Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Doprava je stále „in“

Nová koncepcia Mestskej hromadnej dopravy v Žiline funguje asi dva týždne, ohlasy na ňu však stále nie sú pozitívne. Svedčia o tom aj listy od našich čitateľov, ktoré nám prichádzajú do redakcie.

Pavel Fitz z Hlinskej ulice v Žiline má viacero postrehov a otázok, na ktoré sme sa spýtali riaditeľa Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ) Juraja  Popluhára.


Označovanie zastávok


Značka ZASTÁVKA je občas umiestnená na stĺpe trolejového vedenia, prístrešok zastávky je vzdialený aj 10 metrov (Poľná). Ktoré dvere po zastavení vozidla budú pri prístrešku? Kde mám ako ťažko zdravotne postihnutý (ŤZP) očakávať príslušné dvere s označením na čipovú kartu?
Značka zastávka - označník a prístrešok pre cestujúcich sú dve rôzne veci a riadia sa rôznymi pravidlami. Norma určuje, aké informácie má označník obsahovať a že sa umiestňuje na začiatku autobusového záseku. Vodič má zastaviť čelom vozidla pri označníku. Dopravné predpisy označník využívajú tiež pri zákaze zaparkovania iných vozidiel, ktoré nesmú stáť 5m pred a 30m za označníkom. Aby cestujúci na ulici videli označník z väčšej diaľky (a čiastočne aj kvôli vandalom ničiacim označníky), umiestňujú sa i na trolejovom stĺpe vo väčšej výške. Prístrešky nemá na starosti DPMŽ, ale mesto a umiestňujú sa spravidla pri označníku. V hustej zástavbe mesta, kvôli podzemným sieťam, šírke chodníkov a pod. sa prístrešok umiestňuje aj na iných miestach v priestore zastávky. Príslušné dvere na označenie čipovej karty (ČK) sú všetky dvere trolejbusov a autobusov, pretože označovač na ČK sa nachádza pri každých dverách.


Zvukové signály označovača


Aké druhy zvukových signálov možno počuť po priložení ČK k označovaču DPMŽ?
Pri označení papierového cestovného lístka počuť zvuk tlačiarničky podobný zabzučaniu. Pri označení čipovej karty počuť jedno krátke pípnutie. Ak cestujúci pridrží ČK pri označovači dlhšie, aby si skontroloval počet ostávajúcich jázd a dĺžku platnosti karty, pípne krátko dvakrát. Pri neoznačení ČK počuť 3 dlhé pípnutia. Ak je označovač nefunkčný, alebo sa karta nepriloží dostatočne blízko, nepočuť nič.


Rozlíšenie označovačov


Pri nastupovaní do vozidla DPMŽ cestujúci vidí zadnú stranu označovača. Bolo by vhodné zadnú stranu odlíšiť podľa toho, či sú určené na papierové lístky alebo aj na ČK, aby sa cestujúci už pri nastupovaní nasmerovali správnym smerom. Neprítomnosť či prelepenie upútavky na označovač ČK, napríklad celoplošnou reklamou, by sa tak eleminovala.
Pri zavedení označovačov na bezkontaktné ČK boli tieto zo začiatku osadené len pri jedných, spravidla prostredných dverách, preto boli označené informačnou samolepkou. Teraz sú označovače na ČK pri všetkých dverách, takže sa už netreba orientovať podľa samolepky. Samotné označovače sú rozlíšené bledohnedou alebo tmavohnedou farbou a smerom do salónu vozidla sú umiestené preto, aby pri označení cestujúci postúpili ďalej a nestáli na schodoch.


Pokuty v MHD


Aké sú najčastejšie príčiny pokút v mestskej hromadnej doprave v Žiline?
Za cestovanie bez platného cestovného lístka. Zákon pozná iba cestovanie bez platného cestovného lístka a nerozlišuje, či cestujúci nemá lístok vôbec, alebo má z iného mesta, ktorý nie je platný v Žiline, alebo je označený dvakrát atď. Medzi prípady, keď cestovný lístok cestujúci nemá vôbec, patrí aj prípad, keď si cestujúci kúpi lístok do päť zastávok. DPMŽ ho 5 zastávok odvezie a cestujúci sa vezie ďalej „na čierno“. Minimálny počet pokút je za batožinu.


Fórum zákazníkov


Uvažuje vedenie DPMŽ usporiadať Fórum zákazníkov, ak už nie pred, tak aspoň po zavedení novej koncepcie trolejbusovej dopravy?
DPMŽ uvažuje spustiť službu pripomienok na svojej internetovej stránke. Aktívne a plodné fórum však už existuje na nezávislej stráne www.iMHD.sk/za, kde je aj veľké množstvo informácií a fotografií od verejnosti.


Rôzne


Prečo sú na kabínach vodičov nepriehľadné závesy? Trolejbusy bývajú polepené celoplošnou reklamou, nech má aspoň nezakrytý výhľad dopredu. Celoplošná reklama prelepuje aj upútavku na druh označovača pre čipovú kartu.
Podľa internej smernice DPMŽ nie je dovolené umiestňovať nepriehľadné predmety (závesy, plagáty) na kabíny vodičov. Pri porušení sa odstraňujú najmä pri pristavení trolejbusu na opravu do dielne.


Prestupné lístky
Prestup v prípade prekročenia limitu 30 minút nie je prípustný. Ako cestovať s prestupom, ak dôjde k prerušeniu premávky MHD?
Pri kontrole cestovného lístka sa vychádza z údajov vyznačených na lístku označovačmi. V prípade, že cestujúci odmietne zaplatiť pokutu a ako dôvod uvedie meškanie spoja, revízor to uvedie v Hlásení a meškanie sa overí. V prípade zisteného meškania sa postih stornuje.


