Banskobystrický vrtuľník letel v pondelok 2. januára do Žiliny pre pacienta, ktorý potreboval kardiologickú operáciu v Banskej Bystrici. Pri obci Jánova Lehota v okrese Žiar nad Hronom sa však okolo 19.45 h zrútil. Jeho pád sprevádzali podľa očitých svedkov dva výbuchy. „Najprv sme počuli veľký hukot. Bežal som k oknu a zbadal, ako vrtuľník preletel nízko nad bytovkou. Zrazu som počul niečo buchnúť a videl som veľkú žiaru,“ hovorí Alexander Kubala z Jánovej Lehoty, ktorý bol v osudný pondelok doma, keď sa neďaleko jeho bytovky zrútil záchranársky vrtuľník. „Niečo sa muselo stať. Viditeľnosť nebola zlá, pilot sa mohol orientovať. Vedľa je frekventovaná cesta, musel vidieť svetlá áut,“ dodáva ďalší svedok havárie Urban Vida, ktorý pomáhal hľadať členov posádky. Po minimálne dvoch výbuchoch bola len malá nádej, že niekto z posádky prežije. „Keď sme sa prebrodili na miesto nehody cez menší potok a množstvo snehu, už sme len dohasili horiaci vrtuľník. Našli sme už iba mŕtve telá,“ informoval veliteľ zásahu hasičov zo Žiaru nad Hronom Miroslav Janšto. Lekári z nemocnice v Žiline najprv žiadali o prevoz pacienta vrtuľníkom žilinskej leteckej spoločnosti Regional Helioservis. Tá však letové podmienky vyhodnotila údajne ako nevhodné a let odmietla. „Vrtuľník mal špičkovú navigačnú techniku na nočné lety. Počasie v ten večer hodnotil pilot ako vyhovujúce, inak by ho letový dispečer z letiska Sliač hore nepustil,“ vyhlásil hovorca firmy Air Transport Europe (ATE) Pavol Svetoň, ktorej vrtuľník patril. Experti leteckej komisie našli v utorok 3. januára čiernu skrinku so záznamom o priebehu letu. „Po výbuchoch je veľmi poškodená, napriek tomu sa pokúsime získať a vyhodnotiť všetky významné údaje. Pilot do poslednej chvíle komunikoval s vežou a nehlásil žiadnu poruchu. Spojenie prerušil až keď stroj spadol,“ konštatoval vyšetrovateľ leteckých nehôd Ladislav Grella. Vyšetrovatelia sa zhodujú v názore, že vrtuľník sa zachytil o vrcholky stromov. Bývalý vojenský pilot bol pritom špecialistom na nočné lietanie, mal dvadsaťročnú prax. Posádka zasahovala pri desiatkach akcií, naposledy na Zverovke, kde zahynulo sedem českých turistov. Vrtuľník typu Agusta A 109 K2 slúžil v stredisku Leteckej záchrannej služby ATE v Banskej Bystrici od februára minulého roku. Základňu mal na letisku Sliač. Vrtuľník talianskej výroby spĺňa najprísnejšie kritériá Európskej únie pre výkon leteckej záchrannej činnosti a je stavaný priamo na záchrannú činnosť a na prevoz pacientov. Jeho cena aj s vybavením bola ohodnotená na 75 miliónov korún. Banskobystrická letecká záchranná služba vlani nalietala počas zásahov v teréne a prevozov pacientov z nemocnice do nemocnice viac ako 250 letových hodín a uskutočnila viac ako 250 zásahov, kde prevažovali medzinemocničné lety.
Autor: ki, wm