Ten vo Francúzsku v roku 1865 primontoval na bicykel ďalšie kolieska a valec, v ktorom bola pohonná hmota. Tak sa zrodil prvý motocykel. Európa bola na prelome nielen storočí, ale aj pešej a motoristickej éry. Ako prvá začala motocykle sériovo vyrábať nemecká firma Hildebrand - Wolfmüller. Stroj bol skonštruovaný na princípe parného stroja. Hmotnosť mal 84kg a maximálnu rýchlosť 40km/hod. V Rakúsko - Uhorsku, ktorého súčasťou bolo v tom období aj Slovensko, sa prvé motocykle začal vyrábať od roku 1899 v českej firme Laurint a Klement. Bol to jednovalec poháňaný pásovým remeňom na zadnom kolese s odparovacím karburátorom bez spojky, ale zato plyn bolo možné pridávať až do rýchlosti 35 km/hod. Motocykle neboli v tej dobe lacnou záležitosťou. Stáli 450 Kč. V porovnaní zo základnými životnými potrebami to bolo veľa. Napríklad kilo hovädzieho mäsa stálo 1,20 Kč. Stále však boli osemkrát lacnejšie ako prvé automobily. V Česku, ktoré v tomto období patrilo k popredným výrobcom automobilov a motocyklov v Európe bola v roku 1904 založená Medzinárodná motocyklová federácia. To už boli motocykle rozdelené na tri triedy – do 250kg, do 350kg a nad 350 kg. Neskôr sa začali rozlišovať kategórie podľa obsahu valcov na tretinu litra, dve tretiny litra a celý liter. Napokon sa rozdelenie ustálilo na triedy 50, 125, 250, 350 a 500 ccm. Po prvý raz sa motocyklové preteky uskutočnili v roku 1902 v Poděbradoch. Je teda pochopiteľné, že prvé motocykle boli ku nám privezené práve z Českej republiky. A kto bol prvý motocyklista v Žiline? Pamätníci hovoria, že to bol Ján Mrkva rodák z moravského Hodonína. Tento všestranný športovec bol nielen vynikajúci atlét, ale i zápasník. V roku 1930 dokonca získal titul juniorského majstra Československa. Motocyklových pretekov sa zúčastňoval najmä na Morave. V Žiline sa prvé motocyklové preteky uskutočnili až v roku 1950. To už sa blížila éra Zväzarmu a s ňou ďalšia kapitola motocyklového športu.
Bistro PEMMEVA-VERIMEX
Smrečianska 664
Liptovský Mikuláš