Neaktuálne oznamy
Na predajnom mieste na Hlinkovom námestí sa okrem iného nachádzajú oznamy, ktoré sú pre návštevníkov mesta klamlivé. Napríklad oznam, že autobus č. 2 od 1. septembra 2005 neprechádza zastávkami Hlinská a Poľná, čo už niekoľko mesiacov nie je pravda. Po upozornení personálu na neaktuálnosť oznamov sa nič nezmenilo. Kontroluje niekto vývesné oznamy, najmä ich aktuálnosť?
Informácia o linke 2 medzi zastávkami Poľná a Hlinská je len dočasne pozastavená, DPMŽ ju zatiaľ odstráni. Informácie o L 26 a L 28 sú zatiaľ platné. Tu treba upozorniť, že akonáhle bude lepšie počasie a začne sa budovať most a kruhová križovatka pri Váhostave, očakáva sa v tomto roku ešte množstvo zmien a rôznych presmerovaní liniek MHD v tomto úseku.


Protokol o poučení
Dňa 1. decembra 2005 som pri preberaní ČK musel podpísať Protokol o poučení. V bode 2 protokolu je uvedené, že „jednotková banka umiestnená v čipe sa môže naplniť podľa požiadavky cestujúceho z tarifnej ponuky platnej od 5. júna 2003, ktorá slúži následne na náhradu dopravných služieb.“ Značí to, že nemusím rešpektovať tarifnú ponuku z 1. decembra 2005? Akú právnu silu má Protokol o poučení?

Protokol o poučení užívateľa elektronického nosiča tarifných údajov je svojím obsahom návod na použitie ČK a uvádza aj záručné podmienky. Slúži v prípade reklamácie karty ako doklad o tom, že jej držiteľ bol so spôsobom použitia karty oboznámený. Odvolanie na tarifu z roku 2003 vychádza zo štruktúry predplatných lístkov na ČK a nie z ich ceny.


Výmena označovačov
Držiteľ preukazu ŤZP má vyhradené miesto v prednej časti vozidla. Po zavedení ČK pre ŤZP, ak títo nenastupujú prednými dverami,  používajú označovač na ľavej strane dverí, následne sa presúvajú k vyhradeným miestam a prekážajú v plynulom nastupovaní cestujúcich. Výmena označovačov, pravá strana pre ČK, ľavá pre papierový lístok, by uvedený problém vyriešila.

DPMŽ v októbri minulého roku rokoval so zástupcami handicapovaných spoluobčanov, kde sa vzájomne konzultovali tarifné a prepravné podmienky MHD a ich potreby. Následne na podnet zástupcu nevidiacich a slabozrakých, bol 18. novembra  pristavený pri Dome odborov autobus, kde sa všetci mohli oboznámiť s rozmiestnením označovačov, s ich zvukovými znameniami a vyskúšať si aj priamo označovanie ČK. Nakoľko je tento systém u väčšiny cestujúcich zaužívaný a nemáme záujem „domotať“ cestujúcich ďalšími zmenami, so zámenou strán označovačov zatiaľ DPMŽ neuvažuje.


Vyjadrenie spokojnosti
Po zavedení linky č. 13 už nemusím na zastávke pri železničnej stanici prechádzať cestu ani chodiť po schodoch podchodu. Tiež na Poštu 1 je to pohodlnejšie a kratšie zo zastávky Hurbanova ako predtým od polície. Ďakujem.

Cieľom súčasnej zmeny je pre všetkých našich cestujúcich udržať základné cestovné, poskytnúť im pravidelnú intervalovú dopravu a zvýšiť počet spojov nielen na sídliskách (napr. Hájik v špičke z 9 na 12), ale aj cez prepojenie Solinky-Vlčince atď. Nie všetky zmeny sa môžu robiť vždy a úplne pre všetkých. Avšak vždy platí nepísané pravidlo, že menšina kričí hlasnejšie ako väčšina a spokojná väčšina je ticho. Čitateľom ďakujeme za ich názory.
    
   

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 691
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 237
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 113
  4. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 3 542
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 262
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 254
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 011
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 784

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  2. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  3. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  4. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  6. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  7. Juraj Ondruška: Veľká anketa medzi obyvateľmi: Ako sa žije vo Vajnoroch?
  8. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 231
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 483
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 168
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 119
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 6 089
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa pravdepodobne ešte neskončil. Aktuálne informácie 3 779
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 121
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 964
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


44m
Oftalmológovia Zuzana Hrbeková a Konštantín Peško z IVIO Clinic.

Časy modernej techniky so sebou priniesli problém krátkozrakosti. Oftalmológovia Konštantín Peško a Zuzana Hrbeková hovoria, že čoraz viac ľudí bude potrebovať okuliare na videnie do blízka.


51m
Ilustračná foto.

Komentáre k zápasom 23. kola III. ligy a 21. kola IV. ligy.


2 h
Ilustračné.

Muža hľadali v horách i v podhorských dedinách.


4 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rumunské šelmy majú na svedomí mnoho úmrtí. Stret s človekom je na dennom poriadku.


20 h

V okrese Rimavská Sobota došlo k dopravnej nehode dvoch osobných áut.


14. máj

Trenčiansky samosprávny kraj pripravuje výstavbu dvoch nových rozhľadní, vieme kde.


SITA 15. máj

Dievčatko sa zranilo, posudok vypracoval znalec z úrazovej chirurgie.


19 h

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  2. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  3. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  4. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  6. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  7. Juraj Ondruška: Veľká anketa medzi obyvateľmi: Ako sa žije vo Vajnoroch?
  8. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 231
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 483
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 168
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 119
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 6 089
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa pravdepodobne ešte neskončil. Aktuálne informácie 3 779
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 121
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 964
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu