Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Čierne mraky nad žilinským letiskom

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto z

Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto získala 30-ročnú nájomnú zmluvu na infraštruktúru a majetok letiska a tiež uzavrela zmluvu s ČSA, podľa ktorej mala 27. marca zo Žiliny po rokoch opäť vzlietnuť prvá pravidelná linka. Všetko vyzeralo veľmi nádejne.


Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť. Eva Bučová Foto: (mif) Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  4. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  5. Od Česka až po Jadran
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 12 226
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 361
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 210
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 887
  5. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 5 782
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 840
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 238
  8. Od Česka až po Jadran 3 159
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 805
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 366
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

S truhlicami sa spájajú rôzne zaujímavé príbehy.


TASR 1 h

Farár z Moravskej Novej Vsi sa narodil v Žiline.


7 h
Ilustračná foto.

Nový futbalový ročník odštartuje už o týždeň.


20 h
Tréner MŠK Žilina Pavol Staňo.

Hlavný kouč vyzdvihol oduševnený a fyzicky silný výkon svojich zverencov.


SITA 23. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Oznamovateľ upozornil na hrubé porušenie technológie pri realizácii havarijného chladiaceho systému.


TASR 21 h

Na miesto udalosti smeruje zisťovateľ príčin požiarov.


18 h

Dagmar Kačírekovú nahradí na poste prednostu okresného úradu Rastislav Kňaze.


23. júl

Na ceste I/11 sa tvorili od skorého rána kolóny.


23. júl