Po Košiciach a Banskej Bystrici vystavujú autori do konca júla v Považskej galérii umenia (PGU) v Žiline. „Toto je zatiaľ najväčší priestor, ktorý sme dostali k dispozícii. Oproti iným mestám, kde sme museli materiály krátiť, tu sme mohli ešte pridať,“ povedal na vernisáži fotograf Jozef Ondzik. Martin Marenčin a Jozef Ondzik predstavujú dva autorské súbory dokumentárnej fotografie. Podstatnú časť pohľadov na súčasné Slovensko predstavujú výsledky dvoch grantových programov pre dokumentárnych fotografov, prostredníctvom ktorých obaja autori dostali šancu predstaviť svoju víziu o aktuálnej slovenskej realite. „Tento rok sa konal už piaty ročník Grantového programu fotografií o stave krajiny. Prvým víťazom bol žilinský rodák Martin Kollár, ktorý nám všetkým ukázal, ako sa robí obrazová správa o stave krajiny. Teraz sme priniesli ukázať, čo sme vytvorili za rok my,“ dodáva
J. Ondzik. Jedným z prekvapení je aj netradičný kurátor výstavy. Mladý, no už dostatočne známy umelec, Viktor Frešo. V čase vernisáže vo štvrtok 23. júna, ale ani počas trvania výstavy nebude v galérii fyzicky prítomný. Publiku sa mal na otvorení prihovoriť prostredníctvom videozáznamu, z technických príčin to však nebolo možné. Táto forma komunikácie by sa mala uskutočniť v priebehu výstavy. Týmto spôsobom kladie otázky o stave teoretikov, historikov, kritikov a kurátorov v slovenskej fotografii, ale aj o význame kurátora vo výtvarnom projekte. Jozef Ondzik pracoval v roku 2002 na Obrazovej správe o stave krajiny pre Inštitút pre verejné otázky. Témou boli výrazné rozdiely medzi jednotlivými regiónmi Slovenska. Martin Marenčin vytváral v roku 2003 výpoveď o Slovensku v grantovom programe. Vo farebne agresívnych a výrazne expresívnych fotografiách, často obrovských formátov, sú zašifrované odpovede na najzákladnejšie otázky zmyslu ľudského bytia.