A tak sa stalo, že najviac dostali SAD-ky v Dunajskej Strede, Humennom a v Nitre. Žilinskej spoločnosti SAD znížili ministerskí úradníci dotáciu z navrhovaných 30 miliónov na desať. Je celkom možné, že práve preto cestujúci z nášho regiónu, ktorí jej služby využívajú v súčasnom zimnom období, v autobusoch mrznú. „Poznáte kľúč, podľa ktorého sa dotácie rozdeľovali?“ opýtali sme sa predsedu predstavenstva Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti, a. s., ktorá je 49-percentným vlastníkom žilinského podniku SAD, Georgea Trabelssieho. Nevieme podľa akého kľúča ministerstvo prostriedky delilo, nevie to ani Zväz autobusovej dopravy. Ešte v septembri predložil zväz na ministerstvo dopravy materiál, ktorý sa odsúhlasil a posunul na rokovanie ekonomickým ministrom. Potom sa síce materiál stiahol, ale navrhované a vyplatené dotácie sa diametrálne líšili. Je ohrozený výkon vo verejnom záujme v SAD-kách, ktoré nedostali dostatok prostriedkov? Tieto zdroje sú ešte minuloročné. My máme dohodu s dodávateľmi, že počkajú 3-6 mesiacov, do 1. mája budeme fungovať bez problémov. Podľa výsledkov práce z Výskumného ústavu dopravného sa vieme stotožniť s minimálnou cenou kilometra, tá je takmer rovnaká ako bola v posudku, ktorý sme si dali urobiť my. Je však takmer isté, že ŽSK bude musieť nájsť v rozpočte približne 100 miliónov korún, aby doprava nebola ohrozená. Budete pri zabezpečovaní autobusovej dopravy žiadať dotácie aj od obcí? Rozhodne nie. Podľa nášho výkladu zákona nemôžeme na Slovensku žiadať, aby obec dotovala prímestskú dopravu. Obec si môže objednať svoj spoj, ktorý je mimo verejných liniek, napríklad školský autobus. Dopravnú obslužnosť územia musí zabezpečiť vyšší územný celok. Počíta sa so zavedením čipových kariet v autobusovej doprave aj pre širokú verejnosť? Čipové karty SAD sú dnes v testovacej fáze. Chceme, aby tie naše boli kompatibilné s čipovými kartami MHD v Žiline. Momentálne skúmame, ako zaviesť zľavy na tieto karty, brzdí nás to, že nemáme tarifu.