Už po niekoľkýkrát sa začalo nad žilinským letiskom blýskať na lepšie časy. Naposledy vtedy, keď sa v roku 2002 majoritným vlastníkom prevádzkovej spoločnosti Letisko Žilina, a. s., stala Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS), a. s. Táto získala 30-ročnú nájomnú zmluvu na infraštruktúru a majetok letiska a tiež uzavrela zmluvu s ČSA, podľa ktorej mala 27. marca zo Žiliny po rokoch opäť vzlietnuť prvá pravidelná linka. Všetko vyzeralo veľmi nádejne.
Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť. Eva Bučová Foto: (mif) Celá záležitosť sa začala komplikovať koncom minulého roka. „V stredu 2. februára sme podali žalobu na Žilinský samosprávny kraj, štát, na ministerstvo dopravy a Letiskovú spoločnosť, a. s., za vypovedanie zmluvy, ktorá bola uzatvorená na dobu neurčitú,“ informoval nás predseda dozornej rady Letisko Žilina, a. s., George Trabelssie. Je presvedčený, že dôvody, ktoré sú uvedené vo výpovedi sú veci, ktoré sú podľa zákona povinnosťou prenajímateľa, nie nájomcu. Podľa jeho slov sa za ostatné dva roky nevyskytli na žilinskom letisku žiadne nedostatky. Spochybňuje aj datovanie výpovede. Letisko Žilina, a. s., žiada súd, aby výpoveď zrušil, aby mohli ďalej pokračovať v príprave úspešného rozlietania linky Žilina - Praha a späť. Momentálne spoločnosť robí rozsiahlu rekonštrukciu budovy, ktorú kúpila od Aeroklubu a kde bude terminál letiska. Pretože záujem o lety do Žiliny je evidentný. Nielen v Českej republike. „V projekte s ČSA pokračujeme, veríme, že najneskoršie 1. júna tu pristane prvé lietadlo. Terminál bude do tohto času hotový a skolaudovaný. Na letisku budú na vysokej úrovni pripravené aj ďalšie štandardy a bezpečnostné opatrenia, ktoré vyžaduje ČSA a Úrad pre letectvo. Nespochybňujeme právo ŽSK na vlastníctvo dráhy, mohlo by to mať pozitívny prínos pre mesto i celý kraj. Sme ochotní ďalej platiť nájomné, ktoré platíme, nám je to jedno, či vyššiemu územnému celku alebo inému vlastníkovi,“ vysvetlil stanovisko spoločnosti George Trabelssie. Čas sa však kráti a hrá proti zmluve s ČSA i letisku. O vyjadrenie sme požiadali aj vedúceho odboru dopravy a komunikácie ŽSK Daniela Škerdu. „V roku 2004 prešli malé letiská do majetku vyšších územných celkov, prípadne miest. Preto predseda ŽSK Jozef Tarčák požiadal ministra dopravy o prevod letiskovej infraštruktúry do majetku vyššieho územného celku. Vznikla Letisková spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu. Začiatkom decembra podpísali Jozef Tarčák a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič dohodu o prechode letiskovej infraštruktúry do majetku ŽSK, zároveň so zmluvou o nájme a udržiavaní letiskovej infraštruktúry. Našou úlohou je starať sa o pristávaciu dráhu a ďalšiu údržbu, ktorá s týmto súvisí. Máme stroje na odstraňovanie snehu, na kosenie trávy, na údržbu kanalizácií. Od roku 2002 mala so Správou letísk podpísanú zmluvu aj spoločnosť Letisko Žilina, a. s., avšak túto Správa letísk na konci roku 2004 vypovedala pre neplnenie zmluvných podmienok. To rieši Správa letísk a ministerstvo dopravy. Čo sa týka rozlietania linky Žilina - Praha, my nie sme účastníkmi zmluvy, ktorú uzavrelo Letisko Žilina s ČSA. Nevieme na čom sa dohodli, ale rozhodne podporujeme rozvoj leteckej dopravy v našom kraji.“ George Trabelssie tvrdí, že ŽSK letiskovú dráhu od snehu neodhŕňa. Údajne má písomný doklad o tom, v ktorom mu Daniel Škerda odpísal, že fréza na odhŕňanie snehu je pokazená, a tak nemôžu prísť odhrnúť sneh. Letisko Žilina sa obrátilo na inštitúciu v Martine, ktorá im sneh odhrnúť prišla, ale za odplatu. Táto inštitúcia však patrí pod ŽSK, ktorému letisková dráha patrí, a tak zostáva otázka, prečo potom ŽSK si dala za prácu zaplatiť.