Čierne mraky nad žilinským letiskom

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto z

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto získala 30-ročnú nájomnú zmluvu na infraštruktúru a majetok letiska a tiež uzavrela zmluvu s ČSA, podľa ktorej mala 27. marca zo Žiliny po rokoch opäť vzlietnuť prvá pravidelná linka. Všetko vyzeralo veľmi nádejne.


Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť. Eva Bučová Foto: (mif) Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 907
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 297
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 159
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 866
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 719
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu