Žilina - Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline má 50-ročnú tradíciu a v roku 2002 sa zo štátneho podniku, spadajúceho pod ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, transformoval na akciovú spoločnosť. Aj napriek tomu podstatnú časť jeho výkonov naďalej tvorí servis pre toto ministerstvo. Spočíva vo vypracovávaní štúdií, návrhoch legislatívy, príprave podkladov pre štátnu dopravnú politiku a projektov pre všetky druhy dopravy. VÚD je aj štátnou skúšobňou, a preto jeho činnosťou je tiež zabezpečovanie skúšobníctva a certifikácie v doprave vo vlastných laboratóriách.
Ako Žilinské noviny informoval riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák, medzi najživšie témy, ktorými sa v súčasnosti ústav zaoberá, patrí, popri projekte bezpečnosti cestnej premávky, aj vyberanie elektronického mýtneho. „Na príprave spolupracujeme s viacerými organizáciami. Analyzujeme poznatky z viacerých štátov EÚ tak, aby sme mohli navrhnúť systém a postup najvhodnejší pre Slovensko. Zavedeniu elektronického mýtneho predchádza príprava legislatívy, príprava tendra na dodávku technológie a prevádzkovanie a zabezpečenie univerzálnosti, aby sa vodiči mohli bez problémov pohybovať aj v ostatných krajinách EÚ,“ hovorí Ľ. Palčák. Elektronické mýtne by malo byť na slovenských diaľniciach oficiálne zavedené do roku 2007. Zatiaľ len pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony, do roku 2012 aj pre osobné automobily. „Do úvahy pripadajú dva systémy - mikrovlnný, ktorý je zavedený v Rakúsku alebo nemecký satelitný model. Oba majú zástancov i odporcov. Keďže ide o veľké investície, v tendri bude rozhodujúca, samozrejme, cena, rýchla rozšíriteľnosť i zavedenie systému či finančný prínos do štátnej pokladne. Dôležitá je ekonomická akceptovateľnosť výšky mýtneho. Pre dopravcov by mala byť zaujímavá, aby sa im jazda po diaľnici vyplatila a nehľadali náhradné trasy. V našich podmienkach by to malo byť asi 4Sk na kilometer. Ak bude vyššia, vzhľadom na zahraničných prepravcov, navrhneme pravdepodobne daňové zvýhodnenie domácich prepravcov. To už však bude záležať na politickom rozhodnutí,“ pokračuje Ľ. Palčák. Vybrané prostriedky sa využijú na údržbu a výstavbu diaľnica rýchlostných komunikácií.Návrhom zákona o vyberaní elektronické mýtneho sa na základe podkladov pripravených VÚD v Žiline zaoberajú na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií. Zatiaľ ešte nie je definitívne určené, či mýtne bude mať regionálne alebo časové špecifiká ani to, či pohyb po slovenských diaľniciach bude monitorovať mikrovlnný alebo satelitný systém. To určí až výsledok tendra, ktorý by mal byť vyhlásený MDPaT v tomto roku.