Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Začiatky Ski-Interkritéria vo Vrátnej

Na zasadnutí centrálneho výboru bývalej TJ Slovan Malá Fatra v roku 1971 predniesol Ján Kríž za početný a úspešný lyžiarsky oddiel zmysluplný názor, ako pomôcť rozvíjať zjazdové lyžovanie v Žiline a medzinárodne propagovať Vrátnu.

Navrhol, aby sa okrem pretekov o Jánošíkovu valašku usporiadali aj preteky starších a mladších žiakov s medzinárodnou účasťou. Výbor súhlasil a prípravou poveril lyžiarsky oddiel. Tento dával postupne problematiku do konkrétnej podoby. Návrh predostrel Československému a Slovenskému lyžiarskemu zväzu. Tieto orgány myšlienky a snahy prijali s tým, že usporiadateľom bude TJ Slovan Malá Fatra a preteky tohto ojedinelého druhu na svete budú zaradené do rámcového programu lyžiarskych zväzov vtedajšieho socialistického bloku štátov a kalendára FIS. Na zasadnutí 8. mája 1971 v Prahe bol pre 1. ročník Ski–Interkritéria Vrátna stanovený termín na 13. až 16. februára 1972. Štartovali na ňom desaťčlenné družstvá z Československa, Rumunska, ZSSR, Bulharska, Poľska, NDR, Juhoslávie a Rakúska, spolu 106 pretekárov. Preteky sa realizovali na homologizovaných tratiach Grúňa. Slalom mal dĺžku od 350 do 420 m s počtom bránok 45 až 60. Výškové prevýšenie tratí sa pohybovalo do 300 m. Zahraničné družstvá mali kvôli lepšej komunikácii zabezpečených tlmočníkov, zavedené boli aj akreditácie pre novinárov a televízne vysielanie. Veľmi dobrým rozhodnutím bolo urobiť z pretekov turné Vrátna-Říčky v Orlických horách. Výpravy sa presúvali autobusmi, pretekári tak mohli súťažiť na iných svahoch a spoznať iné prostredie. Aj napriek vtedajšej „železnej opone“ sa na pretekoch zúčastnili družstvá z Anglicka, Nemecka a USA. Preteky sa postupne vžili a mali dobré renomé. Po viacročnom prerušení si dnes len málokto uvedomuje význam Ski-Interkritéria, mnohí organizátori už ani nežijú. Bola to generácia, ktorá robila s dobrovoľným nadšením každý rok na tú dobu veľké preteky. Pre realizáciu bol vytvorený Organizačný výbor, viedol ho predseda Ivan Šárik, tajmníkom bol František Novák, sekretárkou Drahomíra Rossáková. Upresnené boli disciplíny, ako dvojkombinácia slalomu a obrovského slalomu pre starších a mladších žiakov. Propagáciu mal počas všetkých ročníkov na starosti Tomáš Niňaj. Riaditeľom pretekov bol menovaný Ján Kríž, hospodármi Miroslav Pagáč a Alexander Pisarovič. Hlavným rozhodcom sa stal Karol Štrba, hlavným časomeračom Karol Medveď, počtárom Belo Sobota. Vedúceho techniky robil Imrich Matúšek, spojovaciu techniku mal na starosti Zdeno Slávik, ubytovanie Vlado Krížo, zdravotnú službu Juraj Celec a členovia Horskej služby. O dopravu sa staral Stanislav Riecky. V ďalších ročníkoch sa funkcionári menili, pribudli napr. Karol Zemančík, Michal Koscelník, Milan Ballek, Alojz Matúšek, Ján Michálek, Vlado Láska, Ján Margen, Ladislav Smolen, Rastislav Kišš, Ján Bača, Vojtech Kebis, Rudolf Petrželka, Gabriela Korinová, Štefan Zemko, Ladislav Pfeffer, Marián Faško, Juraj Strähle, Michal Cingeľ a ďalší. Je dobré, že tento rok sa začína s obnovením a pokračovaním tejto tradície. Ostáva len veriť, že sa obnoví a preteky sa budú konať každý rok.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  8. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  2. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  3. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  5. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Budúcnosť M&A v Európe
  9. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  10. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 24 910
  2. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 20 262
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 459
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 974
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 697
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 583
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 263
  8. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 048
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 038
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 898
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Traja turisti zablúdili v Malej Fatre

Stratení turisti neutrpeli zranenia.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

VIDEO: Žilina ide do veľkého europrojektu. Do ekológie investuje 1,3 milióna eur

O adaptácii Žiliny na zmenu klímy diskutoval aj primátor mesta.

Do Vianoc by mali byť tri kolá testovania, nástup do škôl sa odkladá

Použiť sa má osem miliónov antigénových testov.

Premiér Igor Matovič.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Už ste čítali?