Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Poslanci pod LUPOU

Bude mať mesto RATING alebo nie?

Zostane Žilina bez zimnej ÚDRŽBY komunikácií?

Bude mať mesto RATING alebo nie? Zostane Žilina bez zimnej ÚDRŽBY komunikácií?


Žilina - Väčšina významných miest na Slovensku si nechala vyhotoviť nezávislé ratingové hodnotenie. Rating - teda známka, ktorá vyjadrí ich finančnú silu, je dôležitá v prípade, že potrebujú úver alebo rokujú s investormi. Mesto Žilina ho nemá, ale práve o ratingu sa hovorilo na poslednom mestskom zastupiteľstve (MZ). "Plánovali sme rozdelenie ušetrených financií vo výške 500 tisíc korún z Grantového systému mesta Žilina - tieto peniaze sme chceli použiť na vyplatenie osobných príplatkov pre zamestnancov žilinských materských a základných škôl a školských zariadení a takisto na vykonanie nezávislého ratingu mesta Žilina," hovorí iniciátor návrhu, poslanec Peter Ničík. Slovenské mestá od roku 2001 čoraz častejšie investujú do nezávislého ratingového hodnotenia, ktoré vyjadrí ich finančnú silu a je pre ne dôležitá v prípade, že potrebujú úver alebo rokujú s investormi. Cena ratingu pre krajské mestá podľa analytikov zvyčajne nepresiahne stotisíc korún. Na Slovensku ho udeľujú slovenským mestám dve agentúry: Slovenská ratingová agentúra a agentúra CRA Rating. "Nedali sme si vyhotoviť rating, pretože mesto ho má urobený v dvoch komerčných bankách. Mestu ako majiteľovi cenných papierov zo zákona vyplýva povinnosť zverejňovať svoju hospodársku situáciu v náležitých periodikách, čo robíme každého polroka v nemenovanom ekonomickom denníku," hovorí vedúca finančného oddelenia na Mestskom úrade v Žiline Soňa Bugáňová. Pre mestá je však zaujímavé dať si ohodnotiť bonitu napríklad aj pre možnosti čerpať rôzne európske fondy. "Nevylučujem, že to môže mať istý význam. O tri-štyri mesiace sa môže vykonanie ratingu na meste javiť odôvodnenejšie," hovorí Bugáňová. Ratingové hodnotenie môže pomôcť pri získavaní bankových úverov, ale predstavitelia bánk pripomínajú, že rozhodujúce sú pre nich ich vlastné analytické postupy hodnotenia. "Mesto Žilina má urobené audity, ktoré sú rovnako ako rating nezávislým hodnotením. Podľa mňa mesto rating zatiaľ nepotrebuje. To som vyslovila aj na zastupiteľstve. Môj názor má odporúčací charakter, v konečnom dôsledku rozhodujú poslanci," podotýka Bugáňová. Problém pri ratingovom hodnotení majú mestá s vysokým zadĺžením. "Myslím si, že to je jeden z hlavných dôvodov, prečo je taká malá snaha o rating mesta," hovorí poslanec Dušan Maňák. "Všetci vieme, nakoľko je mesto Žilina zadĺžené. Realita je úplne iná ako sa prezentuje navonok. Mesto dlhuje mnohým firmám a dôsledkom toho je mnoho zlých rozhodnutí." Poslanec Patrik Groma namieta: "Nie som proti ratingu ako takému, ale pokiaľ bude mať odôvodnenie. V opačnom prípade to považujem za vyhodené peniaze, ktoré navyše mestu chýbajú, pretože rating sa robí pre niečo, nie proti niečomu." Podľa neho chcú opoziční poslanci poukázať na dlhy mesta, ale pokladal by za férové, keby to tak aj bolo prezentované: "Inak tu nastáva paradoxná situácia, keď chceme mať rating nie na to, aby sme niekde zabodovali, ale aby sa ukázalo, čo je zlé." Možno aj v Žiline bude platiť počas tejto zimy pri snehovej kalamite porekadlo: soľ nad zlato. Ďalším z bodov, ktorými sa zaoberali poslanci na Mestskom zastupiteľstve v Žiline (MZ), bola totiž aj príprava na nadchádzajúce zimné obdobie. Údržba mestských komunikácií je však tento rok ohrozená. Prečo? Údržbu zabezpečuje akciová spoločnosť Žilinské komunikácie (ŽK). A voči nej má mesto pohľadávky. "Pokiaľ viem, nie je to jediná spoločnosť, ktorej mesto dlhuje peniaze," hovorí Peter Fiabáne, poslanec MZ v Žiline. "V tomto prípade však ide o dlh 15,5 milióna korún, ktoré mesto dlhuje ŽK, aspoň pokiaľ vychádzam z informácií uvedených na mestskej rade a zastupiteľstve." Zástupca riaditeľa ŽK a technický manažér Ľubomír Holáčik podotýka: "Mesto možno dlhuje aj iným firmám, ale to sa nedá porovnať s našimi nákladmi. Napríklad na tento rok nám mesto schválilo rozpočet približne 47 miliónov korún." Podľa Petra Fiabáne mesto dlhuje viacerým firmám. "Pritom primátor ešte v apríli tohto roku na zastupiteľstve prehlásil, že dá krk na to, že do konca júna splatí 50 percent svojich záväzkov mesta voči firmám poskytujúcim verejnoprospešné služby. Teraz je október," konštatuje Fiabáne. Vedúci odboru dopravy Mestského úradu v Žiline Ivan Mokrý sa síce na MZ vyjadril, že: "je dostatok posypového materiálu až do konca kalendárneho roka," avšak situácia sa môže skomplikovať. ŽK požadujú od mesta splatenie aspoň 50 - 60 percent dlhu, čo by bolo 7 - 8 miliónov. Je otázne, odkiaľ ich mesto vezme. Ľ. Holáčik zo ŽK hovorí: "Nedramatizoval by som to. Nie je to prvýkrát, kedy má mesto voči nám pohľadávku a vždy sa to nejako vyriešilo. Myslím si, že do zimy nám splatia časť dlhu." Problém by podľa neho mohol nastať, keby k splateniu dlhu nedošlo ani potom. Poslanec Groma si rovnako nemyslí, že "by reálne hrozila nejaká kalamitná situácia, Žilinské komunikácie sú firma blízka k mestu." Predseda dopravnej komisie a poslanec MZ Richard Hulín rovnako podotýka, že tento problém mávajú každoročne: "Na Slovensko je totiž jediný dovozca posypovej soli a správa sa tak, že peniaze chce vždy vopred. Teraz isto nie je dosť soli na celú zimu, ale vždy sa to nejako vyriešilo. Môžem povedať, že obyvateľom mesta isto nehrozí, že by mali mať nezjazdné cesty." Keď sme sa spýtali koaličného poslanca Štefana Zelníka, ako vníma situáciu, odpovedal: "Na zastupiteľstve bolo jasne prijaté, že mesto splatí tento dlh prioritne. Je to predsa jasná vec." Akciová spoločnosť Žilinské komunikácie vznikla privatizáciou v roku 1993 z pôvodnej rozpočtovej organizácie mesta, ešte predtým to boli Technické služby. Podľa Holáčika závisí spotreba posypového materiálu (soľ, kameň) od konkrétnej zimy, pohybuje sa okolo 800 ton soli na jednu zimu. Počas nej zabezpečuje údržbu 30 zamestnancov v 4 pracovných zmenách. Minulá zima si vyžiadala náklady 12 miliónov korún.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  8. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  1. FAVI tento rok plánuje expanziu na 10 ďalších trhov
  2. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  3. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  4. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  5. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  6. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  7. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  8. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  9. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  10. Bakalárske študijné programy na FVT
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 15 077
  2. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 858
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 296
  4. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 467
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 426
  6. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 981
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 585
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 644
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 4 833
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

V poslednom vzájomnom meraní síl zvíťazili belasí pod Dubňom 3:2.

Jediný raz vyhrali žltozelení Slovenský pohár pred deviatimi rokmi.

28m
Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu.

Na cesty vyrazil kamión, ktorý sľubuje zníženie emisií „zo stovky na nulu v sekunde“.

5 h

Majiteľ budovy ich chce nahradiť.

10 h

V dnešnej časti videopodcastu sa dozviete aj to, že Karolína Schmiedlová na turnaji WTA zvíťazila nad bývalou svetovou jednotkou a Sagan ovládol etapu na Gire.

11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?