„Lis bol spolu s doplnkovým zariadením naložený na nákladnú loď v kórejskom prístaveMasan. Tá zásielku dopravila po mori cez Suezký prieplav do rumunského prístavu Constanza, kde bola preložená na päť riečnych člnov,“ povedal hovorca spoločnosti Kia Dušan Dvořák. Do Komárna člny lis prepravili po Dunaji, kde ho preložili na vlaky a cestné ťahače. Dva nadrozmerné kusy lisu ale pokračovali po vode do Bratislavy do nákladného prístavu. Až tam ich preložili na ťahače a v piatok 23. decembra sa vydali na cestu do Žiliny. Z Bratislavy do miesta určenia pri Žiline však ťahače nemohli využívať diaľnicu. Auto s takýmto nákladom by sa totiž nezmestilo popod mosty. Navyše ich na trase medzi Vianocami a Silvestrom zastihla snehová kalamita. „Museli čakať niekde na trase medzi Dubnicou a Trenčínom, kým sa počasie neumúdri,“ prezradil D. Dvořák. V pondelok 2. januára po šiestej hodine večer dorazila súprava ťažká skoro dvesto ton do Žiliny. Takmer štyri hodiny jej potom trval samotný prejazd mestom. „V snahe vyhnúť sa mostom bola zvolená trasa po uliciach Priemyselná, Škulétyho, Rajecká, Obvodová, Pod hájom, Veľký diel, Rosinská, Pri celulózke a Košická. Vzhľadom k tomu, že väčšina trasy viedla popod troleje, doprovod súprave zabezpečovali aj zamestnanci a vozidlá Dopravného podniku mesta Žiliny,“ informoval riaditeľ DPMŽ Juraj Popluhár. Prevozu kolosu stredom dediny sa obával aj starosta Tepličky nad Váhom Tibor Mintál. Aj tu preprava lisu cez obec však prebehla hladko. „Zatiaľ to vyzerá tak, že nič nepoškodili. Všetko prebehlo hladko a doteraz sa neprejavilo ani nijaké porušenie statiky. Uvidíme na jar,“ uviedol Mintál. Lis s kapacitou 5 400 ton bude vyrábať časti karosérií automobilov Kia. Skúšobná prevádzka je naplánovaná na jar a hromadná výroba má byť spustená v decembri tohto roku.