Pavel Fitz z Hlinskej ulice v Žiline má viacero postrehov a otázok, na ktoré sme sa spýtali riaditeľa Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ) Juraja Popluhára.
Označovanie zastávok
Značka ZASTÁVKA je občas umiestnená na stĺpe trolejového vedenia, prístrešok zastávky je vzdialený aj 10 metrov (Poľná). Ktoré dvere po zastavení vozidla budú pri prístrešku? Kde mám ako ťažko zdravotne postihnutý (ŤZP) očakávať príslušné dvere s označením na čipovú kartu?
Značka zastávka - označník a prístrešok pre cestujúcich sú dve rôzne veci a riadia sa rôznymi pravidlami. Norma určuje, aké informácie má označník obsahovať a že sa umiestňuje na začiatku autobusového záseku. Vodič má zastaviť čelom vozidla pri označníku. Dopravné predpisy označník využívajú tiež pri zákaze zaparkovania iných vozidiel, ktoré nesmú stáť 5m pred a 30m za označníkom. Aby cestujúci na ulici videli označník z väčšej diaľky (a čiastočne aj kvôli vandalom ničiacim označníky), umiestňujú sa i na trolejovom stĺpe vo väčšej výške. Prístrešky nemá na starosti DPMŽ, ale mesto a umiestňujú sa spravidla pri označníku. V hustej zástavbe mesta, kvôli podzemným sieťam, šírke chodníkov a pod. sa prístrešok umiestňuje aj na iných miestach v priestore zastávky. Príslušné dvere na označenie čipovej karty (ČK) sú všetky dvere trolejbusov a autobusov, pretože označovač na ČK sa nachádza pri každých dverách.
Zvukové signály označovača
Aké druhy zvukových signálov možno počuť po priložení ČK k označovaču DPMŽ?
Pri označení papierového cestovného lístka počuť zvuk tlačiarničky podobný zabzučaniu. Pri označení čipovej karty počuť jedno krátke pípnutie. Ak cestujúci pridrží ČK pri označovači dlhšie, aby si skontroloval počet ostávajúcich jázd a dĺžku platnosti karty, pípne krátko dvakrát. Pri neoznačení ČK počuť 3 dlhé pípnutia. Ak je označovač nefunkčný, alebo sa karta nepriloží dostatočne blízko, nepočuť nič.
Rozlíšenie označovačov
Pri nastupovaní do vozidla DPMŽ cestujúci vidí zadnú stranu označovača. Bolo by vhodné zadnú stranu odlíšiť podľa toho, či sú určené na papierové lístky alebo aj na ČK, aby sa cestujúci už pri nastupovaní nasmerovali správnym smerom. Neprítomnosť či prelepenie upútavky na označovač ČK, napríklad celoplošnou reklamou, by sa tak eleminovala.
Pri zavedení označovačov na bezkontaktné ČK boli tieto zo začiatku osadené len pri jedných, spravidla prostredných dverách, preto boli označené informačnou samolepkou. Teraz sú označovače na ČK pri všetkých dverách, takže sa už netreba orientovať podľa samolepky. Samotné označovače sú rozlíšené bledohnedou alebo tmavohnedou farbou a smerom do salónu vozidla sú umiestené preto, aby pri označení cestujúci postúpili ďalej a nestáli na schodoch.
Pokuty v MHD
Aké sú najčastejšie príčiny pokút v mestskej hromadnej doprave v Žiline?
Za cestovanie bez platného cestovného lístka. Zákon pozná iba cestovanie bez platného cestovného lístka a nerozlišuje, či cestujúci nemá lístok vôbec, alebo má z iného mesta, ktorý nie je platný v Žiline, alebo je označený dvakrát atď. Medzi prípady, keď cestovný lístok cestujúci nemá vôbec, patrí aj prípad, keď si cestujúci kúpi lístok do päť zastávok. DPMŽ ho 5 zastávok odvezie a cestujúci sa vezie ďalej „na čierno“. Minimálny počet pokút je za batožinu.
Fórum zákazníkov
Uvažuje vedenie DPMŽ usporiadať Fórum zákazníkov, ak už nie pred, tak aspoň po zavedení novej koncepcie trolejbusovej dopravy?
DPMŽ uvažuje spustiť službu pripomienok na svojej internetovej stránke. Aktívne a plodné fórum však už existuje na nezávislej stráne www.iMHD.sk/za, kde je aj veľké množstvo informácií a fotografií od verejnosti.
Rôzne
Prečo sú na kabínach vodičov nepriehľadné závesy? Trolejbusy bývajú polepené celoplošnou reklamou, nech má aspoň nezakrytý výhľad dopredu. Celoplošná reklama prelepuje aj upútavku na druh označovača pre čipovú kartu.
