Piatok, 6. august, 2021 | Meniny má JozefínaKrížovkyKrížovky

Nehovorte počas jazdy s vodičom!

Keď sa vo väčšom meste na ulici spýtate, ako sa ide tam alebo onam, ukážu vám často úplne opačný smer. Nie, nechcú vás pomýliť. Ukážu vám len, kde je najbližšia autobusová zastávka, odkiaľ sa môžete na dané miesto pohodlne zaviesť.

Na Slovensku začali autobusy premávať na troch medzimestských linkách ešte pred 1. svetovou vojnou. Horné Považie križujú až od roku 1949. František Hrabovský z Hlbokého nad Váhom má 76 rokov a týmto hromadným dopravným prostriedkom jazdil od roku 1953.



Nie je to tak dávno, keď ľudia z dedín dochádzali peši za prácou do miest denne aj vyše desať kilometrov. Jednu zmenu pracovali a jednu vlastne kráčali, unavení prišli už do roboty. Kto mal vtedy bicykel, to už bol pán. Bol to ťažký život, ale inej možnosti ľudia nemali. Po vojne bolo v záujme štátu, aby všetci chodili do školy a do práce. Preto zaviedli pravidelnú autobusovú dopravu. Bývalé Československo sa stalo autobusovou veľmocou. Ľudia si to ani neuvedomovali, ale od začiatku autobusy chodili denne a načas. Ja som dostal vodičský preukaz v roku 1949 a v roku 1953 som už viezol prvým spojom ľudí z Bytče do Dlhého Poľa. Začínal som na malej Prage RND. Cestujúci sedeli ešte na drevených laviciach. Prvé autobusy boli nepohodlné, ale ľudia ich radi používali, dokonca radšej než vlaky, lebo boli rýchlejšie. A to sme jazdili najviac 30 kilometrov za hodinu. Vodiči boli síce vyobliekaní v parádnych uniformách, ale sedačky neboli ešte pérované a volant nemal posilňovač. Večer ma preto poriadne boleli kríže a ruky som mal vyťahané. Vo vnútri sa nekúrilo a nemali sme ani rádio.
Aj cesty boli spočiatku biedne. Do mnohých dedín, ale i do Žiliny poza Váh sme chodili dlho ešte po prašnej ceste. Za autobusom sa ťahali husté mračná prachu. Na zastávke sme preto vždy chvíľu stáli, až potom som otvoril dvere. Svoje si užili aj ľudia bývajúci okolo ciest. V čase dažďov zase bola cesta samé blato. V zime neraz museli cestujúci vystúpiť a roztlačiť ma. Postupne však cesty rozšírili, vyrovnali a vyasfaltovali. Vtedy sa všetko robilo ručne.
Ľudia si na autobusy veľmi rýchlo zvykli. Doviezli sa aj tam, kam sa nedostali vlakom. Autobusy preto bývali natrieskané a vozili sme aj dvakrát viac ľudí ako bolo povolené. Prv bolo normálne, keď si niekto zobral do autobusu aj hus, sliepku alebo malé prasiatko. Počas jazdy nám to potom kvičalo a kotkodákalo ako na gazdovskom dvore. Batožina sa vtedy vozila aj v koši na streche.
Cestovné lístky do 70-tych rokov predávali sprievodcovia, ktorých sme vozili so sebou. Najlacnejšie cestovné bolo 40 halierov. Na niektorých spojoch som mal za autobusom pripojenú aj vlečku.
Robili sme sviatky – piatky, vstával som okolo štvrtej ráno a spávať sme chodili skoro o polnoci. Ak sme končili na dedinách, zostali sme na noc v našich nocovniach.
Vozový park sa nám postupne menil. Jazdil som potom na Škode 706 RO CAR, neskôr na ŠKODE 706 RTO. Vozil som aj zájazdy a svadby. Autobusy boli stále využité. Po siedmich rokoch šoférovania som robil v podniku dispečera a potom vedúceho dopravy. Najazdil som tisícky kilometrov bez nehody.
Dnešné cesty sú proti tým bývalým luxusné. Aj autobusy sú čoraz modernejšie. Jazdí však už aj veľa áut, a tak sú cesty preplnené. Prv ľudia nevedeli, čo je to dopravná zápcha. Dnes sa tiež občas odveziem autobusom do Bytče, ale už len ako cestujúci. Mám aj staré auto, takže som na šoférovanie nezanevrel. Ale radšej som na záhrade so svojimi včelami. Autobusom teraz jazdí môj syn. A dokonca aj moja dcéra robí pri autobusoch – na podniku v kancelárií.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  4. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  9. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  10. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 979
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 6 490
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 763
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 719
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 5 367
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 578
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 255
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 199
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách? 2 269
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 163
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračná foto.

Jediný gól zápasu strelil v 27. minúte Miroslav Gono.


TASR 6 h

Projekt RUKY vznikal niekoľko týždňov v rámci Roku dobrovoľníctva.


6 h
Futbalisti Kysuckého Nového Mesta sa gólovo radovali v Gbeľanoch až šesťkrát.

1. kolo Slovnaft Cupu prinieslo krásne góly, ale aj kontroverzné momenty.


8 h
Ilustračná foto.

Súčasťou programu bude aj odovzdanie listiny kráľom Karolom Róbertom.


TASR 12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Tréner Ščasný volá do FC dvoch lídrov Bábu a Veľkého Cetína.


17 h

Bez geometrického plánu už kataster vecné bremeno nezapíše.


4. aug

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.


4. aug

Už ste čítali?