malej sále Mestského divadla Žilina.
Živelný i tragický osud básnika (1898-1936) bol inšpiráciou, ktorá stála na začiatku tvorivého procesu, zakončeného uvedeným predstavením. Hudobno-fyzická divadelná kompozícia je podľa aktérov utkaná na základe básní a života Lorcu a začala expedíciou skupiny do Andalúzie v roku 2001. Expedíciu sprevádzal znalec Lorcu Ian Gibson a členovia spoznali mnoho Lorcových priateľov: toreadorov z Escuela Taurina v Ronde, speváčku Carmen v cigánskej osade v Benalua de Guadix, gitaristu Antonia Fernándeza z flamenco klubu Carbonería v Seville i Mariu de la Mata, dôverníčku mladého Lorcu. Režisér Viliam Dočolomanský podotýka: „S objavovaním terénu som stále viac prichádzal na to, že krajina andalúzskej kultúry je zároveň krajinou Lorcovho osudu. Bol tam všade prítomný a... živý. Rovnako živý, ako sú živé a organické elementy starej andalúzskej kultúry dodnes.“ Básnikov život púta pozornosť už stručnou sumarizáciou: obdobie politických zmien s krvavým finále španielskej občianskej vojny, vyrovnávanie sa katolícky vychovaného Lorcu s vlastnou homosexualitou a jeho vzťah s Rafaelom Rodríguezom Rapúnom, vrátane popravy falangistami... Všetky tieto zložky tvoria základnú dejovú líniu, oživenú inšpiráciami flamencom, cigánskymi piesňami a tréningom toreadorov. Tie sú výsledkom ročného tréningu a predstavujú hlavný výrazový jazyk fyzického a emotívneho predstavenia. „Divadelné štúdio Farma v jeskyni sa zameriava na tvorbu, vývoj a výskum ľudského výrazu. Hľadá telesnú artikuláciu toho, čo sa slovom ani iným médiom nedá vyjadriť,“ hovorí Marek Adamov zo združenia Truc sphérique. Predstavenie bolo nominované v roku 2002 na najlepšiu českú inscenáciu roka a uvedené na festivaloch v Če- chách, Poľsku a Holandsku. Podľa Roba Blaška z Truc sphérique prichádzajú Sonety temnej lásky na Slovensko po prvýkrát: „Myslím si, že toto predstavenie obháji svoju reputáciu a bude jedným z toho najkvalitnejšieho, na čom sa tento rok podieľame.“
Autor: tr