Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Kto bude opravovať cesty v kraji?

Poslanci Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) na augustovom zasadnutí zastupiteľstva schválili spôsob financovania obnovy povrchu vozoviek dodávateľským úverom vo výške 375 miliónov korún. Úver má byť na dobu 10 rokov a termín ukončenia realizácie obn


Poslanci Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) na augustovom zasadnutí zastupiteľstva schválili spôsob financovania obnovy povrchu vozoviek dodávateľským úverom vo výške 375 miliónov korún. Úver má byť na dobu 10 rokov a termín ukončenia realizácie obnovy by mal byť 30. októbra 2005. Žilinský krajský predseda strany Smer Juraj Blanár však takýto spôsob obnovy povrchov vozoviek a najmä dodávateľský úver považuje za škandalózny.



„Dodávateľský úver sa nám nezdá byť najlepším riešením. Vec má totiž dve roviny. Zastupiteľstvo schválilo podmienky na výberové konanie, ktoré diskvalifikujú malé regionálne firmy. Firma, ktorá vo výberovom konaní uspeje, vybaví dodávateľský úver, dostane zaň od banky províziu, bude realizovať práce a navyše má na ďalších 10 rokov garantovanú údržbu ciest.“ Podľa Juraja Blanára by financovanie opravy ciest malo byť cez úver, ktorý si zoberie organizácia, ktorej 100-percentným vlastníkom bude VÚC. „Nemyslím si, že provízie za vybavenie tohto úveru by mali plynúť inde, ako do údržby ciest,“ hovorí Blanár. Druhým problematickým bodom sa javí to, že o tom, ktoré cesty sa vyberú, budú rozhodovať poslanci. Juraj Blanár to považuje za čisto politické riešenie. Poslanec ŽSK Milan Gacík, ktorý vystupuje proti takémuto riešeniu, má podobný názor: „Slovenská správa ciest urobila návrh, ktoré cesty majú byť opravené. Poslanci si však schválili, že v zozname môžu robiť zmeny a sami navrhovať jednotlivé úseky. Zdá sa mi nepredstaviteľné, aby poslanci rozhodovali takto politicky.“ Juraj Blanár si myslí, že poslanci takto rozhodli kvôli blížiacim sa voľbám do VÚC. „Výber povrchov vozoviek, ktoré majú byť rekonštruované, musí byť urobený na základe technicko-dopravných ukazovateľov, podľa aktuálnej diagnostiky, dopravnej a ekonomickej efektívnosti. My však hodnotíme prístup k rekonštrukcii vozoviek ako nekomplexný a účelový so silným politickým podtónom z dôvodu blížiacich sa volieb do VÚC. Termín ukončenia realizácie obnovy by mal byť 30. októbra 2005, teda tesne pred voľbami do VÚC.“ Predkladateľ návrhu a vedúci odboru dopravy a komunikácií ŽSK Daniel Škerda však s takýmito tvrdeniami nesúhlasí: „Do úradu som nastúpil v decembri minulého roku. Do zastupiteľstva som však už predložil 6 materiálov, čo musíme riešiť a ako to môžeme zabezpečiť. Súťaž je však nadlimitná, ide aj cez Brusel a termínovo sa vyhodnotí v januári. Koberce však môžeme pokladať len od mája do októbra. To, že to takto vyšlo, je len zhoda náhod.“ Podľa D. Škerdu je stav vozoviek v kraji veľmi zlý a ich oprava by si vyžadovala asi 1,3 mld. korún. Poslancom teda predložil návrh ako zabezpečiť ich opravu. Úver, ktorý si ŽSK na opravu zoberie, bude nutné splácať 10 rokov po 60 miliónov. Tie chce ŽSK získať transformáciou piatich útvarov Slovenskej správy ciest na jednu krajskú. Tým by podľa Škerdu ušetrili 60 – 80 miliónov, ktoré by použili na splácanie úveru. „To, že nám vyčítajú politické riešenie, nie je pravda. Výber okresov a ciest, ktoré budú opravené, sa stanovil podľa niekoľkých kritérií. Urobili sme komisiu zo zástupcov všetkých správ, ktorú tvorili odborní pracovníci, ktorí sa venujú systému hospodárenia s vozovkou viac ako 10 rokov. Oni urobili poradie, ktoré komunikácie majú byť opravené. Ďalej sme rozhodovali podľa sčítania dopravy a počtu obyvateľov v jednotlivých okresoch. Poslanci schválili rozdelenie finančných prostriedkov na okresy, ale vyhradili si, že do 15. septembra sa vyjadria k jednotlivým komunikáciám. Nedá sa hovoriť o politickom rozhodnutí, ale naopak, o zodpovednosti poslancov voči občanom, pretože jednotliví poslanci sa im budú zodpovedať. Považujem to za pozitívne,“ povedal D. Škerda. Podľa neho za takýto projekt sa môže zaručiť iba silná firma, ktorá ho dokáže aj zafinancovať. Nevie si totiž predstaviť, že by to zvládla malá firma. Založenie „eseročky“ so stopercentnou účasťou VÚC vylúčil preto, že by to nevyriešilo obnovu strojového parku a zariadení, ktoré by na realizáciu projektu potrebovali, ani prestarnutosť pracovníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 556
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 769
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 253
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 696
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 700
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 501
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 534
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 108
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 716
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 876
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Mesto už od budúceho víkendu neplánuje testovať.

8 h
Karol Slesar

Svoje skúsenosti chce využiť sociálnom zariadení.

20 h
Mužstvo Horného Hričova pred začiatkom ročníka 2020/2021.

MY Žilinské noviny nahliadli do kuchýň mužstiev I. triedy ObFZ Žilina.

23 h
Kapitán vlčej svorky Jaroslav Markovič.

O výsledku zápasu rozhodli situácie z prvej polovice úvodnej tretiny.

10. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Obyvatelia obce Brehy podali podnet na kontrolné meranie hluku.

7. apr

Posádka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) zasahovala popoludní v Turzovke.

19 h

V treťom stupni varovania však bude od pondelka osem okresov kraja.

7. apr

Orlia prť. Cesta orlov. Drsná, neúprosná, podmanivá, okúzľujúca. Jej zdolanie vás priťahuje ako droga.

4. apr