„Aká je situácia dnes,“ na to sme sa pýtali vedúceho Katedry technológie a manažmentu stavieb Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity a poslanca NR SR Jána Mikolaja (na snímke). „Vláda zároveň aj schválila správu o aktualizovaní nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, kde urobila nový harmonogram a podľa neho by diaľnice do konca roka 2006 mali byť postavené a odovzdané do užívania. Už dnes však možno povedať, že to nebude možné a zmluva je vážne ohrozená. Kritický je asi 9-kilometrový úsek cez Považskú Bystricu, ostatné by sa postaviť dalo. V Považskej Bystrici je situácia taká, že tam dodnes nie je vydané územné rozhodnutie a v projekte pre stavebné povolenie sa nedá pokračovať. Až potom bude hotová identifikácia parciel a vlastníkov a začne sa s vykupovaním pozemkov. To sú záležitosti, ktoré môžu trvať aj viac ako rok. Už teraz je ohrozený termín začiatku výstavby v tomto roku a takáto náročná stavba si vyžaduje najmenej 36 mesiacov. Podľa prepočtov, ktoré sme robili v škole, malo sa začať už vlani, v máji.“
Ďalšou diaľničnou stavbou, o ktorej sa už dlho hovorí, je tunel Višňové - Dubná skala. Ani tu nie je situácia najružovejšia.
„V Žiline sa o pár rokov bude vyrábať 300-tisíc áut ročne. Asi 60 percent z nich sa bude prepravovať autami do blízkych destinácií v strednej Európe. Už dnes je dvojprúdová cesta zo Žiliny do Martina minimálne jedenkrát predimenzovaná. Tunel Višňové bol ešte pred dvoma rokmi v projektoch Európskej únie, potom sa vymenil za stavbu Važec - Mengusovce a Višňové sa dalo na projekty súkromného verejného financovania. Teraz sa začína kreovať, ako by forma súkromného kapitálu mala vyzerať. Vo vláde by sa o tom malo hovoriť asi v máji,“ dodal na záver profesor Ján Mikolaj.