Podľa internej smernice DPMŽ nie je dovolené umiestňovať nepriehľadné predmety (závesy, plagáty) na kabíny vodičov. Pri porušení sa odstraňujú najmä pri pristavení trolejbusu na opravu do dielne.
Prestupné lístky
Prestup v prípade prekročenia limitu 30 minút nie je prípustný. Ako cestovať s prestupom, ak dôjde k prerušeniu premávky MHD?
Pri kontrole cestovného lístka sa vychádza z údajov vyznačených na lístku označovačmi. V prípade, že cestujúci odmietne zaplatiť pokutu a ako dôvod uvedie meškanie spoja, revízor to uvedie v Hlásení a meškanie sa overí. V prípade zisteného meškania sa postih stornuje.
Neaktuálne oznamy
Na predajnom mieste na Hlinkovom námestí sa okrem iného nachádzajú oznamy, ktoré sú pre návštevníkov mesta klamlivé. Napríklad oznam, že autobus č. 2 od 1. septembra 2005 neprechádza zastávkami Hlinská a Poľná, čo už niekoľko mesiacov nie je pravda. Po upozornení personálu na neaktuálnosť oznamov sa nič nezmenilo. Kontroluje niekto vývesné oznamy, najmä ich aktuálnosť?
Informácia o linke 2 medzi zastávkami Poľná a Hlinská je len dočasne pozastavená, DPMŽ ju zatiaľ odstráni. Informácie o L 26 a L 28 sú zatiaľ platné. Tu treba upozorniť, že akonáhle bude lepšie počasie a začne sa budovať most a kruhová križovatka pri Váhostave, očakáva sa v tomto roku ešte množstvo zmien a rôznych presmerovaní liniek MHD v tomto úseku.
Protokol o poučení
Dňa 1. decembra 2005 som pri preberaní ČK musel podpísať Protokol o poučení. V bode 2 protokolu je uvedené, že „jednotková banka umiestnená v čipe sa môže naplniť podľa požiadavky cestujúceho z tarifnej ponuky platnej od 5. júna 2003, ktorá slúži následne na náhradu dopravných služieb.“ Značí to, že nemusím rešpektovať tarifnú ponuku z 1. decembra 2005? Akú právnu silu má Protokol o poučení?
Protokol o poučení užívateľa elektronického nosiča tarifných údajov je svojím obsahom návod na použitie ČK a uvádza aj záručné podmienky. Slúži v prípade reklamácie karty ako doklad o tom, že jej držiteľ bol so spôsobom použitia karty oboznámený. Odvolanie na tarifu z roku 2003 vychádza zo štruktúry predplatných lístkov na ČK a nie z ich ceny.
Výmena označovačov
Držiteľ preukazu ŤZP má vyhradené miesto v prednej časti vozidla. Po zavedení ČK pre ŤZP, ak títo nenastupujú prednými dverami, používajú označovač na ľavej strane dverí, následne sa presúvajú k vyhradeným miestam a prekážajú v plynulom nastupovaní cestujúcich. Výmena označovačov, pravá strana pre ČK, ľavá pre papierový lístok, by uvedený problém vyriešila.
DPMŽ v októbri minulého roku rokoval so zástupcami handicapovaných spoluobčanov, kde sa vzájomne konzultovali tarifné a prepravné podmienky MHD a ich potreby. Následne na podnet zástupcu nevidiacich a slabozrakých, bol 18. novembra pristavený pri Dome odborov autobus, kde sa všetci mohli oboznámiť s rozmiestnením označovačov, s ich zvukovými znameniami a vyskúšať si aj priamo označovanie ČK. Nakoľko je tento systém u väčšiny cestujúcich zaužívaný a nemáme záujem „domotať“ cestujúcich ďalšími zmenami, so zámenou strán označovačov zatiaľ DPMŽ neuvažuje.
Vyjadrenie spokojnosti
Po zavedení linky č. 13 už nemusím na zastávke pri železničnej stanici prechádzať cestu ani chodiť po schodoch podchodu. Tiež na Poštu 1 je to pohodlnejšie a kratšie zo zastávky Hurbanova ako predtým od polície. Ďakujem.
Cieľom súčasnej zmeny je pre všetkých našich cestujúcich udržať základné cestovné, poskytnúť im pravidelnú intervalovú dopravu a zvýšiť počet spojov nielen na sídliskách (napr. Hájik v špičke z 9 na 12), ale aj cez prepojenie Solinky-Vlčince atď. Nie všetky zmeny sa môžu robiť vždy a úplne pre všetkých. Avšak vždy platí nepísané pravidlo, že menšina kričí hlasnejšie ako väčšina a spokojná väčšina je ticho. Čitateľom ďakujeme za ich názory.