú predávať suveníry priamo na štadióne. Budú to robiť pred zápasom, cez prestávku a po zápase. Aby ľudia videli, že sa pre nich niečo robí.
Kam to všetko smeruje?
Karol Belaník mi vysvetľoval, že začiatky boli v Žiline veľmi ťažké. Keď v roku 1995 videl v televízii žrebovanie Európskych pohárov, povedal si, že jeho snom je raz sa na takéto žrebovanie dostať. Podarilo sa a spoločne s Jozefom Antošíkom dotiahli Žilinu tam, kde v súčasnosti je. Keď si však človek zvykne na určitý štandard, nerád ho opúšťa a chce ešte viac. Žilina už bola tretíkrát majstrom. Teraz by sme sa chceli výraznejšie presadiť aj na poli Európskych pohárov. Nedávame si však žiadne časové ciele. Neviem, či sa nám to podarí už tento rok, alebo o dva, či tri. Snažíme sa klub budovať krok za krokom. Chceli by sme sa dostať na vyššiu úroveň a presadiť sa v Lige majstrov alebo pohári UEFA. Bude to však veľmi ťažké. Chceme pritiahnuť ďalších sponzorov, aby sme mohli káder doplniť kvalitnými hráčmi zo zahraničia. Ak stojí teda otázka tak, čo chceme dosiahnuť, odpoveď je jednoduchá. Chceme sa presadiť na medzinárodnom poli. Či to bude teraz, alebo v ďalších rokoch, ťažko povedať. Ani veľkým mužstvách to vždy hneď nevyjde.
Chcete teda napodobniť Košice?
Samozrejme, ale v tom dobrom. V postupe buď do skupiny Ligy majstrov, alebo Pohára UEFA, pretože už aj ten sa hrá v skupinách. Snažíme sa o to, aby sme hrali čo najviac medzinárodných zápasov, ale určite nebudeme takí kaskadéri, ako boli v Košiciach. Prácu nebudeme robiť nárazovo. My pracujeme systematiky a krôčik po krôčiku. Žilina má šťastie, že futbal je veľkým hobby Jozefa Antošíka. Klub sa profesionalizuje. Ľudia si budú musieť zvyknúť, že MŠK je akciová spoločnosť, ktorá si všetko daní. Preto už nebudeme tak rozdávať ako doteraz. Ľuďom, ktorí pre klub niečo odviedli, samozrejme pomôžeme. Každý si však musí uvedomiť, že sme obchodná spoločnosť a tak sa budeme aj správať. V prípade otázok na Michala Holeščáka mu ich môžete zaslať na mailovú adresu: holescak@tentoas.sk.