Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Nehovorte počas jazdy s vodičom!

Keď sa vo väčšom meste na ulici spýtate, ako sa ide tam alebo onam, ukážu vám často úplne opačný smer. Nie, nechcú vás pomýliť. Ukážu vám len, kde je najbližšia autobusová zastávka, odkiaľ sa môžete na dané miesto pohodlne zaviesť.

Na Slovensku začali autobusy premávať na troch medzimestských linkách ešte pred 1. svetovou vojnou. Horné Považie križujú až od roku 1949. František Hrabovský z Hlbokého nad Váhom má 76 rokov a týmto hromadným dopravným prostriedkom jazdil od roku 1953.



Nie je to tak dávno, keď ľudia z dedín dochádzali peši za prácou do miest denne aj vyše desať kilometrov. Jednu zmenu pracovali a jednu vlastne kráčali, unavení prišli už do roboty. Kto mal vtedy bicykel, to už bol pán. Bol to ťažký život, ale inej možnosti ľudia nemali. Po vojne bolo v záujme štátu, aby všetci chodili do školy a do práce. Preto zaviedli pravidelnú autobusovú dopravu. Bývalé Československo sa stalo autobusovou veľmocou. Ľudia si to ani neuvedomovali, ale od začiatku autobusy chodili denne a načas. Ja som dostal vodičský preukaz v roku 1949 a v roku 1953 som už viezol prvým spojom ľudí z Bytče do Dlhého Poľa. Začínal som na malej Prage RND. Cestujúci sedeli ešte na drevených laviciach. Prvé autobusy boli nepohodlné, ale ľudia ich radi používali, dokonca radšej než vlaky, lebo boli rýchlejšie. A to sme jazdili najviac 30 kilometrov za hodinu. Vodiči boli síce vyobliekaní v parádnych uniformách, ale sedačky neboli ešte pérované a volant nemal posilňovač. Večer ma preto poriadne boleli kríže a ruky som mal vyťahané. Vo vnútri sa nekúrilo a nemali sme ani rádio.
Aj cesty boli spočiatku biedne. Do mnohých dedín, ale i do Žiliny poza Váh sme chodili dlho ešte po prašnej ceste. Za autobusom sa ťahali husté mračná prachu. Na zastávke sme preto vždy chvíľu stáli, až potom som otvoril dvere. Svoje si užili aj ľudia bývajúci okolo ciest. V čase dažďov zase bola cesta samé blato. V zime neraz museli cestujúci vystúpiť a roztlačiť ma. Postupne však cesty rozšírili, vyrovnali a vyasfaltovali. Vtedy sa všetko robilo ručne.
Ľudia si na autobusy veľmi rýchlo zvykli. Doviezli sa aj tam, kam sa nedostali vlakom. Autobusy preto bývali natrieskané a vozili sme aj dvakrát viac ľudí ako bolo povolené. Prv bolo normálne, keď si niekto zobral do autobusu aj hus, sliepku alebo malé prasiatko. Počas jazdy nám to potom kvičalo a kotkodákalo ako na gazdovskom dvore. Batožina sa vtedy vozila aj v koši na streche.
Cestovné lístky do 70-tych rokov predávali sprievodcovia, ktorých sme vozili so sebou. Najlacnejšie cestovné bolo 40 halierov. Na niektorých spojoch som mal za autobusom pripojenú aj vlečku.
Robili sme sviatky – piatky, vstával som okolo štvrtej ráno a spávať sme chodili skoro o polnoci. Ak sme končili na dedinách, zostali sme na noc v našich nocovniach.
Vozový park sa nám postupne menil. Jazdil som potom na Škode 706 RO CAR, neskôr na ŠKODE 706 RTO. Vozil som aj zájazdy a svadby. Autobusy boli stále využité. Po siedmich rokoch šoférovania som robil v podniku dispečera a potom vedúceho dopravy. Najazdil som tisícky kilometrov bez nehody.
Dnešné cesty sú proti tým bývalým luxusné. Aj autobusy sú čoraz modernejšie. Jazdí však už aj veľa áut, a tak sú cesty preplnené. Prv ľudia nevedeli, čo je to dopravná zápcha. Dnes sa tiež občas odveziem autobusom do Bytče, ale už len ako cestujúci. Mám aj staré auto, takže som na šoférovanie nezanevrel. Ale radšej som na záhrade so svojimi včelami. Autobusom teraz jazdí môj syn. A dokonca aj moja dcéra robí pri autobusoch – na podniku v kancelárií.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Škola môže vyzerať aj inak!
  2. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  3. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  4. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  5. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  9. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  10. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 212
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 236
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 761
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 040
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 630
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 385
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 747
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 523
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 508
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 423
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Na týchto miestach sa bude testovať v Žiline

V Žiline bude počas celoplošného testovania vytvorených 71 odberných miest

Ilustračná fotografia.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Už ste čítali?