Sobota, 24. júl, 2021 | Meniny má VladimírKrížovkyKrížovky

Čakajú Žilinčanov hodinové zápchy?

Dopravná situácia v Žiline nie je uspokojivá, záťaž je jedna z najhorších na Slovensku. Situáciu monitorovala Katedra cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity.


Mnohí z nás videli študentov, ktorí na križovatkách zaznamenávali údaje. O podrobnostiach sme sa rozprávali s dekanom Stavebnej fakulty ŽU Jánom Čelkom.

Kedy prebiehal váš prieskum a aké boli pri ňom kritéria?
Základný smerový dopravný prieskum zahŕňal spolu 26 stanovíšť v meste. Dopravnú situáciu v meste sme vyhodnocovali v októbri minulého roka. Súvisí to s tým, že podobné prieskumy sa robia buď na jar alebo jeseň. Počas leta je totiž dopravná záťaž iná. V tom období sa skúma skôr rekreačná doprava. V Žiline bol iný prípad, tu sme skúmali priemyselnú dopravnú záťaž - aj preto sme sledovali premávku počas pracovného týždňa a nie cez víkend.
Ako dlho trval prieskum?
Niektoré prieskumy sa konajú v rozsahu 8 či 12 hodín, náš bol 16-hodinový, od 5.00 do 21.00 h. Približne 95 percent dopravnej záťaže totiž spadá do tohto času. V noci je navyše slabá viditeľnosť pre sledovanie ŠPZ. Prieskum zachytáva aj dopravnú špičku, aj keď s ňou je to v Žiline dosť relatívne, lebo prakticky tu už neexistuje špička. Záťaž je rovnomerná počas celého dňa, s výnimkou okrajových oblastí.
Čo konkrétne ste sledovali v prieskume?
Viac než 120 študentov našej fakulty, ktorí sa na prieskume podieľali v rámci záverečných a diplomových prác, zaznamenávali ŠPZ vozidiel. Následne sa softvérovo vyhodnocovalo smerovanie vozidiel, ktoré sa pohybovali medzi spomenutými 26 stanovišťami podľa rozdelenia mesta na okrsky, tak aby sme zachytili všetky hlavné komunikácie v meste. Iné prieskumy zachytávajú počet vozidiel či to, o aký typ vozidla ide. Z týchto prieskumov sa vyhodnocuje dopravné zaťaženie na konkrétnej komunikácii - od toho sa odvíja riešenie dopravnej situácie.
Sú rozdiely v záťaži na jednotlivých stanovištiach?
Keďže dopravná záťaž v Žiline sa počíta medzi jednu z najhorších na celom Slovensku, ťažko hovoriť o veľkých rozdieloch. Ale extrémne zaťažená je Ulica Vysokoškolákov, ako aj Košická a Rajecká ulica, čo sú výpadovky z mesta. Veľmi negatívnym prvkom v doprave je križovatka pri hypermarkete na Košickej ulici. Z finančno-politických príčin tu bola Ľavobrežná ulica popri Váhu ukončená predčasne a napojená na križovatku - nezmyselne sa tu dva prieťahy stretávajú na jednoúrovňovej križovatke, pričom pôvodne mala obchádzať Celulózku a napájať sa na cestu I/18 pri Šibeniciach. Rovnako komunikácia zo Strečna je veľmi nevyhovujúca. Denne tam prejde dvadsaťtisíc vozidiel a je to najväčšmi zaťažená dvojprúdová komunikácia na Slovensku. Realizácia tunela Dubná skala by to mohla zmeniť, čo však prinesie ďalší problém, pokiaľ diaľnica na Poľsko nebude odklonená od mesta, ale pôjde priamo cezeň. Jedným z dobrých riešení je prieťah z Bratislavy popod Rondel. Bez neho by doprava v Žiline bola neúnosná.
Boli pre vás výsledky posledného prieskumu prekvapivé?
Cieľom monitoringu bolo zistiť dopravné väzby medzi jednotlivými časťami Žiliny. Spolu s mestom Žilina, mestom Břeclav a ďalšími zahraničnými partnermi z Rakúska, Portugalska a Írska pracujeme na medzinárodnom projekte Redetral. Ten sa zaoberá logistickými a priemyselnými parkami, u nás práve v spojitosti s letiskom Žilina, priemyselnou zónou či výstavbou KIA. V projekte sledujeme aj dopravné faktory, pohyb vozidiel a zaťaženosť komunikácií. Tiež nás zaujímala situácia v súvislosti s diaľničnými privádzačmi a ako táto zmena ovplyvní v budúcnosti dopravu v meste. V minulosti sa robilo viacero prognóz a treba povedať, že prieskumy našej univerzity sa z mnohých aspektov ukázali ako veľmi presné.
Ako vidíte budúcnosť dopravy v Žiline vy?
Nie je žiadnym tajomstvom, že dopravná situácia v Žiline nie je dobrá a bude sa zrejme ešte zhoršovať. Podiel má na tom aj okolnosť, že mesto je prirodzenou križovatkou medzinárodných koridorov - z juhu na Poľsko a na východ do Ukrajiny. Problémy nastanú aj na komunikáciách pri budúcom Auparku, menovite Okružnej ulice, ktorá neunesie očakávanú dopravnú záťaž. V súvislosti s touto výstavbou sme vydali aj nesúhlasné stanovisko, ktoré, žiaľ, nebolo rešpektované.
Majú sa Žilinčania pripraviť na zápchy známe zo západných metropol?
Pokiaľ sa nebudú pripravovať dlhodobé riešenia, môže to byť naša každodenná realita. Dopravnú záťaž sčasti rieši aj hromadná doprava, ktorá zachytáva asi 60 percent z celkovej dopravy, znepokojivý je však nárast individuálnej dopravy. Pritom práve existenciu hromadnej dopravy u nás veľmi pozitívne hodnotili zahraniční odborníci. Myslím, že tendencia by mala byť obrátená práve týmto smerom, a to aj zo strany štátu formou podpory MHD. Je to problematika, ktorá vyžaduje riešenie, lebo v budúcnosti sa jej isto nevyhneme.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Od Česka až po Jadran
  4. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 12 441
  2. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 211
  3. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 6 149
  4. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 6 010
  5. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 888
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 823
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 201
  8. Od Česka až po Jadran 3 134
  9. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 858
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 334
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Farár z Moravskej Novej Vsi sa narodil v Žiline.


5 h
Ilustračná foto.

Nový futbalový ročník odštartuje už o týždeň.


18 h
Tréner MŠK Žilina Pavol Staňo.

Hlavný kouč vyzdvihol oduševnený a fyzicky silný výkon svojich zverencov.


SITA 24 h

Ako tomu predísť? Viac nám povedal Dr. Igor Baran, ktorý má v oblasti záchrannej služby viac ako štyridsať ročné skúsenosti.


23. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Oznamovateľ upozornil na hrubé porušenie technológie pri realizácii havarijného chladiaceho systému.


TASR 19 h

Dagmar Kačírekovú nahradí na poste prednostu okresného úradu Rastislav Kňaze.


23. júl

Na ceste I/11 sa tvorili od skorého rána kolóny.


23. júl

Na miesto udalosti smeruje zisťovateľ príčin požiarov.


16 h

Už ste čítali?