Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Sme spolu na jednej lodi

Keď budete čítať tento rozhovor, bude už 37-ročný Tibor, skúsený vodca lodného plavidla, brázdiť rieku Rýn niekde medzi Nemeckom a Holandskom. Doma budú naňho myslieť jeho najbližší - manželka Zuzana a deti Soňa a Jakub.


Tibor Martinček má trvalý pobyt v Gbeľanoch, ale polovicu posledných 22 rokov strávil na lodi


 




Keď budete čítať tento rozhovor, bude už 37-ročný Tibor, skúsený vodca lodného plavidla, brázdiť rieku Rýn niekde medzi Nemeckom a Holandskom. Doma budú naňho myslieť jeho najbližší - manželka Zuzana a deti Soňa a Jakub.



Prečo ste si vybrali práve toto povolanie? V detstve som chcel byť všeličím a keďže mám dobrodružnú povahu, zvolil som si práve loď. Dovtedy som na lodi nikdy nebol, tak som sa začal o ne bližšie zaujímať. Vyučil som sa na Dunajplavbe. Moju bujnú fantáziu však veľmi rýchlo vystriedala tvrdá realita - bolo to náročnejšie, ako som si myslel.

Skryť Vypnúť reklamu


Na koľkých lodiach ste doteraz pracovali? Teraz som už na štrnástej. Moja prvá cesta trvala tri týždne. Plavili sme sa z Bratislavy 1 868 kilometrov na Ukrajinu do Izmaela a späť. Vozili sme tam výrobky z kovu a naspäť železnú rudu. Neskôr som dva roky robil na luxusnej výletnej lodi.



Porozprávajte nám, ako to na takejto lodi vyzerá? Tá, na ktorej sme vozili výletníkov, bola 95 metrov dlhá a 10 metrov široká. O pohodlie asi 150 rekreantov sa starala štrnásťčlenná posádka. O tieto plavby je veľký záujem a hoci sú dostupné len pre tých solventnejších, lode sú vždy plne obsadené. Plavili sme sa pomaly po Rýne a turisti medzitým vystupovali na pevninu na exkurzie po múzeách a kultúrnych pamiatkach. Večer potom mali na palube tanečné zábavy alebo iný program. Na lodi boli viaceré reštaurácie i bary. Tieto výletné lode sú čoraz atraktívnejším lákadlom pre turistov. Tie najprepychovejšie nazývajú "loďami snov", sú to vlastne plávajúce hotely, také malé mestá. Na niektorých sú aj bazény, divadlá, golfové ihriská, zimné záhrady i horolezecké steny. Nálada personálu tam nikoho nezaujímala. Stále sme museli byť upravení v rovnošatách, usmiati, všetko sa muselo leštiť, upratovať, skrátka komfort.

Skryť Vypnúť reklamu


Na akej lodi sa plavíte teraz? Už dva roky pracujem na chemickej tankovej lodi Thysstad. Vozíme z Rotterdamu do Belgicka a Nemecka rôzne ropné produkty. Táto loď má 1 600 koní a spotrebu aj 320 litrov nafty za hodinu. Za tri dni prejdeme asi 600 kilometrov. Ako sa znášate s kolegami? Na lodi vládne polovojenský režim. Sme tam len samí muži. Tri týždne sme ako vo fabrike, na breh nevystúpime ani raz. Striedavo som osem hodín pri kormidle a osem hodín v posteli. Nič iné. Pracujeme nepretržite, aj v noci a cez všetky sviatky. Polovica sme Slováci, polovica Belgičania a niekedy je aj ťažké spolu vydržať. Sme však naozaj "na jednej lodi", a preto si musíme pomáhať. Veď vezieme nesmierne hodnoty a pod nami je 3-milióny litrov výbušných tekutín. Nie je táto práca nebezpečná? To teda je, veď jazdíme na "bombe" 2 600 ton horľavín. Keby sme vybuchli, kusy lode by lietali aj v okruhu jedného kilometra. Zatiaľ som zažil na lodi len požiar od naftového kúrenia a nebolo mi všetko jedno. Nebezpečenstvo však už natoľko nevnímam. Horšie bolo, keď sme sa cez Juhosláviu plavili v čase vojny a celú loď nám dostrieľali. Vtedy nám bolo všelijako. Cestu po Rýne poznám už naspamäť. Kormidlovať loď na rieke je oveľa ťažšie ako na otvorenom mori. Keď kapitán na mori uvidí breh, roztrasú sa mu kolená, ja sa plavím pomedzi brehy stále. Okrem toho sa natesno stretávame so stovkami ďalších lodí. Keď zafúka silný vietor, tlačí nás ako zápalku, kde chce. V Dunajplavbe sa stávalo, že sa lode aj potopili a občas sme viezli domov utopených ľudí v cínových truhlách. Napriek tomu je lodná doprava stále najvýhodnejšou a najekologickejšou dopravou.

Skryť Vypnúť reklamu


Netrpia týmto dobrodružným povolaním vaši najbližší? Je to veru ťažké. Teraz som striedavo tri týždne preč a tri týždne doma. No keď som robil na výletnej lodi, chodil som preč na šesť týždňov. Keď sa nám narodila dcéra Sonka, dozvedel som sa to až o tri dni a s manželkou sme sa nepočuli aj dva mesiace. Spoznala ma už ako námorníka. Je samostatná, všetko si vie zariadiť. Čo iné jej aj zostáva. Už sme si na takýto štýl života zvykli. Teraz sa spojíme mobilom častejšie, no na lodi je toľko práce, že niekedy na esemesku odpíšem aj o tri dni. Len deťom je vždy, keď odchádzam, veľmi smutno. Štvorročný Jakubko si aj poplače. Keď som doma, tak si to vynahradíme a večer pred spaním mu čítavam rozprávky.



O pár týždňov je koniec roka, koľko Vianoc ste trávili odlúčený od rodiny? Presne polovicu. Nedávno sme sa presťahovali do nového domu, no už hneď tieto Vianoce spolu nebudeme. Táto práca si pýta svoju daň, ale kým som pri sile, chcem sa ešte pár rokov plaviť. Od svojich štrnástich som preč, spoznal som veľa krajín, no žiť chcem len tu, na Slovensku. Raz si určite nájdem prácu u nás, usadím sa a s rodinou budeme opäť pokope.


 


Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  4. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  5. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  6. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 903
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 092
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 776
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 430
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 192
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 235
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 6 420
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 369
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 339
  10. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 6 019
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Daniel Rác

Viacerí nájomníci z domu sa presťahovali do telocvične na Hollého ulici v Žiline.

6 h

Odpovedajú zástupcovia klubov Bánová B, Horný Hričov, Nededza a Veľké Rovné.

18 h

Mesto Žilina poslalo vyjadrenie k nočnému požiaru na Bratislavskej ulici.

15. máj

V štvrti horelo aj pred piatimi rokmi.

15. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Záchranárov na miesto nešťastia spustil vrtuľník lanovou technikou.

19 h

Takéto fungovanie má iba jeden smer, hovorí po vypadnutí do druhej ligy kapitán FC.

16 h

Do známej celoslovenskej súťaže sa zapojilo rekordných 29 obcí zo siedmich krajov.

15. máj

Skúmať ho budú vedci zo Slovenskej akadémie vied. Ak sa to podarí, napíšu o ňom vedecký článok.

15. máj

Už ste čítali?