Čakajú Žilinčanov hodinové zápchy?

Dopravná situácia v Žiline nie je uspokojivá, záťaž je jedna z najhorších na Slovensku. Situáciu monitorovala Katedra cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity.


Mnohí z nás videli študentov, ktorí na križovatkách zaznamenávali údaje. O podrobnostiach sme sa rozprávali s dekanom Stavebnej fakulty ŽU Jánom Čelkom.

Kedy prebiehal váš prieskum a aké boli pri ňom kritéria?
Základný smerový dopravný prieskum zahŕňal spolu 26 stanovíšť v meste. Dopravnú situáciu v meste sme vyhodnocovali v októbri minulého roka. Súvisí to s tým, že podobné prieskumy sa robia buď na jar alebo jeseň. Počas leta je totiž dopravná záťaž iná. V tom období sa skúma skôr rekreačná doprava. V Žiline bol iný prípad, tu sme skúmali priemyselnú dopravnú záťaž - aj preto sme sledovali premávku počas pracovného týždňa a nie cez víkend.
Ako dlho trval prieskum?
Niektoré prieskumy sa konajú v rozsahu 8 či 12 hodín, náš bol 16-hodinový, od 5.00 do 21.00 h. Približne 95 percent dopravnej záťaže totiž spadá do tohto času. V noci je navyše slabá viditeľnosť pre sledovanie ŠPZ. Prieskum zachytáva aj dopravnú špičku, aj keď s ňou je to v Žiline dosť relatívne, lebo prakticky tu už neexistuje špička. Záťaž je rovnomerná počas celého dňa, s výnimkou okrajových oblastí.
Čo konkrétne ste sledovali v prieskume?
Viac než 120 študentov našej fakulty, ktorí sa na prieskume podieľali v rámci záverečných a diplomových prác, zaznamenávali ŠPZ vozidiel. Následne sa softvérovo vyhodnocovalo smerovanie vozidiel, ktoré sa pohybovali medzi spomenutými 26 stanovišťami podľa rozdelenia mesta na okrsky, tak aby sme zachytili všetky hlavné komunikácie v meste. Iné prieskumy zachytávajú počet vozidiel či to, o aký typ vozidla ide. Z týchto prieskumov sa vyhodnocuje dopravné zaťaženie na konkrétnej komunikácii - od toho sa odvíja riešenie dopravnej situácie.
Sú rozdiely v záťaži na jednotlivých stanovištiach?
Keďže dopravná záťaž v Žiline sa počíta medzi jednu z najhorších na celom Slovensku, ťažko hovoriť o veľkých rozdieloch. Ale extrémne zaťažená je Ulica Vysokoškolákov, ako aj Košická a Rajecká ulica, čo sú výpadovky z mesta. Veľmi negatívnym prvkom v doprave je križovatka pri hypermarkete na Košickej ulici. Z finančno-politických príčin tu bola Ľavobrežná ulica popri Váhu ukončená predčasne a napojená na križovatku - nezmyselne sa tu dva prieťahy stretávajú na jednoúrovňovej križovatke, pričom pôvodne mala obchádzať Celulózku a napájať sa na cestu I/18 pri Šibeniciach. Rovnako komunikácia zo Strečna je veľmi nevyhovujúca. Denne tam prejde dvadsaťtisíc vozidiel a je to najväčšmi zaťažená dvojprúdová komunikácia na Slovensku. Realizácia tunela Dubná skala by to mohla zmeniť, čo však prinesie ďalší problém, pokiaľ diaľnica na Poľsko nebude odklonená od mesta, ale pôjde priamo cezeň. Jedným z dobrých riešení je prieťah z Bratislavy popod Rondel. Bez neho by doprava v Žiline bola neúnosná.
Boli pre vás výsledky posledného prieskumu prekvapivé?
Cieľom monitoringu bolo zistiť dopravné väzby medzi jednotlivými časťami Žiliny. Spolu s mestom Žilina, mestom Břeclav a ďalšími zahraničnými partnermi z Rakúska, Portugalska a Írska pracujeme na medzinárodnom projekte Redetral. Ten sa zaoberá logistickými a priemyselnými parkami, u nás práve v spojitosti s letiskom Žilina, priemyselnou zónou či výstavbou KIA. V projekte sledujeme aj dopravné faktory, pohyb vozidiel a zaťaženosť komunikácií. Tiež nás zaujímala situácia v súvislosti s diaľničnými privádzačmi a ako táto zmena ovplyvní v budúcnosti dopravu v meste. V minulosti sa robilo viacero prognóz a treba povedať, že prieskumy našej univerzity sa z mnohých aspektov ukázali ako veľmi presné.
Ako vidíte budúcnosť dopravy v Žiline vy?
Nie je žiadnym tajomstvom, že dopravná situácia v Žiline nie je dobrá a bude sa zrejme ešte zhoršovať. Podiel má na tom aj okolnosť, že mesto je prirodzenou križovatkou medzinárodných koridorov - z juhu na Poľsko a na východ do Ukrajiny. Problémy nastanú aj na komunikáciách pri budúcom Auparku, menovite Okružnej ulice, ktorá neunesie očakávanú dopravnú záťaž. V súvislosti s touto výstavbou sme vydali aj nesúhlasné stanovisko, ktoré, žiaľ, nebolo rešpektované.
Majú sa Žilinčania pripraviť na zápchy známe zo západných metropol?
Pokiaľ sa nebudú pripravovať dlhodobé riešenia, môže to byť naša každodenná realita. Dopravnú záťaž sčasti rieši aj hromadná doprava, ktorá zachytáva asi 60 percent z celkovej dopravy, znepokojivý je však nárast individuálnej dopravy. Pritom práve existenciu hromadnej dopravy u nás veľmi pozitívne hodnotili zahraniční odborníci. Myslím, že tendencia by mala byť obrátená práve týmto smerom, a to aj zo strany štátu formou podpory MHD. Je to problematika, ktorá vyžaduje riešenie, lebo v budúcnosti sa jej isto nevyhneme.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 714
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 103
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 265
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 731
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 511
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 301
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 956
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 321
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 862
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 731
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 511
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 301
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 956
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 321
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 862
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu