ch zápisníc a dražieb uviedla Notárska komora do činnosti centrálny archív. Hlavným cieľom elektronického archívu je vkladanie prvopisov notárskych zápisníc a listín na žiadosť fyzických a právnických osôb. Dôležitá je tiež bezpečná archivácia aj na dlhšie obdobie a vydávanie odpisov z vložených listín. Dokumenty budú do registra vkladané v skenovanej podobe. Práca s nimi by mala byť flexibilnejšia. Výhodou elektronickej verzie archívu listín je, že na žiadosť fyzických a právnických osôb môže notár uložiť do archívu súkromné alebo obchodné listiny (napr. rodný list, sobášny list, úmrtný list, vysvedčenie, diplom, obchodná zmluva a pod.). Listina je chránená, užívateľ si ju môže stiahnuť alebo prezrieť iba ak pozná heslo. Dokument môže byť uložený minimálne na 14 dní, maximálna doba nie je ohraničená. Poplatky za listiny sú odstupňované podľa doby, na akú sú uložené. Notárka Tatiana Vrlíková pre Žilinské noviny uviedla, že od 1. januára už s Notárskym centrálnym archívom listín pracuje a zápisnice okamžite ukladá. „Uloženie listín je pre nich veľmi výhodné. Ak je listina v archíve 14 dní, zaplatí občan 40 Sk bez DPH. Za listinu uloženú na dobu neurčitú zaplatí iba 140 Sk bez DPH,“ zdôraznila výhody pre občanov. Podľa žilinskej notárky Dany Tabačkovej je vyhláška nová a medzi občanmi nie je zaužívaná. „Ale keďže sú poplatky za tieto služby nízke, predpokladáme, že to budú v dostatočnom množstve využívať.“ Notár Zdenko Piják je trochu skeptický. „Elektronický systém často vypadáva a my nemôžeme ľuďom pomôcť v overovaní listín, pretože vypadnutie je celoplošné. Vtedy musia ľudia chodiť po matrikách. A viaceré organizácie stále žiadajú listiny na papieri overené notárom,“ uviedol Piják. V uliciach Žiliny ľudia o tejto novinke ešte nevedia. Mladí nechodia ku notárom a starší nevedia pracovať s internetom. Výhody a nevýhody elektronického notárskeho archívu uvidíme až o niekoľko mesiacov.