Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Paraglajdista Peter Vrabec sa chystá na MS

Žilinčan Peter Vrabec už niekoľko rokov reprezentuje Slovens- ko v atraktívnom športe, ktorým je paraglajding. Vo svojej disciplíne patrí medzi svetovú špičku a v marci sa zúčastní na majstrovstvách sveta v Mexiku.

Žilinčan Peter Vrabec už niekoľko rokov reprezentuje Slovens-
ko v atraktívnom športe, ktorým je paraglajding. Vo svojej disciplíne patrí medzi svetovú špičku a v marci sa zúčastní na majstrovstvách sveta v Mexiku.

Koľko Slovákov pocestuje do Mexika?
Majstrovstvá sveta budú v Mexiku od 11. marca. Slovenská reprezentácia má v súčasnosti 5 ľudí a pozvanie sme na ne dostali už pred tromi rokmi. Podľa koeficientu však môže cestovať len obmedzený počet ľudí. Slovensko sa už pred tromi rokmi, vzhľadom na finančné možnosti, zo svetovej špičky prepadlo a koeficient sa znížil. Mali teda cestovať dvaja muži a jedna žena. Na základe dobrých vzťahov však pocestujú traja muži a žiadna žena. Ženy totiž u nás nedosahujú také dobré výsledky.
Kto ďalší sa na ich zúčastní?
Bude tam celá svetová špička. Zo Žiliny však cestujem sám. Ďalšími Slovákmi budú Michal Orolín a Štefan Bendík z Popradu.
Aké boli kritéria výberu?
Na majstrovstvá sveta môže ísť len reprezentant krajiny a navyše musí byť do tisíceho miesta na svete. Z Európy to však spĺňa prakticky každý reprezentant. Vo federácii, ktorá je vo Francúzsku a ktorá združuje všetky letecké športy, sa robí rebríček. Na základe výsledkov jednotlivých pretekov sa každému prideľuje koeficient a ten sa potom premietne do rebríčka. Ja som bol naposledy na 482. mieste a zo Slovákov som na druhom mieste. Predo mnou je asi o sto miest vyššie Michal Orolín.
Ako prebiehajú preteky v paraglajdingu?
Paraglajding sa v súčasnosti delí na akrobatický paraglajding a cross country. Systém pretekov je veľmi jednoduchý. Ráno na brífingu sa vyhlási trať a pilot sa má dostať z miesta štartu do miesta pristátia. Letí napríklad zo Straníka do Bešeňovej. Väčšinou sú na trati aj dva otočné body. Jeden je v Martine a druhý v Novej Bystrici. Trať sa tým natiahne. Cieľom je, aby sa pretekár dostal zo štartu do cieľa v čo najkratšom čase. Ráno povedia poveternostné podmienky, komisia vyhlási trať. Trať sa uloží do navigačného systému GPS. Povie sa čas štartu, posledné pristátie, pristátie pre prípad búrky. Štart je napríklad o jednej a je stanovené, že cieľ sa zatvára o šiestej večer. Pilot má teda maximálne 5 hodín, aby trať zvládol. Kto to nestihne, ráta sa mu dĺžka trate, ktorú uletel. Zo sto pilotov sa do cieľa dostane asi 30 – 40 ľudí a tým sa počíta čas. Dosiahnuť cieľ je pomerne problematické. Zvyšok ľudí posadá na trati a im sa berie vzdialenosť, ktorú preleteli.
Čo sa stane, keď nedoletíte do cieľa?
Každý musí mať vysielačku, prípadne mobil. Na trati sú vymedzené priestory, kadiaľ pôjde zvoz pretekárov. Na trati teda pendlujú jedno alebo dve autá a tie zberajú pretekárov. Stalo sa už aj to, že na človeka nemali signál. Povinnosťou pilota je však podať o sebe správu. Stávajú sa aj úrazy. Naposledy sa na ME zabil španielsky paraglajdista. Je to však ojedinelý prípad. Stalo sa to tak, že preletel cez vrchol hory, kde vzniká tzv. rotor. Na padáku došlo ku kolapsu vrchlíku a už ho nedokázal dať do poriadku. Úrazy vznikajú najmä pri štarte alebo pristátí. Môžete si napríklad podvrtnúť členok.
Čo všetko môže ovplyvniť výsledný čas?
Svetový pohár a majstrovstvá sveta trvajú až 14 dní. Výsledky jednotlivých dní sa potom spočítavajú. Jediný faktor, ktorý to môže ovplyvniť, je počasie. Teplý prúd vzduchu, ktorý stúpa zo zeme, je náš motor. Ak nie je, nedá sa lietať. Poznačiť preteky môže aj silný vietor.
Aké sú momentálne podmienky v Žiline?
Už začiatkom minulého storočia vznikla v Zástraní továreň na výrobu vetroňov. Aj vrchol Straníka bol prispôsobený. Je odstrelená vrchná časť kopca, aby mohli vetrone štartovať. Poveternostné podmienky sú tu výborné. Termicky je fantastický, navyše je tam ľahká prístupová cesta. Problém možno nastane, keďže tam, kde sme pristávali, bude stáť závod Kia.
Ako je možné preletieť takú veľkú vzdialenosť?
Princíp je pomerne jednoduchý. Zemský povrch je rôznofarebný. Inak sa zohrieva vodná a inak asfaltová plocha. Najlepšie podmienky vytvára čierna plocha, napríklad asfaltová plocha alebo suché lány obilia. Na povrchu lúky dochádza k ohrevu vzduchu a teplota narastie o niekoľko stupňov oproti okoliu. Teplá vzduchová hmota sa rozťahuje a je ľahšia až dôjde k takému stavu, že na základe mechanického podnetu, sa masa odtrhne od zeme a začne stúpať hore. Voláme to vzduchová bublina a v nich lietame. Ideálne sú u nás jarné podmienky. V apríli bývajú, napríklad, stúpavé prúdy s rýchlosťou až 8 metrov za sekundu. Pre porovnanie, výťah stúpa pol metra za sekundu.
Ako trénujete v zime?
Najväčší problém je trénovať v novembri a decembri. V januári už začína slnko viac svietiť. V zime sú však rovnako stúpavé prúdy, akurát sú slabšie.
Koľko vás budú majstrovstvá sveta stáť?
Robil som si rozpočet a celá sezóna ma vyjde na 284-tisíc korún. Samotné MS budú stáť 84 tisíc. Našťastie sa tento rok takmer celý svetový pohár lieta v Európe. Štartovné na pretekoch je asi 200 euro. Nie je to veľa, pretože v zahraničí je tento šport dotovaný. Keď si však nezoženiem sponzora, budem si to financovať sám a určite neodlietam všetko. Toľko peňazí nebudem mať. Na Slovensku je paradoxom aj to, že reprezentantov podporujú najmä české firmy.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 547
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 18 288
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 356
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 017
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 675
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 526
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 449
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Žilinská Kia ruší pre nedostatok dielov od zahraničného dodávateľa nočné zmeny

Do stredy bude fabrika fungovať iba v dvojzmennej prevádzke.

Žilinská nemocnica hlási už 84 nakazených pracovníkov

V Pandemickom pavilóne je hospitalizovaných 17 pacientov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?