Nový župan Juraj Blanár minulý týždeň odvolal z funkcie vedúceho odboru dopravy Daniela Škerdu, ktorý zároveň dostal aj okamžitú výpoveď, a tak na Úrade ŽSK definitívne skončil. Blanár tak urobil najmä v súvislosti s nedostatočne pripravenou údržbou ciest v kraji, za ktorú podľa neho nesie najväčší podiel zodpovednosti práve vedúci odboru dopravy. Prvá pracovná cesta Juraja Blanára totiž viedla na snehom postihnuté Kysuce, kde sa stretol so starostami a nechal si vysvetliť ich pohľad na kalamitu. „Po mojich prvých zisteniach som presvedčený, že zimná údržba bola nedostatočne pripravená a naviac spojená s experimentom subdodávateľských firiem, z ktorých mnohé to doteraz nerobili,“ povedal Blanár. Nepriamo tak naznačil spoluzodpovednosť samosprávneho kraja za nezvládnutie kalamity na Horných Kysuciach.
Juraj Blanár poveril vedením doterajšieho vedúceho oddelenia Slavomíra Škerlika, ktorý sa okamžite pustil do upratovania. „V tejto chvíli môžem povedať len to, že sa nám stále nepodarilo nájsť originály niektorých zmlúv, iné hospodárske zmluvy zase nemáme zaevidované. Intenzívne sa zaoberáme hodnotením zimnej údržby a urobili sme opatrenia, aby nedošlo k situácii, aká nastala na konci roka na Kysuciach,“ povedal Škerlik na margo jeho poverenia.
Na povrch totiž vyplávali kontroverzné informácie o uzatváraní dodávateľských zmlúv na vykonávanie všeobecnej údržby ciest súkromnými firmami. Nový vedúci odboru Slavomír Škerlik sa pri analýze práce svojho predchodcu chytá za hlavu. Na úrade totiž nenašli ani jednu zmluvu, na základe ktorej robili súkromné firmy údržbu ciest II. a III. triedy. Tie mali len jednotliví riaditelia Správy a údržby ciest (SaÚC). Pozoruhodné je, že väčšina dodávateľských firiem, ktorým údržbu ciest zverili SaÚC v Dolnom Kubíne, Čadci a Martine, si na túto prácu našli ešte ďalšie subdodávateľské firmy. V Dolnom Kubíne štyri, v Čadci a Martine dve. Len v Liptovskom Mikuláši a Žiline si firmy nenašli ďalších subdodávateľov. „Základným cieľom každého podnikateľského subjektu je zisk, čo je obsiahnuté i v živnostenskom zákone. Akákoľvek ekonomická aktivita každého podnikateľa je motivovaná v prvom rade týmto cieľom. Pri subdodávkach je preto zrejmé, že v každom prípade zvyšujú konečnú cenu, čo sa premietne do zvýšených výdavkov Žilinského samosprávneho kraja,“ povedal ekonóm Peter Bologa.
Firma Helvet, ktorá robí údržbu ciest II. a III. triedy pre SaÚC Žilina, nemá síce nijakých subdodávateľov, ale pozoruhodné je, že ŽSK jej prenajal aj 14 posýpačov a 3 nakladače. Ferdinand Lesňák z odboru dopravy ŽSK hovorí: „Je výhodné si objednávať údržbu u súkromnej firmy pod tou podmienkou, že disponuje technikou, ktorú si sama udržiava a obnovuje, ale nie tak, že jej ŽSK prenájme vlastné zariadenia a firma svoje služby ŽSK fakturuje.“ Aký bol dôvod uzatvárať takéto zmluvy? Kto z nich profitoval? Zaujímal nás aj názor Daniela Škerdu. Keď sme sa s ním spojili, tak mal zlý signál a potom nám už nedvíhal mobilný telefón.
Na celej záležitosti je však ešte jeden paradox. Správy a údržby ciest mali pôvodne na starosti údržbu ciest I., II. a III. triedy. Jedine v ŽSK však SaÚC dodávateľsky udržiavajú cesty prvej triedy a naopak dvojky a trojky udržiavajú súkromné firmy. Podľa zdroja blízkeho ŽSK sa na tom smeje celé Slovensko.
Autor: mk, mif